• Anonym (Man)

Delad vårdnad

Står mitt i en situation där fadern till ett barn aldrig haft det mer än varannan helg, med undantag för ett par veckor på sommaren.
    Han har aldrig betalt för barnet, vare sig för kläder, aktiviteter, barnvagn, etc..
    Senaste åren har han dock tvingats betala via myndighet.

Modern (min sambo) är skeptisk till 50/50 fördelning av flera anledningar.
    Dels har fadern vid upprepade tillfällen visat dålig förståelse av hur viktigt det är att barnet får sin medicin. "Alla glömmer väl ibland".
    Den ekonomiska biten oroar den med. Inget som tyder på att fadern skulle bry sig om att köpa kläder eller annat som barnet har hos bägge föräldrar.

Min roll i detta: Vi väntar nu barn och jag vill helst att det är en 50/50 ordning på plats innan vårt barn föds. Hennes tidigare barn har en hög med diagnoser (kromosomfel, adhd, enkopres, etc,) och är minst sagt krävande.
    Tror det hade varit bättre för alla inblandade med 50/50.
    Hennes barn får då mer energi från oss när det är här.

Har någon här tankar om hur man får ihop bästa lösningen?

Och till alla dömande medelålders FL 🐮, ja jag vet vilken situation jag satt mig i men det är värt ansträngningen så kom med tips eller låt bli att svara.

• Svar på tråden Delad vårdnad
  • Anonym (T)

Förstår att ni alla vill ha en 50/50 lösning som fungerar, men det är din sambo då som motsätter sig att ha barnet halva tiden hos pappan för att hon inte tror att det fungerar om jag förstått det rätt?

Kan ni inte börja med att utöka tiden hos pappan till tex tors-sön varannan vecka? Han kanske kan behöva växa in i ansvaret lite grann om han är ovan vid att ta hand om sin son och ni kanske kan behöva stötta honom lite extra i början, tex påminna om medicinen, skicka med kläder som är hela och rena osv. Sen allteftersom kan ni utöka antal dagar barnet är hos sin pappa.

Det blir egentligen pappan det hänger på, skulle han ansöka om gemensam vårdnad och även barnet vill bo där halva tiden så är det troligen något han skulle få igenom om han "bara" är skuldsatt, fattig boende i hyresrätt och det inte är något mer graverande med honom såsom att han tex är missbrukare eller dyl. Om ni vill få till 50/50 och få det att fungera så bör ni vara beredda på att stötta pappan, främst i början men kanske även framöver. Det kan vara så att en fungerande 50/50 lösning inte kommer att komma till stånd, men det kanske kan avlasta er lite om ni skulle kunna utöka tiden hos pappan lite eller senare ha en 50/50 lösning men där ni stöttar lite extra under veckan, kanske att sonen kan sova en natt/veckan hos er under hans vecka eller annat stöd. 

• Anonym (Man)
    Agda90 skrev 2024-02-21 15:57:42 följande:
    Jisses! Din fru skulle behöva läsa vad du skriver här!! Vilken empatilös människa du är!!

Man hjälper sina barn att hitta fotfäste i världen och man kastar inte ut dem!
    Det tar tid att hitta jobb, boende osv osv och din ditt bonusbarns situation så lär det krävas insatser från myndigheter och det tar ännu mer tid. 

Och du kan inte "ta" 100% vårdnad om ditt barn. Hade du kunnat något om hur vårdnad fungerar så hade du vetat detta. 

Jag börjar tvivla på att din sambo ens hade velat skaffa barn med dig med tanke på hur du uttrycker dig här!
    Hon vet vad jag känner, att jag kommer prioritera egna barn och att han inte är välkommen att bo i mitt hus när han blir vuxen.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Morsan) skrev 2024-02-21 15:59:43 följande:
    Det kan nog vara knepigare än du anar att kicka ut en 19-åring med funktionshinder!

Kunde du inte hitta någon utan bagage att avla på?
    Mitt hus så om det blir "knepigt" så kickar jag ut mor och son.
    Kommer prioritera eget/egna barn.
  • Anonym (Man)
    Anonym (vilket) skrev 2024-02-21 16:34:39 följande:
    Otacksam 10-åring? Vad är det han ska vara tacksam för?

Ja, pappor bör ta ansvar. men om de inte gör det, så ska inte barnet drabbas av det, utan då ska barnet bo hos den förälder som tar väl hand om det. Inte skickas ut för att nya snubben tycker det. 
    Det nya barnet ska och kommer prioriteras. Inte en otacksam 10-åring som kallar sin mamma för "fittnylle" bara för att verka tuff inför sina vänner när de hälsar på.
  • Anonym (Man)
    EnAnonumius skrev 2024-02-21 16:49:27 följande:
    Allvarligt. 

Som så många andra redan har frågat dig.
    Vet din sambo att hon skall bli utsparkad tillsammans med sitt äldsta barn, från hemmet, när hennes äldsta barn tagit studenten?

Du kan inte bara "ta 100% vårdnad" om barnet, du har inget lagstöd att kunna göra så.
    Enkelt att bevisa att det är direkt olämpligt att bli lämnade ensamma med hennes barn, nu och när han är 19.
    Hon vet att jag kommer prioritera mina eventuella barn.
  • EnAnonumius
    Anonym (Man) skrev 2024-02-21 19:42:55 följande:
    Det nya barnet ska och kommer prioriteras. Inte en otacksam 10-åring som kallar sin mamma för "fittnylle" bara för att verka tuff inför sina vänner när de hälsar på.
    Vad är det 10-åringen skall vara tacksam över?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Man) skrev 2024-02-21 19:44:19 följande:
    Enkelt att bevisa att det är direkt olämpligt att bli lämnade ensamma med hennes barn, nu och när han är 19.
    Hon vet att jag kommer prioritera mina eventuella barn.
    Ingen har sagt emot att du inte får prioritera ditt barn för hennes barn. Så varför du tjatar om det i dina flesta svar är bara befängt faktiskt.

Och du, vad skulle vara "enkelt att bevisa att det är direkt olämpligt att ensamma med hennes barn"? Att du subjektivt tycker illa om hennes barn är en sak, men det är sällan det är tillräckligt  för att du skulle kunna få enskild vårdnad.

Du vet domstolen skulle knappast gå på din linje, bara för att du subjektivt tycker att det är olämpligt att barnet är  tillsammans med sitt storasyskon.
    Det skall mycket till innan en domstol dömer till enskild vårdnad, till ena föräldern,  baserat på ett hel-/halvsyskon och att den andre föräldern tycker illa om halvsyskonet.
    Så du kan redan nu försöka sluta att lura dig själv där.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Claudia)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-21 19:38:06 följande:
    Mitt hus så om det blir "knepigt" så kickar jag ut mor och son.
    Kommer prioritera eget/egna barn.

Hon kommer ju ta med sig båda barnen och ha den lilla halva tiden. Men om du redan nu planerar ett trasigt hem med skilda föräldrar så kan man tänka sig att hennes ?man picker? fortfarande är trasig. 

• Anonym (D)

Kan inte citera. Men TS, man kan aldrig tvinga någon att ta mer ansvar. Funkar inte så i Sverige. Utan tar han inte ansvar och mamman inte orkar från ni ansöka om avlastningsfamilj. 

Hoppas du är medveten om att allt det pojken har är ärftligt...

• Anonym (Livet)

Självklart skulle det vara bra om barnet kunde bo delvis hos sin pappa,om det fungerar bra.Men barnets bästa går före och din partner har ett stort ansvar som mamma.Erat barn kommer inte att få mindre ,en mamma kan ha flera barn och älska alla och räcka till alla.

Svar på tråden Delad vårdnad