• Anonym (Man)

Delad vårdnad

Står mitt i en situation där fadern till ett barn aldrig haft det mer än varannan helg, med undantag för ett par veckor på sommaren.
    Han har aldrig betalt för barnet, vare sig för kläder, aktiviteter, barnvagn, etc..
    Senaste åren har han dock tvingats betala via myndighet.

Modern (min sambo) är skeptisk till 50/50 fördelning av flera anledningar.
    Dels har fadern vid upprepade tillfällen visat dålig förståelse av hur viktigt det är att barnet får sin medicin. "Alla glömmer väl ibland".
    Den ekonomiska biten oroar den med. Inget som tyder på att fadern skulle bry sig om att köpa kläder eller annat som barnet har hos bägge föräldrar.

Min roll i detta: Vi väntar nu barn och jag vill helst att det är en 50/50 ordning på plats innan vårt barn föds. Hennes tidigare barn har en hög med diagnoser (kromosomfel, adhd, enkopres, etc,) och är minst sagt krävande.
    Tror det hade varit bättre för alla inblandade med 50/50.
    Hennes barn får då mer energi från oss när det är här.

Har någon här tankar om hur man får ihop bästa lösningen?

Och till alla dömande medelålders FL 🐮, ja jag vet vilken situation jag satt mig i men det är värt ansträngningen så kom med tips eller låt bli att svara.

• Svar på tråden Delad vårdnad
  • Anonym (Carinata)

Pojken verkar inte få den hjälp han behöver. Du har ju säkerligen inte stöttar mamman att få stöd och hjälp. Din attityd mot pojken är vidrig. Å mamman sätter dig inte på plats heller. Vad är du för människa? Bästa lösningen för pojken är fan får en fosterfamilj som kan ta hand om honom. Bär mig emot att säga det men då får du som du vill. Bli av med honom. Hur fan tänkte du när du gjorde henne gravid?? Stackars kvinna! Hon borde ta hjälp av kvinnojouren. 

• Anonym (Reena)
    Anonym (Carinata) skrev 2024-02-22 09:30:39 följande:

Pojken verkar inte få den hjälp han behöver. Du har ju säkerligen inte stöttar mamman att få stöd och hjälp. Din attityd mot pojken är vidrig. Å mamman sätter dig inte på plats heller. Vad är du för människa? Bästa lösningen för pojken är fan får en fosterfamilj som kan ta hand om honom. Bär mig emot att säga det men då får du som du vill. Bli av med honom. Hur fan tänkte du när du gjorde henne gravid?? Stackars kvinna! Hon borde ta hjälp av kvinnojouren.

Vad menar du att kvinnojouren skulle göra?
    De har fullt upp med misshandlade och våldtagna kvinnor som det är, de går redan på knäna!
  • Anonym (Kaj)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 09:26:07 följande:
    Grabben är tillräckligt "efter" för att det ska gå att fixa kommunalt boende med hjälp från kommunen när han blir vuxen.
    Får han inte det så köper jag en liten lägenhet där han får bo när han är klar med gymnasiet.
    Det är dagens läge svårt att få ett LSS-boende. Tänker ni ens tanken att han skulle kunna ha en egen lägenhet kommer han definitivt inte bedömas ha tillräckligt Stora svårigheter. 
    Du kommer aldrig kunna ta det nya barnen från mamman. Undrar var du har fått det ifrån. Jag känner till många fall där orosanmälan har gjorts på grund av syskon med funktionsnedsättning men inget har lett till att man var delat på familjen på det sättet du beskriver. Tror du han kommer vara våldsam mot det nya syskonet?
  • Anonym (Carinata)
    Anonym (Reena) skrev 2024-02-22 09:32:29 följande:
    Vad menar du att kvinnojouren skulle göra?
    De har fullt upp med misshandlade och våldtagna kvinnor som det är, de går redan på knäna!
    Få henne att förstå vilka rättigheter (och skyldigheter) hon har. Hjälpa henne att komma ur greppet på den här knasbollen till karl. Hon verkar vara ett mähä. 
  • Anonym

Om du separerar från mamman så kommer ditt barn sannolikt att bo hos henne minst på halvtid.
    Det betyder att ditt barn alltid kommer ha sitt halvsyskon i sitt liv. 
    Du kan inte få bort halvsyskonet i ditt barns liv även du flyttar

• Anonym (Reena)
    Anonym (Carinata) skrev 2024-02-22 09:50:32 följande:
    Få henne att förstå vilka rättigheter (och skyldigheter) hon har. Hjälpa henne att komma ur greppet på den här knasbollen till karl. Hon verkar vara ett mähä. 
    Kvinnojourer har inte det uppdraget. 
    Ska hon kontakta någon så är ser soc som gäller. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Carinata) skrev 2024-02-22 09:50:32 följande:
    Ja usch vilket psykfall jag är som:
    1. tycker att barnets far ska ta ansvar
    2. är där för både min sambo och hennes barn, trots att jag tycker att hennes barn är en dålig person.
    3. kommer prioritera mina egna barn och deras välmående framför någon annans unge, speciellt när nämnd unge borde bo hos sin far 50%.
  • EnAnonumius
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 08:57:58 följande:
    Barnets mor är väl medveten om vilka "utmaningar" barnet har.
    Jag har sagt rakt ut att om hennes son blir ett problem för eller skadar mina barn så kommer han kastas ut härifrån, med eller utan henne.
    "Barnets mor är väl medveten om vilka "utmaningar" barnet har."

Vart ville du lomma med den kommentaren? Ingen i tråden har nog missat att modern är väl medveten om vilka utmaningar barnet har.

Sedan säger jag till dig, som jag även säger till kvinnor, som säger "mina/mitt" barn.
    Barnet är inte barn ditt. Barnet är både sambons och ditt.

Sedan om du kickar ut mamman (om det skulle komma dit) så hur skall du rättfärdiga det inför omvärlden och rättsväsendet?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Claudia)
    EnAnonumius skrev 2024-02-22 10:20:51 följande:
    "Barnets mor är väl medveten om vilka "utmaningar" barnet har."

Vart ville du lomma med den kommentaren? Ingen i tråden har nog missat att modern är väl medveten om vilka utmaningar barnet har.

Sedan säger jag till dig, som jag även säger till kvinnor, som säger "mina/mitt" barn.
    Barnet är inte barn ditt. Barnet är både sambons och ditt.

Sedan om du kickar ut mamman (om det skulle komma dit) så hur skall du rättfärdiga det inför omvärlden och rättsväsendet?
    Han inbillar sig att det är han som styr och ställer nu. Han ska bestämma var styvbarnet ska bo och hur ofta, han ska bestämma när styvbarnet ska flytta hemifrån, han ska bestämma var hans egna barn ska bo och med vilka osv. 

Han har nog missat att han bara är en av tre vuxna i den här ekvationen och att hans barn blir ett av två syskon oavsett vad hans drömscenario säger honom. 

Han låter ganska oförskämd och dominant, nästan som styvbarnet. Jag ser en röd tråd här. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Claudia) skrev 2024-02-22 10:32:06 följande:
    Han inbillar sig att det är han som styr och ställer nu. Han ska bestämma var styvbarnet ska bo och hur ofta, han ska bestämma när styvbarnet ska flytta hemifrån, han ska bestämma var hans egna barn ska bo och med vilka osv. 

Han har nog missat att han bara är en av tre vuxna i den här ekvationen och att hans barn blir ett av två syskon oavsett vad hans drömscenario säger honom. 

Han låter ganska oförskämd och dominant, nästan som styvbarnet. Jag ser en röd tråd här. 
    Jag kan bestämma hur länga barnet bor i mitt hus. Väljer min sambo att flytta med en 19-åring när han ska ut från mitt hus så fine, men mina barn stannar.
    Mitt/mina barn blir inte ett av två syskon. I mina ögon är de inte syskon.
Svar på tråden Delad vårdnad