• Hannis1983

39 och planera barn

Hejsan!

Tänkte kolla om vi är fler som är äldre och planerar barn. Har läst att det kan vara svårt så är väl förberedd på att det kanske aldrig blir. men har träffat en ny partner och vi vill så gärna ha en gemensam. 

Är första månaden vi försöker sen jag slutade med minipiller så.

Någon mer?

• Svar på tråden 39 och planera barn
  • Anonym (Anonym82)

Hej! hur går det för er alllihopa? Något plus än? Jag har förmodad ÄL nästa helg så hoppas verkligen det blir något nu! Har t.o.m. köpt folsyretabletter och dragit ner på kaffe 😅 Har också köpt digitala ägglossningsstickor för allra första gången...

• Maymom
    Anonym (Anonym82) skrev 2023-01-06 00:03:20 följande:

Hej! hur går det för er alllihopa? Något plus än? Jag har förmodad ÄL nästa helg så hoppas verkligen det blir något nu! Har t.o.m. köpt folsyretabletter och dragit ner på kaffe 😅 Har också köpt digitala ägglossningsstickor för allra första gången...

Nej tyvärr inget här.
    förmodligen utebliven ÄL förra cykeln så får se hur denna cykel blir, cd5 idag.

spännande med ÄL-stickor, jag har inte kört det. Tempar på morgonen men då ser man ju mer när ÄL varit i efterhand. 
  • Anonym (mee)
    Hannis1983 skrev 2023-01-10 11:29:21 följande:

Inget nytt här, ÄL om drygt en vecka 😀

Samma här :)
  • Anonym (Anonym82)

Maymom: Men hur vet man att ÄL uteblir? Hade ingen aning om att man inte har äl varje månad? Är det pga ålder? 🤔

Hannis1983 & anonym (mee): Då har vi äl ungefär samtidigt - spännande! 

• Anonym (35)

Här händer inget.
    har alltid haft menscykel på 26-28 dagar. Nu plötsligt var den bara 20 dagar. 

känner att min ägglossning är svag. Har bara lite lite mens varje månad. 

vet inte om man borde söka hjälp och se så att allt står rätt till. Någon av er som gjort det? Kontaktar man Gyn? 

• Maymom

Anonym82:
    det är ju inte helt lätt att veta, en utebliven temphöjning är väl det som framförallt vittnar om det. Men även att mensen är mindre riklig, ljusare, kortare och att den kommer senare kan vara tecken på det. 

jag hade ÄL-sekret och ÄL-smärta en dag sen försvann det men kom tillbaka nån dag senare och sen liknande smärta nån dag senare igen och sen blev cykeln längre än vanligt och mensen sparsam, ljus och kort. Sen tror jag att jag hade ny ÄL på cd5, så får se när nästa mens kommer.

nej det är vanligt i alla åldrar. Har man dock många uteblivna ÄL så kan det bero på pcos eller om man är äldre så klimakteriet.

• Maymom

Anonym35:
    jag hade så en sommar att tre cykler var runt 20 dagar. Då kontaktade jag gynekologimottagningen, alltså inte mvc, och fick komma eftersom det var flera cykler som varit så, allt såg bra ut och ingen förklaring hittades, sen blev cyklerna normala igen, blev gravid året efter, oplanerat, (37 år då)
    på vilket sätt känner du att mensen är svag?
    hur länge har ni försökt?

• Anonym (Anonym82)

Maymom: Jag förstår! Bra att kunna ha koll på har inte alls tänkt i banorna att ägglossning kan utebli. Fick en glad gubbe idag med hjälp av clearblue, lagom till helgen 🙂

Svar på tråden 39 och planera barn