• Anonym (Man)

Delad vårdnad

Står mitt i en situation där fadern till ett barn aldrig haft det mer än varannan helg, med undantag för ett par veckor på sommaren.
    Han har aldrig betalt för barnet, vare sig för kläder, aktiviteter, barnvagn, etc..
    Senaste åren har han dock tvingats betala via myndighet.

Modern (min sambo) är skeptisk till 50/50 fördelning av flera anledningar.
    Dels har fadern vid upprepade tillfällen visat dålig förståelse av hur viktigt det är att barnet får sin medicin. "Alla glömmer väl ibland".
    Den ekonomiska biten oroar den med. Inget som tyder på att fadern skulle bry sig om att köpa kläder eller annat som barnet har hos bägge föräldrar.

Min roll i detta: Vi väntar nu barn och jag vill helst att det är en 50/50 ordning på plats innan vårt barn föds. Hennes tidigare barn har en hög med diagnoser (kromosomfel, adhd, enkopres, etc,) och är minst sagt krävande.
    Tror det hade varit bättre för alla inblandade med 50/50.
    Hennes barn får då mer energi från oss när det är här.

Har någon här tankar om hur man får ihop bästa lösningen?

Och till alla dömande medelålders FL 🐮, ja jag vet vilken situation jag satt mig i men det är värt ansträngningen så kom med tips eller låt bli att svara.

• Svar på tråden Delad vårdnad
  • Anonym (Carinata)

Usch vilken vidrig människosyn du har. Du har väl varit ihop med din sambo ett tag. Varför har inte delad vårdnad med fadern kommit på tal tidigare. Hur tänkte du med att placera ett barn med en knippe diagnoser hos en person den aldrig haft kontakt med? Fattar du hur du skadar det barnet. Nej nu vill du leka lycklig kärnfamilj när du har egen avkomma på väg. Fy för den lede vilken egotrippad jäkel du är. Vad gör du om din unge har en knippe diagnoser. Den har ju lite att brås på. Sen undanber du dig kommentarer om typ du har satt dig i skiten själv. Du och ingen annan har valt att avla på den kvinnan. Vidrigt att kalla hennes barn för misstag. Ryser när man läser dina kommentarer. 

Varenda PK häxa på FL kvider nu! 

• Anonym (Man)
    EnAnonumius skrev 2024-02-21 19:53:32 följande:
    Ingen har sagt emot att du inte får prioritera ditt barn för hennes barn. Så varför du tjatar om det i dina flesta svar är bara befängt faktiskt.

Och du, vad skulle vara "enkelt att bevisa att det är direkt olämpligt att ensamma med hennes barn"? Att du subjektivt tycker illa om hennes barn är en sak, men det är sällan det är tillräckligt  för att du skulle kunna få enskild vårdnad.

Du vet domstolen skulle knappast gå på din linje, bara för att du subjektivt tycker att det är olämpligt att barnet är  tillsammans med sitt storasyskon.
    Det skall mycket till innan en domstol dömer till enskild vårdnad, till ena föräldern,  baserat på ett hel-/halvsyskon och att den andre föräldern tycker illa om halvsyskonet.
    Så du kan redan nu försöka sluta att lura dig själv där.
    Med all skit det barnet gör hemma, på skolan & på fritidsaktiviteter blir det inte speciellt svårt att bevisa att det är högst olämpligt att riskera att han är ensam med 11 år yngre barn.
    Börjar han visa tendenser att gå över gränsen mot de mindre barnen så kommer han få bo hos sin far, här kommer han iaf inte va välkommen.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Livet) skrev 2024-02-21 21:18:38 följande:

Självklart skulle det vara bra om barnet kunde bo delvis hos sin pappa,om det fungerar bra.Men barnets bästa går före och din partner har ett stort ansvar som mamma.Erat barn kommer inte att få mindre ,en mamma kan ha flera barn och älska alla och räcka till alla.

Mitt barns bästa går före "det bästa" någon annans unge. Är det bättre för mitt/mina att han inte bor här så kommer han inte få bo här.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Carinata) skrev 2024-02-21 21:51:01 följande:

Usch vilken vidrig människosyn du har. Du har väl varit ihop med din sambo ett tag. Varför har inte delad vårdnad med fadern kommit på tal tidigare. Hur tänkte du med att placera ett barn med en knippe diagnoser hos en person den aldrig haft kontakt med? Fattar du hur du skadar det barnet. Nej nu vill du leka lycklig kärnfamilj när du har egen avkomma på väg. Fy för den lede vilken egotrippad jäkel du är. Vad gör du om din unge har en knippe diagnoser. Den har ju lite att brås på. Sen undanber du dig kommentarer om typ du har satt dig i skiten själv. Du och ingen annan har valt att avla på den kvinnan. Vidrigt att kalla hennes barn för misstag. Ryser när man läser dina kommentarer. 

Varenda PK häxa på FL kvider nu! 

Tack kära du :)
    Hennes barn va ett misstag trots prevention. Ett misstag hon fått lida av i 10 år bara för att hon inte hade hjärta att göra abort trots att hon redan då visste att blivande fadern inte skulle ställa upp.
    Barnet har varit hos & träffat sin far så det är ingen okänd person det skulle bo med. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (D) skrev 2024-02-21 20:30:53 följande:

Kan inte citera. Men TS, man kan aldrig tvinga någon att ta mer ansvar. Funkar inte så i Sverige. Utan tar han inte ansvar och mamman inte orkar från ni ansöka om avlastningsfamilj. 

Hoppas du är medveten om att allt det pojken har är ärftligt...

Ingen på barntes mors sida har något liknande.
    På fars sida däremot är det gott om liknande diagnoser, dock utan så kraftigt kromosomfel.
    Sant, går inte att tvinga någon att ta mer ansvar. Barnets far kommer få 2 alternativ. Antingen så blir det 50/50, eller så kommer barnet bo hos avlastningsfamilj 50%.
    Avlastningsfamilj har varit på tal för honom tidigare, något som gjorde honom rasande för "hans son ska inte bo hos någon annan jävla familj".
    Så vill han undvika att han son bor hos någon annan får han helt enkelt ta ansvar själv. Hans val.
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 07:44:49 följande:
    Ingen på barntes mors sida har något liknande.
    På fars sida däremot är det gott om liknande diagnoser, dock utan så kraftigt kromosomfel.
    Sant, går inte att tvinga någon att ta mer ansvar. Barnets far kommer få 2 alternativ. Antingen så blir det 50/50, eller så kommer barnet bo hos avlastningsfamilj 50%.
    Avlastningsfamilj har varit på tal för honom tidigare, något som gjorde honom rasande för "hans son ska inte bo hos någon annan jävla familj".
    Så vill han undvika att han son bor hos någon annan får han helt enkelt ta ansvar själv. Hans val.
    Hur pass mycket förstår pojken?
    Du skrev förut att han har kompisar iallafall, och att han kallar sin mamma för fula namn. Så tal har han också.

Går han i särskola eller klarar han vanlig skola, försöker få en uppfattning om hur pass "efter" han är.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Reena) skrev 2024-02-22 07:48:33 följande:
    Hur pass mycket förstår pojken?
    Du skrev förut att han har kompisar iallafall, och att han kallar sin mamma för fula namn. Så tal har han också.

Går han i särskola eller klarar han vanlig skola, försöker få en uppfattning om hur pass "efter" han är.
    Kommer du ihåg hur det va när man va liten och gick i skolan. Det va alltid någon unge som inte va helt 100 men som kompenserade med att va skrikig och göra dumma saker bara för att få uppmärksamhet från klasskamraterna.
    Det är han.
    Vet inte hur mycket till kompisar det är egentligen.
    Han har en egen resurs som är med honom hela tiden i skolan.
    Hur "efter" han är, svårt att beskriva.
    Han läser väldigt bra faktiskt. Han använder "komplicerade" ord, men det har visat sig att han mest härmar/upprepar det någon vuxen sagt i liknande situation. Han förstår inte innebörden av det han säger.
    Trots försök under många år så kan han fortfarande inte klockan.
    Väldigt enkel matte som 1+2 har han fortfarande svårt för.
    Han kissar och bajsar på sig, i vaket tillstånd.
  • EnAnonumius
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 07:29:25 följande:
    Med all skit det barnet gör hemma, på skolan & på fritidsaktiviteter blir det inte speciellt svårt att bevisa att det är högst olämpligt att riskera att han är ensam med 11 år yngre barn.
    Börjar han visa tendenser att gå över gränsen mot de mindre barnen så kommer han få bo hos sin far, här kommer han iaf inte va välkommen.
    Och avsett om det nu skulle vara "enkelt" att bevisa, så är det ändå inte tillräckligt med underlag för att få en domstol att döma till "enskild vårdnad" av ditt barn till dig. Som sagt domstolar dömer inte "enskild vårdnad" baserat på hel-/halvsyskon i vårdnadstvister, utan de baserat 100% enbart på föräldrars (mammans och/eller pappans) lämplighet om huruvida det skall bli enskild vårdnad eller inte.
    Och med tanke på att du skaffar barn med den kvinnan frivilligt, så måste du ju anse att hon är lämplig att vara modern till ditt barn trots hennes förra barn och problematiken kring det hela.

Som lök på laxen så tilldömer du ett BARN att det skall förstå och agera på samma sätt som en vuxen.

Sedan vet din kvinna om att du kommer att kicka ut hennes barn om du anser att han visa minsta "tendens till att skada syskonet"?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Agda90
    Anonym (Man) skrev 2024-02-21 19:36:31 följande:
    Hon vet vad jag känner, att jag kommer prioritera egna barn och att han inte är välkommen att bo i mitt hus när han blir vuxen.
    Du är ingen bonusförälder, du är en vidrig styvfarsa . Jag blir illamånede över hur du behandlar ett oskyldigt barn!

Jag förstår inte din sambo som sannar med dig när hon vet hur illa du tycker om hennes barn. Barn är inte korkade, de förstår sånt!
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 08:26:47 följande:
    Kommer du ihåg hur det va när man va liten och gick i skolan. Det va alltid någon unge som inte va helt 100 men som kompenserade med att va skrikig och göra dumma saker bara för att få uppmärksamhet från klasskamraterna.
    Det är han.
    Vet inte hur mycket till kompisar det är egentligen.
    Han har en egen resurs som är med honom hela tiden i skolan.
    Hur "efter" han är, svårt att beskriva.
    Han läser väldigt bra faktiskt. Han använder "komplicerade" ord, men det har visat sig att han mest härmar/upprepar det någon vuxen sagt i liknande situation. Han förstår inte innebörden av det han säger.
    Trots försök under många år så kan han fortfarande inte klockan.
    Väldigt enkel matte som 1+2 har han fortfarande svårt för.
    Han kissar och bajsar på sig, i vaket tillstånd.
    Jodå, såna personer minns jag mycket väl. Fast på min tid gick en del av dem i OBS-klass. (Är sextiotalist)
    Hade en sån i min klass, han jobbar som chef idag. Men familjen slog han i kras med sin ondska, slog käken av frun bland annat.
    Så det kan nog gå lite hur som helst.

Resurs kan man få utan extrema problem, iaf kunde man det när min yngsta (25 idag) gick i skolan. Det räckte med att man hade lite trassligt hemma och hade svårt att sitta still. Utan diagnos, bör tilläggas.

Vad är det för kromosomfel han har?
    Gör han på sig med vilje eller har han ingen kontroll över kiss- och bajssystemet?
Svar på tråden Delad vårdnad