• Anonym (Man)

Delad vårdnad

Står mitt i en situation där fadern till ett barn aldrig haft det mer än varannan helg, med undantag för ett par veckor på sommaren.
    Han har aldrig betalt för barnet, vare sig för kläder, aktiviteter, barnvagn, etc..
    Senaste åren har han dock tvingats betala via myndighet.

Modern (min sambo) är skeptisk till 50/50 fördelning av flera anledningar.
    Dels har fadern vid upprepade tillfällen visat dålig förståelse av hur viktigt det är att barnet får sin medicin. "Alla glömmer väl ibland".
    Den ekonomiska biten oroar den med. Inget som tyder på att fadern skulle bry sig om att köpa kläder eller annat som barnet har hos bägge föräldrar.

Min roll i detta: Vi väntar nu barn och jag vill helst att det är en 50/50 ordning på plats innan vårt barn föds. Hennes tidigare barn har en hög med diagnoser (kromosomfel, adhd, enkopres, etc,) och är minst sagt krävande.
    Tror det hade varit bättre för alla inblandade med 50/50.
    Hennes barn får då mer energi från oss när det är här.

Har någon här tankar om hur man får ihop bästa lösningen?

Och till alla dömande medelålders FL 🐮, ja jag vet vilken situation jag satt mig i men det är värt ansträngningen så kom med tips eller låt bli att svara.

• Svar på tråden Delad vårdnad
  • EpicF
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 10:44:40 följande:
    Jag kan bestämma hur länga barnet bor i mitt hus. Väljer min sambo att flytta med en 19-åring när han ska ut från mitt hus så fine, men mina barn stannar.
    Mitt/mina barn blir inte ett av två syskon. I mina ögon är de inte syskon.
    En lite fråga, varför valde du att bli tillsammans med mamman och dessutom skaffa barn när du anser att hennes första barn är farlig för andra barn? 

Och diagnoser är ärliga och kan komma från båda föräldrarna. Även om inte mamman har några diagnoser på papper i sin familj så kan adhd/ndf mycket väl komma från hennes sida. 
  • EpicF
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 11:15:25 följande:
    Tja.. blir mindre sorgligt när den otacksamme 10-åringen blir placerad i avlastningsfamilj och förhoppningsvis inser hur bortskämd han varit. Alternativt bor hos sin far. De är ungefär på samma mentala nivå så det hade passat bra.
    Och som sagt, de kommer inte va syskon
    Det är syskon oavsett vad du anser eller inte. Och kommer alltid att vara syskon. 
  • Anonym (Man)
    Anonym skrev 2024-02-23 10:40:45 följande:

Vart tog ts vägen?
    Han kanske inte visste att man inte kan ta ifrån en mamma hennes barn? Han hade ju planer på att det gemensamma barnet skulle stanna hos honom vid eventuell separation. 
    Han verkade inte heller veta att han inte bestämmer över barnet som hans sambo har med en annan man. Det barnet skulle enligt ts flytta till pappa eller "avlastningsfamilj".

TS blev avstängd i 24 timmar för att någon 🐮 blev kränkt och anmälde ett av mina inlägg.
    För att svara på din fråga så kan uppdelningen vara så enkel som att mor får ta hand om sin egna unge under tiden den är hemma från skolan och så tar jag hand om mitt barn den tiden mor inte kan ta hand om det pga andra ungen.
    Om jag insisterar på att hennes tidigare barn ska bo hos sin far så blir det så, om jag så måste betala för det.
  • EpicF
    Anonym (Man) skrev 2024-02-23 15:15:00 följande:
    TS blev avstängd i 24 timmar för att någon 🐮 blev kränkt och anmälde ett av mina inlägg.
    För att svara på din fråga så kan uppdelningen vara så enkel som att mor får ta hand om sin egna unge under tiden den är hemma från skolan och så tar jag hand om mitt barn den tiden mor inte kan ta hand om det pga andra ungen.
    Om jag insisterar på att hennes tidigare barn ska bo hos sin far så blir det så, om jag så måste betala för det.
    Du kanske borde tänkt till lite innan du gjorde din sambo gravid. 

Jag hoppas faktiskt att eran gemensamma unge också får en hel hög med diagnoser 👹
  • Agda90
    Anonym (Man) skrev 2024-02-23 15:15:00 följande:
    Och till världen sätts ännu ett barn som kommer att hamna i klorna på soc med tanke på vilken far den stackars bebisen får. 

Det är hög tid att införa obligatorisk föräldrarutbildning och något form av tillstånd innan man får skaffa barn. Och har man inte det så blir ungen omhändertagen direkt på BB!
  • Anonym (Man)
    EpicF skrev 2024-02-23 15:18:55 följande:
    Du kanske borde tänkt till lite innan du gjorde din sambo gravid. 

Jag hoppas faktiskt att eran gemensamma unge också får en hel hög med diagnoser 👹
    Åh nej, en 🐮 på internet önskar mina framtida barn illa 😂
    Har resurser att få som jag vill och ta hand om mitt/mina barn så har tänkt så det räcker 👍
  • EpicF
    Anonym (Man) skrev 2024-02-23 15:52:51 följande:
    Åh nej, en 🐮 på internet önskar mina framtida barn illa 😂
    Har resurser att få som jag vill och ta hand om mitt/mina barn så har tänkt så det räcker 👍
    Det är ärftligt så risken är relativt stor. Men det verkar inte du ha tänkt på.... 
  • Agda90
    EpicF skrev 2024-02-23 15:56:26 följande:
    Det är ärftligt så risken är relativt stor. Men det verkar inte du ha tänkt på.... 
    Jo, det har han skrivit om tidigare att det verkar komma från pappans sida. Han har bara glömt att barnet ärver en del av honom också. Stackars barn
  • Anonym (Carinata)

Jisses! Både omnipotent och grandios. Vilken tur man är en 🐮 de är ju så snälla där i hagen. Fast ibland blir de batik-🧙🏼?♀️ Tänk på att batikfärgade häxkossor äter kaxiga små män till frukost. 

• Anonym (Kaj)

När är barnet beräknat? Vill jättegärna ha en uppdatering när det har kommit. 

Svar på tråden Delad vårdnad