• Anonym (Man)

Delad vårdnad

Står mitt i en situation där fadern till ett barn aldrig haft det mer än varannan helg, med undantag för ett par veckor på sommaren.
    Han har aldrig betalt för barnet, vare sig för kläder, aktiviteter, barnvagn, etc..
    Senaste åren har han dock tvingats betala via myndighet.

Modern (min sambo) är skeptisk till 50/50 fördelning av flera anledningar.
    Dels har fadern vid upprepade tillfällen visat dålig förståelse av hur viktigt det är att barnet får sin medicin. "Alla glömmer väl ibland".
    Den ekonomiska biten oroar den med. Inget som tyder på att fadern skulle bry sig om att köpa kläder eller annat som barnet har hos bägge föräldrar.

Min roll i detta: Vi väntar nu barn och jag vill helst att det är en 50/50 ordning på plats innan vårt barn föds. Hennes tidigare barn har en hög med diagnoser (kromosomfel, adhd, enkopres, etc,) och är minst sagt krävande.
    Tror det hade varit bättre för alla inblandade med 50/50.
    Hennes barn får då mer energi från oss när det är här.

Har någon här tankar om hur man får ihop bästa lösningen?

Och till alla dömande medelålders FL 🐮, ja jag vet vilken situation jag satt mig i men det är värt ansträngningen så kom med tips eller låt bli att svara.

• Svar på tråden Delad vårdnad
  • Anonym (Du)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-21 15:19:10 följande:
    Delad vårdnad

Står mitt i en situation där fadern till ett barn aldrig haft det mer än varannan helg, med undantag för ett par veckor på sommaren.
    Han har aldrig betalt för barnet, vare sig för kläder, aktiviteter, barnvagn, etc..
    Senaste åren har han dock tvingats betala via myndighet.

Modern (min sambo) är skeptisk till 50/50 fördelning av flera anledningar.
    Dels har fadern vid upprepade tillfällen visat dålig förståelse av hur viktigt det är att barnet får sin medicin. "Alla glömmer väl ibland".
    Den ekonomiska biten oroar den med. Inget som tyder på att fadern skulle bry sig om att köpa kläder eller annat som barnet har hos bägge föräldrar.

Min roll i detta: Vi väntar nu barn och jag vill helst att det är en 50/50 ordning på plats innan vårt barn föds. Hennes tidigare barn har en hög med diagnoser (kromosomfel, adhd, enkopres, etc,) och är minst sagt krävande.
    Tror det hade varit bättre för alla inblandade med 50/50.
    Hennes barn får då mer energi från oss när det är här.

Har någon här tankar om hur man får ihop bästa lösningen?

Och till alla dömande medelålders FL 🐮, ja jag vet vilken situation jag satt mig i men det är värt ansträngningen så kom med tips eller låt bli att svara.

Du kan inte tvinga någon annan till ett ansvarsfullt föräldraskap. 

Du kallar andra för dömande medelålders kossor, utan att någon fått en chans att skriva något. Vilket visar att du har en onödigt dömande och aggressiv attityd. Varför bajsa på andra? Vafan har dom gjort dig?

• Anonym (Livet)
    EnAnonumius skrev 2024-02-22 17:37:02 följande:
    Du visa en direkt skrämmande syn.. Du pratar ju på ett sådant sätt att barn är ägodelar (likt någon möbel eller liknande) utan några som helst rättigheter alls.

Även om du ber mamman gå, så har barnet rättighet att ha umgänge med sin mamma och du har då skyldighet att underlätta för barnet att ha umgänge med sin mamma.
    Anser du att det skall tvistas om enskild vårdnad så kan du knappast använda halvsyskonet och dess beteende som mall för att "du skall vinna".
    Varför ska en pappa få enskild vårdnad i allmänhet.Nej ,det är bara att gilla läget.Hjärtat är stort!!
  • EnAnonumius
    Anonym (Livet) skrev 2024-02-22 20:14:26 följande:
    Varför ska en pappa få enskild vårdnad i allmänhet.Nej ,det är bara att gilla läget.Hjärtat är stort!!
    Vad har jag hävdat att pappan skall ha enskild vårdnad i allmänhet?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym

Vart tog ts vägen?
    Han kanske inte visste att man inte kan ta ifrån en mamma hennes barn? Han hade ju planer på att det gemensamma barnet skulle stanna hos honom vid eventuell separation. 
    Han verkade inte heller veta att han inte bestämmer över barnet som hans sambo har med en annan man. Det barnet skulle enligt ts flytta till pappa eller "avlastningsfamilj".

• Jemp
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 07:29:25 följande:
    Med all skit det barnet gör hemma, på skolan & på fritidsaktiviteter blir det inte speciellt svårt att bevisa att det är högst olämpligt att riskera att han är ensam med 11 år yngre barn.
    Börjar han visa tendenser att gå över gränsen mot de mindre barnen så kommer han få bo hos sin far, här kommer han iaf inte va välkommen.
    Vad underligt att du väljer en sådan familj för ditt barn då. Hur tänkte du då?
  • Anonym (Kaj)
    Anonym skrev 2024-02-23 10:40:45 följande:

Vart tog ts vägen?
    Han kanske inte visste att man inte kan ta ifrån en mamma hennes barn? Han hade ju planer på att det gemensamma barnet skulle stanna hos honom vid eventuell separation. 
    Han verkade inte heller veta att han inte bestämmer över barnet som hans sambo har med en annan man. Det barnet skulle enligt ts flytta till pappa eller "avlastningsfamilj".

Familjen kan säkert beviljas avlastning men knappast i den utsträckning ts verkar tro...
  • Anonym
    Anonym (Kaj) skrev 2024-02-23 11:05:59 följande:
    Familjen kan säkert beviljas avlastning men knappast i den utsträckning ts verkar tro...
    Jo, men mamman till barnet måste ju vilja det också. Det är ju inte styvfar som ska skriva ansökan.
    Han verkar ha orimliga förväntningar på samhället. Det finns tex kontaktfamilj, där kan ett barn vara typ en helg var 3-4 vecka.
  • Anonym (Claudia)
    Anonym (Livet) skrev 2024-02-22 20:14:26 följande:
    Det handlar inte om pappa eller mamma. Enskild vårdnad är mycket ovanligt i dagens Sverige. 

Vårdnad är inte heller samma sak som umgänge. Man kan ha enskild vårdnad och gemensamt umgänge. 

Tänk på lilla Tintin och andra barn som har tvingats till sin mordiska förälder under devisen att det är så viktigt för barnet att ha denna kontakt. 

Därför är det extremt viktigt att välja rätt medförälder och rätt familjesituation till sitt barn. Det kan till och med bli livsviktigt. 

Det valet går nämligen inte att göra ogjort. 
  • EpicF
    Anonym (Man) skrev 2024-02-21 15:47:49 följande:
    I ena handen har du en bebis som kräver tid och omvårdnad, helt beroende av dig.
    I andra har du en otacksam 10-åring som avgudar sin frånvarande pappa och som har haft sin mors fulla uppmärksamhet från det att han föddes.
    En självklarhet att 10-åringens farsa ska tvingas ta mer ansvar tycker jag.
    Inte om det går ut över barnets bästa. 

Förövrigt så hoppas jag att din sambo inser vilket omoget svin du är och dumpar dig innan nästa barn föds. 

Du verkar inte ens mogen nog att få barn. 
  • EpicF
    Anonym (Man) skrev 2024-02-21 19:36:31 följande:
    Hon vet vad jag känner, att jag kommer prioritera egna barn och att han inte är välkommen att bo i mitt hus när han blir vuxen.
    Du vet att diagnoser som adhd i många fall är ärftligt.... 
Svar på tråden Delad vårdnad