klyftpotatis skrev 2023-05-19 10:16:18 följande:
Hej allihopa! Nu kanske jag vänder mig till fel tråd men jag är desperat efter svar och provar att se om någon här varit med om liknande. Snabb bakgrundsinformation: Jag och sambon går fertilitetsutredning sedan september. Försökt få barn i 1 år och 8 månader. Jag har sedan jag fick mens som 13-åring haft oregelbundna cyklar på mellan 40-160 dagar. Sambons spermaprov är normala. Jag har aldrig lyckats bli gravid. Genomgår viktnedgång då jag behöver gå ner 6kg för att komma under BMI 30 för att få letrozolbehandling.
Klyftpotatis: Hej och välkommen till gruppen!
Först och främst, så himla hemskt att din äggledarspolning gjorde så ont! Jag har gjort det två gånger och aldrig fått bedövning men upplevde inte samma smärta som du hade, så det verkar tyvärr vara väldigt individuellt, men att läkaren inte slutade trots att det gjorde så ont känns ju fruktansvärt! Fy vilken traumatisk upplevelse för dig 😔 Vad jobbigt att du inte har fått svar från vården, hoppas att de kan ge svar snart och ta prover på progesteron och östrogen m.m. Precis som de andra har skrivit så kan ju tjockleken variera beroende på exakt vart man är i cykeln, och det känns ju väldigt hoppfullt att du sökt hjälp och ska få letrozol här framöver som hjälpte Melsson att få en treskiktad slemhinna 🥰 Jag hoppas och tror att det kan hjälpa dig också, håller tummarna!
Myran1234 skrev 2023-05-21 18:39:43 följande:
Ja, det är både nervöst, pirrigt och lite jobbigt på samma gång 😜 Börjar nog med sprutorna på onsdag tror jag, ska ringa Livio imorgon då jag tror mensen drar igång imorgon.
Jag och mitt ex gjorde fertilitetsutredning men ingen IVF, så det blir första gången för mig.
Hur känns det för dig? När har du testdag? Jag hoppas så att det tar sig denna gången för dig! 🥰 Kan du tänka på annat på dagarna än att försöka känna efter? Hur många dagar efter en återinföring tror du att man kan känna något? :)
Myran1234: Ja visst är det blandade känslor såklart, men jag tycker att det känns hoppfullt att ni ska få (visserligen betala själva för) den fantastiska hjälp som IVF kan vara! Har mensen dragit igång nu? Och har du fått något besked om sprutstart? Vad fint att du frågar, dagarna går jättelångsamt trots att jobbet distraherar tankarna ibland och att man försöker att hålla sig sysselsatt 😅 Jag är nervös som tusan inför testdagen imorgon, men jag och sambon pratade om att kanske testa ikväll. Jag vet att det ska vara morgonurin egentligen, men det känns så himla stressigt att testa på morgonen, speciellt om det skulle vara negativt och så ska man springa iväg till jobbet då 😔 Tack snälla för att du hoppas för min skull, och jag känner att så länge mensen håller sig borta så finns det hopp 🥰 Är så taggad nu inför din IVF, hoppas och tror att det ska bli hur bra som helst
Har det känts bra hittills med Livio?
Mathilda88 skrev 2023-05-22 11:08:03 följande:
I fredags fick jag det tragiska samtalet. Av mina i måndags 17 plockade ägg (6 tomma, 3 omogna, 8 mogna - 4 befruktade) så slutade alla dela sig på dag 3 och hoppet gavs upp på dag 4, i fredags! Visade sig att utöver mannens få (men fina) spermier så har jag har dålig äggkvalité - granulerade kallade läkaren dom. Varit helt knäckt hela helgen! Dessutom blivit överstimulerad. Hade hoppats kunna börja rida och träna nu så man kunnat få må lite bra efter denna smärtsamma stimulering etc och ha annat att tänka på samt fördriva tiden till nästa försök. Kan tydligen hänga i några veckor med otur. Mardrömmen fortsätter liksom. Vi kommer missa att göra ett andra försök före sommarstängningen med enbart några dagar. Så nästa försök blir i augusti, 3 månader bort... Men just nu är just beskedet om dåliga äggen mest knäckande, oddsen sjönk drastiskt plötsligt!
Mathilda88: Så himla fin du är som frågar hur jag mår, men just nu kan jag bara tänka på hur DU mår och på dina hjärtekrossande ord 💔 Nu har jag redan svarat dig i den andra gruppen, men jag vill bara skicka en stor varm kram, för jag känner verkligen din smärta just nu och den gör obeskrivligt ont! Det är verkligen ett mörker och en mardröm precis som du skriver, och jag önskar att jag kunde säga något för att det skulle kännas bättre men jag vet att det bara är tiden som kan ge tillbaka hoppet. Men kom ihåg att vi finns här och tänker på dig massor
Melsson skrev 2023-05-22 11:31:22 följande:
Ja ibland är man inne här flera ggr per dag och ibland blir det lite mindre. Ja men detsamma, du engagerar dig i alla så fint att se <3. Omg nu är det bara 2 dagar kvar?! Helt sjukt. Hur går allt för dig? Hur är det med nerverna? Visst tog du lutinus? För tänker man blir ju lite knäpp av dom i och med att man får lite gravid-symptom av dom! Åhh ja verkligen en SÅN målbild, tror stenhårt på den!!!!
Ja hoppas verkligen att vi får dra igång direkt efter sommaren, dom har ju redan förvarnat att vi inte kommer hinna köra igång innan sommaren eftersom dom har sommarstängt.. Min nästa BIM är om typ 2 v (ÄL igår eller idag hehe).
Har massor med frågor - speciellt om medicinen och hur man kommer fram till den? Och vad som avgör korta eller långa protokollet?? Och hur många besök man gör under tiden inför äggplock? + är det särskilda restriktioner då? Också om man blir väldigt svullen av medicinerna?
Melsson: Tack snälla, vad fint sagt!
Ja nu är det nära testdag, herregud vad nervöst! För varje stund mensen håller sig borta ökar ju hoppet, även om jag vet att fallet blir hårdare om man har hunnit få upp mycket hopp. Men man kommer ju att bli ledsen över ett negativt test oavsett om man har haft starka förhoppningar eller inte, och som jag skrev till Myran här ovanför så funderar vi på att testa ikväll istället, så snart får vi kanske veta
När jag gjorde IVF med exet började jag blöda på ruvardag 10 och idag är ruvardag 12, dock hade jag ett femdagars embryo då men ett tredagars nu, så jag vet inte om det går att jämföra. Haha ja Lutinus är ju en ständig följeslagare här i IVF-tider, tre gånger om dagen 😂 Det som är så jobbigt är ju att de här vaginaltabletterna smälter och rinner ut, så man får ju panik varje gång man känner det och springer på toan femhundrafyrtiosju gånger om dagen bara för att kolla om det var blod eller Lutinus. Jag har dock inte känt av några symptom av Lutinus, tror inte att jag gjorde det förra gången heller, så det är ju väldigt individuellt verkar det som
Ååh alltså all denna väntan, och så sommarstängt på det! Hoppas och tror att ni får köra igång direkt efter sommaren då! Men ni kommer att försöka själva under sommaren gissar jag? Och den här månaden, eller? 🥰
Så roligt med alla frågor, jag ska försöka att svara så bra jag kan
1. Det verkar som att olika kliniker har olika mediciner som standard, och om man märker efter första ultraljudet att det inte ger önskad effekt så kan läkaren höja eller minska dosen så det brukar ofta ordna sig.
2. Korta protokollet är standard idag, och om jag förstått det rätt så är det långa protokollet främst om man kanske har problem med ägglossningen eller om det vid ett kort protokoll visar sig att äggblåsorna växer väldigt ojämnt (alltså att ett fåtal växer jättesnabbt och resten är väldigt små t.ex.). Jag tror också att jag läste någon gång att det långa protokollet används om man har dålig äggreserv eller äggkvalitet, men jag är inte säker. Så det korta är alltså standard om man inte har för stora problem med äggen eller ägglossning
3. För oss var det sammanlagt fem besök under IVF-behandlingen, först ett välkomstsamtal med en gynundersökning innan vi började med sprutorna, sedan två ultraljud för att se hur äggblåsorna växt till sig, sedan ett besök för äggplock (tar lite längre tid för att man ska vila och vänta lite både innan och efter, så de rekommenderar att man tar ledigt hela dagen och att man inte ska köra bil), därefter ett besök för återföringen av ett embryo.
4. Restriktioner är t.ex. att under tiden med sprutorna ska man helst inte dricka alkohol och man får inte ha oskyddat sex, och viktigt att tänka på är att inte träna för hårt med typ hopp och studs för det kan vara farligt med förstorade äggstockar som man får när äggblåsorna växer på sig, men t.ex. promenader går bra! Efter äggplock fram till testdag får man inte ha någon form av penetrerande sex (inte ens med kondom) och inte heller ha tampong eller bada pga infektionsrisk, plus att man ska vara försiktig även här med hopp och studs och att man ska försöka leva som om man vore gravid, dvs undvika alkohol och den typ av mat man inte får äta om man vore gravid. Finns säkert fler restriktioner men kommer inte ihåg allt just nu 😁
5. Jag har inte blivit särskilt svullen av medicinerna, däremot vet jag flera som har blivit det. Men man får räkna med att det kan hända och framför allt att man kan vara lite öm eftersom äggstockarna förstoras under sprutbehandlingen.
Hoppas att det här gav dig hyfsat svar på dina frågor i alla fall, och du får mer än gärna ställa fler om du kommer på några 🥰