• LLW

IVF hösten 2019

Hej!

Vi ska påbörja vår fjärde ivf i augusti/september. Det är alltid skönt att kunna skriva av sig och diskutera med andra som går igenom liknande, så häng gärna med i tråden så peppar och hjälper vi varandra under behandlingarna!

• Svar på tråden IVF hösten 2019
  • Fifen

Fan!
    Det gick inte för oss denna gång heller. Känner mig helt nedbruten efter detta försök! Kroppen gav mig alla symptom med lotionflytningar som jag aldrig förut haft, svällande bröst som blivit helt blåa av alla blodkärl som framträdde, molvärk i över en vecka, trötthet, sömnlösa nätter och oändliga toabesök. Istället kom mensen med besked i förgår. Aldrig varit med om något liknande och det verkar aldrig ta slut heller. Jag vill helst bara sitta hemma och gråta.
    Sjätte försöket och sjätte misslyckandet. En blastocyst kvar i frysen från ett ÄP där bara ett embryo klarade sig till blastocyststadiet, känner som Hedblomster, varför skulle den gången fungera. Embryon från två olika plock har inte fungerat, så varför skulle det göra det från det tredje? Kanske bara stoppa in det så vi senare kan börja om helt på nytt och kanske få försöka med ett färskförsök. Men känns som att vi bara slösar en massa tid, tid som vi inte har då tiden för projektet hela tiden tickar.
    Längesen livet kändes såhär tungt!

Livmodertransplantation utförd på Sahlgrenska november 2018. Har nu på börjat försöken att bli gravid
  • pixie78
    Hedblomster skrev 2020-03-01 13:57:47 följande:
    Ska definitivt fråga om annat protokoll iaf. Samt karytop/kromosomtest. Skulle vilja byta klinik också men det kanske är jättekrångligt och tar onödig tid inom landstingsförsöken.

Jag får så många tips från andra som gjort många återföringar och jag får panik. Det ska göras immunutredningar i Grekland, speciella spermaprov i Riga, hysteroskopi i Ryssland, mensblodtest som man skickar på posten osv osv... Jag får panik. Jag vill GÄRNA göra allt jag kan men vi har inte råd med allt det där. Helst vill jag bara åka utomlands och göra äggdonation men det vet jag ju inte heller om det funkar eftersom inget tyder på dåliga ägg egentligen.

Ja det låter ju som att du borde få göra ett kromosomtest med tanke på att du fått så många blastisar men att det inte går vägen ändå.

Jag har ett missfall i bagaget (efter oväntad naturlig graviditet). Nipt visade då på trisomi 21 och pga det fick vi göra kromosomtestet och det visade att jag har en inversion på en kromosom som leder till infertilitet. Testade med en runda IVF i Uppsala ändå, med fem misslyckade insättningar som resultat.

Gick då vidare med PGS (kromosomanalys av embryo) i Finland och fick efter långa protokollet ut 27 ägg , 23 befruktades och 11 blastocyster frystes ner och testades. Av dom var bara tre friska. Det tyckte jag gav mig en förklaring till att det aldrig funkade trots "superfina blastocyster". Känns så meningslöst att sätta in gång på gång när man vet att oddsen är så dåliga. 

• Hedblomster
    Fifen skrev 2020-03-04 13:31:45 följande:

Fan!

Det gick inte för oss denna gång heller. Känner mig helt nedbruten efter detta försök! Kroppen gav mig alla symptom med lotionflytningar som jag aldrig förut haft, svällande bröst som blivit helt blåa av alla blodkärl som framträdde, molvärk i över en vecka, trötthet, sömnlösa nätter och oändliga toabesök. Istället kom mensen med besked i förgår. Aldrig varit med om något liknande och det verkar aldrig ta slut heller. Jag vill helst bara sitta hemma och gråta.

Sjätte försöket och sjätte misslyckandet. En blastocyst kvar i frysen från ett ÄP där bara ett embryo klarade sig till blastocyststadiet, känner som Hedblomster, varför skulle den gången fungera. Embryon från två olika plock har inte fungerat, så varför skulle det göra det från det tredje? Kanske bara stoppa in det så vi senare kan börja om helt på nytt och kanske få försöka med ett färskförsök. Men känns som att vi bara slösar en massa tid, tid som vi inte har då tiden för projektet hela tiden tickar.

Längesen livet kändes såhär tungt!

Men vafan :( Varför går det inte?! Beklagar verkligen att det inte gick och jag vet att det är en bottenlös sorg och stress!

Vi har ju olika situationer och förutsättningar men jag känner också att jag bara vill börja om på nytt! Har du hunnit prata med någon läkare än? Jag har så mycket på jobbet just nu där jag verkligen inte kan prata i telefon så vet inte när det ska bli av...
    Instagram: ttcsomewhereinsweden. 1 utomkvedshavandeskap. 2 ivf. 7 återföringar. 2 kemiska graviditeter.
  • Hedblomster
    pixie78 skrev 2020-03-04 14:55:43 följande:

Ja det låter ju som att du borde få göra ett kromosomtest med tanke på att du fått så många blastisar men att det inte går vägen ändå.

Jag har ett missfall i bagaget (efter oväntad naturlig graviditet). Nipt visade då på trisomi 21 och pga det fick vi göra kromosomtestet och det visade att jag har en inversion på en kromosom som leder till infertilitet. Testade med en runda IVF i Uppsala ändå, med fem misslyckade insättningar som resultat.

Gick då vidare med PGS (kromosomanalys av embryo) i Finland och fick efter långa protokollet ut 27 ägg , 23 befruktades och 11 blastocyster frystes ner och testades. Av dom var bara tre friska. Det tyckte jag gav mig en förklaring till att det aldrig funkade trots "superfina blastocyster". Känns så meningslöst att sätta in gång på gång när man vet att oddsen är så dåliga. 

Oj, då vill jag verkligen göra ett sånt prov! Tack för att du delar med dig! Visst är det ett blodprov? Tanken slog mig att embryona kanske inte är friska liksom...
    Instagram: ttcsomewhereinsweden. 1 utomkvedshavandeskap. 2 ivf. 7 återföringar. 2 kemiska graviditeter.
  • pixie78
    Hedblomster skrev 2020-03-04 15:49:58 följande:
    Oj, då vill jag verkligen göra ett sånt prov! Tack för att du delar med dig! Visst är det ett blodprov? Tanken slog mig att embryona kanske inte är friska liksom...
    Ja det är ett blodprov. Det tog ca 5-6 veckor att få resultatet. Det var en hemsk upplevelse dock..  Vi fick breven hem med svaren samma dag. I min sambos brev stod det att allt var bra. I mitt stod det ingenting utan bara att jag hade fått en tid för återbesök 14 dagar senare. Jag bröt ihop. Fattade ju direkt att något var fel men fick ju inte veta vad. Tjatade mig till ett telefonsamtal direkt och fick sen remiss omgående till Klinisk Genetik i Solna eftersom min avvikelse är väldigt sällsynt, så på SÖS (där provet togs i samband med att vi skulle göra moderkaksprov för att bekräfta NIPT-resultatet) visste läkaren inget om det.

Det hela var väldigt omtumlande men nu känns det bara skönt att veta vad barnlösheten kan bero på. Det och min ålder (41) är ju förklaringen till alla felaktiga embryon. Så kolla med din läkare om du inte kan få göra ett sånt blodprov. Det borde ju dom nästa föreslå själva kan jag tycka, med tanke på hur du kämpat med alla insättningar. Jag hejar på dig!!
  • Fifen
    Hedblomster skrev 2020-03-04 15:43:27 följande:

Men vafan :( Varför går det inte?! Beklagar verkligen att det inte gick och jag vet att det är en bottenlös sorg och stress!

Vi har ju olika situationer och förutsättningar men jag känner också att jag bara vill börja om på nytt! Har du hunnit prata med någon läkare än? Jag har så mycket på jobbet just nu där jag verkligen inte kan prata i telefon så vet inte när det ska bli av...

Jo, sorgen är verkligen bottenlös!

Jag har oftast smskonversation med mina läkare där jag oftast snabbt får svar på hur de tycker vi ska gå vidare. Sällan eller aldrig vi pratar särskilt mycket uran bara en instruktion som jag följer. Vid besök inför FET framför jag eventuella nya önskemål. Men nu känns det som att jag själv inte vet längre vad jag kan göra för skillnad, har testat alla kombinationer snart...

Nu Har jag fått börja gå på Progynon igen för stimulerad cykel i nästa försök. Ogillar starkt att gå på hormoner!
    Livmodertransplantation utförd på Sahlgrenska november 2018. Har nu på börjat försöken att bli gravid
  • Hedblomster

Jag är så besviken efter mitt samtal med läkaren igår! Jag får varken testa långt protokoll eller göra kromosomtestet... Så det blir väl exakt samma sak igen då.

• njetnjet
    Hedblomster skrev 2020-03-12 14:08:33 följande:

Jag är så besviken efter mitt samtal med läkaren igår! Jag får varken testa långt protokoll eller göra kromosomtestet... Så det blir väl exakt samma sak igen då.

Åh, jag beklagar! Hur motiverade läkaren det? De måste väl ha gett någon förklaring?
  • LLW
    Hedblomster skrev 2020-03-12 14:08:33 följande:

Men va?! Hur kan de rättfärdiga det? Fy vad frustrerande! Får du inte något att säga till om? :(
  • Hedblomster
    njetnjet skrev 2020-03-12 15:15:50 följande:

Åh, jag beklagar! Hur motiverade läkaren det? De måste väl ha gett någon förklaring?

LLW skrev 2020-03-12 15:45:35 följande:

Men va?! Hur kan de rättfärdiga det? Fy vad frustrerande! Får du inte något att säga till om? :(

De säger bara att det inte skulle göra någon skillnad eller förbättra något :( Men om det inte skadar undrar jag varför jag inte får testa? Skulle göra gott för mitt psyke iaf :(
Svar på tråden IVF hösten 2019