• washo

Varför skaffar ni barn?

Jag undrar varför folk skaffar barn?
    Man umgås ju knappast med sina barn nu för tiden.
    Det vanliga är att barn går på dagis 8-12 timmar om dagen vilket är fruktansvärd i sig. Man kommer hem vid 16-17 tiden med barnet och då har man ca 2 timmar på sig att förberedda äta diska och sedan natta barnen. Förhoppningsvis blir det lite lek med barnen. Så går veckan mot sitt slut.
    På Helgerna ska det vara fullspäckat med aktiviteter eller själv lek.
    I båda fall är föräldrarna frånvarande.
    I bästa fall blir det lite lek.
    Och självklart massa skäll och uppfostran med allt vad det innebär.

Vid 18 års ålder är barnen så otrygga att de vill flytta ut och föräldrarna pustar ut och kallar det självständighet. 

• Svar på tråden Varför skaffar ni barn?
  • sextiotalist
    washo skrev 2019-04-22 15:12:20 följande:

Ok jag ber om ursäkt för det var aldrig mitt syfte att trigga andra.

Jag kan självklart utgå ifrån min verklighet och självklart kan jag inte tala för alla hushåll men av de jag känner och sett så kan jag med gott samvete säga att barnen är lidande. Därmed inte sagt att jag själv är perfekt. 

Och min erfarenhet är långt ifrån din.
  • tvillingmammaVastmanland

Någon skrev att nittiotalisterna mår bra trots långa dagisdagar på uppemot tio timmar. Men alla nittiotalister mår inte bra, enligt artikeln i SvD som jag citerar nedan:

"Personer födda på 1990-talet stod för 26 procent av besöken på landets psykiatriska akutmottagningar förra året, rapporterar P4 Blekinge, som hänvisar till siffror från Socialstyrelsens patientregister.

Magnus Pagels, tillförordnad chef för psykiatriakuten i Karlskrona, säger att han upplever 90-talisterna som dominerande i verksamheten. Han anser inte att situationen var likadan med 80-talister för tio år sedan.

90-talisterna skiljer sig också från andra grupper genom vilka problem de söker för.
     70?80-talister har en tydligare diagnos, kanske en diagnostiserad schizofreni, eller bipolaritet eller missbruk. Hos 90-talisterna är det mer kris, ångest, panik eller självskadebeteende som man inte hunnit få en diagnos på. Man söker för att man har det här kaoset eller paniken i sig."

https://www.svd.se/overvikt-av-90-talister-pa-psykakuten

.

• LFF
    washo skrev 2019-04-21 22:14:35 följande:

Familjer med barn 6-12 år, hur ser era veckor ut?

Läs denna tråd ni så får ni veta hur folk har det idag med barn

2st 5,5-åringar. Våra veckor ser ut som följer:

Mån-fre: förskolan 7-1530/1600 (går upp kl 6). Äter frukost på förskolan. Hämtas som regel av pappa. När de kommer hem går de antingen upp på övervåningen och leker eller så är de ute på gården och cyklar eller spelar fotboll/landhockey. Pappa lagar middag till ca 1730. Jag kommer hem 1740. När barnen ätit mat går jag och barnen upp och myser tillsammans framför tvn eller läser en bok. De lägger sig kl 19 och har somnat innan 1930. Vi har då avhandlat allt från dinosaurier och vulkaner till zombies, vampyrer och geysrar.

Helger mellan nu och midsommar: vaknar någon gång mellan 6 och 7. Äter frukost vid 8. Ibland åker ett av barnen med pappa och handlar frukost och färska frallor. Övrig frukost är havregrynsgröt eller grekisk yoghurt. På lördagar är det fotboll 10-11 och efter det åker vi hem och äter lunch. Efter lunchen blir det antingen lek, cykeltur på ca milen eller en skogspromenad på drygt 7km med mellis. Äter middag vid 17-snåret och i säng senast 1930. Söndagen blir det att vi hittar på något på förmiddagen, alternativt städar och tvättar. Lunch runt 12 och mellis vid 1430 innan det är friidrott på eftermiddagen. Efter friidrotten blir det hem och äta middag och sen läggdags kl 19.

Så hur ser din vecka ut med dina barn i åldern 6-12 år?
  • Tow2Mater
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-04-22 18:47:28 följande:

Någon skrev att nittiotalisterna mår bra trots långa dagisdagar på uppemot tio timmar. Men alla nittiotalister mår inte bra, enligt artikeln i SvD som jag citerar nedan:

"Personer födda på 1990-talet stod för 26 procent av besöken på landets psykiatriska akutmottagningar förra året, rapporterar P4 Blekinge, som hänvisar till siffror från Socialstyrelsens patientregister.

Magnus Pagels, tillförordnad chef för psykiatriakuten i Karlskrona, säger att han upplever 90-talisterna som dominerande i verksamheten. Han anser inte att situationen var likadan med 80-talister för tio år sedan.

90-talisterna skiljer sig också från andra grupper genom vilka problem de söker för.

70?80-talister har en tydligare diagnos, kanske en diagnostiserad schizofreni, eller bipolaritet eller missbruk. Hos 90-talisterna är det mer kris, ångest, panik eller självskadebeteende som man inte hunnit få en diagnos på. Man söker för att man har det här kaoset eller paniken i sig."

www.svd.se/overvikt-av-90-talister-pa-psykakuten

.
    Veganismens baksida kanske
  • tvillingmammaVastmanland
    Tow2Mater skrev 2019-04-23 00:20:50 följande:

Veganismens baksida kanske

Ja, det vore intressant med en forskningsstudie där man försöker hitta bakomliggande faktorer till ökningen av psykisk ohälsa hos unga. Barnen idag och de unga har det så bra säger man ofta. Materiellt sett har vi ju det på topp i Sverige idag, de allra flesta i alla fall. Men glömmer man inte då att relationer och trygghet är det allra viktigaste för det psykiska välmåendet?
  • LFF
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-04-23 07:22:57 följande:

Ja, det vore intressant med en forskningsstudie där man försöker hitta bakomliggande faktorer till ökningen av psykisk ohälsa hos unga. Barnen idag och de unga har det så bra säger man ofta. Materiellt sett har vi ju det på topp i Sverige idag, de allra flesta i alla fall. Men glömmer man inte då att relationer och trygghet är det allra viktigaste för det psykiska välmåendet?

Jag tror att en stor del av den psykiska ohälsan idag beror på att man alltid måste prestera på topp. Du måste redan i slutet av mellanstadiet i princip veta vad du vill bli när du blir stor. Du får inte ett samlat slutbetyg på samma vis som förr utan varje kursdel har ett eget slutbetyg. Missar du på en uppgift men presterat bra på övriga så är det som att de bra prestationerna inte räknas i betyget sen. Än värre blir det på gymnasiet. Vi som är 30-35 och äldre hade inte riktigt samma press förrän vi började på högskolan. Vi kunde "slacka" en termin eller två och sen skärpa till oss och få bra betyg.

Till detta ska du sen vara social, vältalig, kunna argumentera för din sak, ha rätt kläder och andra prylar, vara vältränad och ha "rätt" intressen. Du matas med att du hela tiden ska vara perfekt och lyckad för annars är du värdelös. Om ingen ser dig så finns du inte.

Så det är inte ett dugg konstigt att ungdomar idag mår skit eftersom de inte "får" må dåligt utan alltid ska ha en perfekt fasad.
  • sextiotalist
    LFF skrev 2019-04-23 09:21:24 följande:
    Jag tror att en stor del av den psykiska ohälsan idag beror på att man alltid måste prestera på topp. Du måste redan i slutet av mellanstadiet i princip veta vad du vill bli när du blir stor. Du får inte ett samlat slutbetyg på samma vis som förr utan varje kursdel har ett eget slutbetyg. Missar du på en uppgift men presterat bra på övriga så är det som att de bra prestationerna inte räknas i betyget sen. Än värre blir det på gymnasiet. Vi som är 30-35 och äldre hade inte riktigt samma press förrän vi började på högskolan. Vi kunde "slacka" en termin eller två och sen skärpa till oss och få bra betyg.

Till detta ska du sen vara social, vältalig, kunna argumentera för din sak, ha rätt kläder och andra prylar, vara vältränad och ha "rätt" intressen. Du matas med att du hela tiden ska vara perfekt och lyckad för annars är du värdelös. Om ingen ser dig så finns du inte.

Så det är inte ett dugg konstigt att ungdomar idag mår skit eftersom de inte "får" må dåligt utan alltid ska ha en perfekt fasad.
    Håller med, jag är ju äldre än vad du är och det betygsystem som vi hade var mer förlåtande. Det räcker inte med att vara tillräckligt bra, du måste vara perfekt i alla delar för att få bra betyg.
  • washo
    LFF skrev 2019-04-23 09:21:24 följande:

Helt rätt. 
    Min vecka ser inte så ut tack och lov. 
  • washo
    sextiotalist skrev 2019-04-23 10:04:53 följande:
    Håller med, jag är ju äldre än vad du är och det betygsystem som vi hade var mer förlåtande. Det räcker inte med att vara tillräckligt bra, du måste vara perfekt i alla delar för att få bra betyg.
    Du var fan i mej en konstig typ :)
    Ena stunden säger du emot för att hålla med i nästa om samma ämne :)
  • sextiotalist
    washo skrev 2019-04-23 10:52:55 följande:
    Du var fan i mej en konstig typ :)
    Ena stunden säger du emot för att hålla med i nästa om samma ämne :)
    Va!!
    Du anser att det dåliga måendet beror på att föräldrarna inte leker med barnen, jag och LFF anser att det är andra faktorer som det kan bero på. Jag har INTE förnekat att det är fler som mår dåligt idag. Men däremot har vi inte samma uppfattning om varför.
    Det jag skrivit är att det viktiga är att det finns en bra och sund relation mellan föräldrarna och barnet och det behöver inte innebära att man leker med barnet, utan det viktiga är att man interagerar med barnet.
    Sedan påstår du att dagens förskolor är kassa, att barnen gråter, går med bajsiga blöjor och all personal är stressad. Jag tvivlar inte på att dessa förskolor finns, men det finns massor av förskolor som fungerar bra, hög personaltäthet, barnen har det bra. Fast det krävs ofta att föräldrarna är aktiva i sina val och att de får plats där för sina barn,
    Min bror har (numera bara ett, det andra går i skolan) sitt barn i en kommunal förskola söder om Stockholm, det har varit ett toppenbra dagis. Min kollega har sina två barn i ett föräldrakoperativ som också är utmärkt. Barnen är glada när de lämnas, precis sådär lagom trötta, men glada,  när de kommer hem, inte kinkiga och gnälliga, utan som man blir efter en dag med kompisar.
    Min svägerska arbetar på en förskola i ett utsatt område i de södra delarna av Norrland, där de arbetar mycket för att få struktur, lite tufft eftersom det är många barn som är där kortare tider. Men likväl, de ser alla barn och ingen behöver gå med nedbajsade blöjor, Det bästa facit de har fått att de nya barnen, efter ett par veckor, blir lugna, glada och inte utagerande, utan lägger sin energi på det barn är bäst på, att leka.
Svar på tråden Varför skaffar ni barn?