• Anonym (Man)

Delad vårdnad

Står mitt i en situation där fadern till ett barn aldrig haft det mer än varannan helg, med undantag för ett par veckor på sommaren.
    Han har aldrig betalt för barnet, vare sig för kläder, aktiviteter, barnvagn, etc..
    Senaste åren har han dock tvingats betala via myndighet.

Modern (min sambo) är skeptisk till 50/50 fördelning av flera anledningar.
    Dels har fadern vid upprepade tillfällen visat dålig förståelse av hur viktigt det är att barnet får sin medicin. "Alla glömmer väl ibland".
    Den ekonomiska biten oroar den med. Inget som tyder på att fadern skulle bry sig om att köpa kläder eller annat som barnet har hos bägge föräldrar.

Min roll i detta: Vi väntar nu barn och jag vill helst att det är en 50/50 ordning på plats innan vårt barn föds. Hennes tidigare barn har en hög med diagnoser (kromosomfel, adhd, enkopres, etc,) och är minst sagt krävande.
    Tror det hade varit bättre för alla inblandade med 50/50.
    Hennes barn får då mer energi från oss när det är här.

Har någon här tankar om hur man får ihop bästa lösningen?

Och till alla dömande medelålders FL 🐮, ja jag vet vilken situation jag satt mig i men det är värt ansträngningen så kom med tips eller låt bli att svara.

• Svar på tråden Delad vårdnad
  • Agda90
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 07:39:10 följande:
    Tack kära du :)
    Hennes barn va ett misstag trots prevention. Ett misstag hon fått lida av i 10 år bara för att hon inte hade hjärta att göra abort trots att hon redan då visste att blivande fadern inte skulle ställa upp.
    Barnet har varit hos & träffat sin far så det är ingen okänd person det skulle bo med. 
    Och nu verkar hon begå ett misstag till och skaffa barn med ännu en skitstövel.
  • Anonym (Reena)
    Agda90 skrev 2024-02-22 08:35:23 följande:
    Du är ingen bonusförälder, du är en vidrig styvfarsa . Jag blir illamånede över hur du behandlar ett oskyldigt barn!

Jag förstår inte din sambo som sannar med dig när hon vet hur illa du tycker om hennes barn. Barn är inte korkade, de förstår sånt!
    Nåja, ts har aldrig skrivit något om någon "bonus" av förklarliga skäl.
    Och jag förstår honom att det måste vara en kamp att leva under samma tak som detta barn.
    Dock har han försatt sig själv i situationen och valt att skaffa ett syskon till pojken, det kan ingen prata bort.

Om pojken är så stora f-hinder som man får känslan av här så kommer han knappast att kunna flytta ut ur boet som vuxen, som en "normal" person gör. Han kommer allitd att behöva stöd på ett annat sätt.

Att gå in i en familj med ett barn med så stora behov kräver "sin man", helt uppenbart är ts inte det. Men nu är det som det är och det blir inte bättre av att sitta här och gapa på ts.
  • Anonym (Man)
    EnAnonumius skrev 2024-02-22 08:29:35 följande:
    Och avsett om det nu skulle vara "enkelt" att bevisa, så är det ändå inte tillräckligt med underlag för att få en domstol att döma till "enskild vårdnad" av ditt barn till dig. Som sagt domstolar dömer inte "enskild vårdnad" baserat på hel-/halvsyskon i vårdnadstvister, utan de baserat 100% enbart på föräldrars (mammans och/eller pappans) lämplighet om huruvida det skall bli enskild vårdnad eller inte.
    Och med tanke på att du skaffar barn med den kvinnan frivilligt, så måste du ju anse att hon är lämplig att vara modern till ditt barn trots hennes förra barn och problematiken kring det hela.

Som lök på laxen så tilldömer du ett BARN att det skall förstå och agera på samma sätt som en vuxen.

Sedan vet din kvinna om att du kommer att kicka ut hennes barn om du anser att han visa minsta "tendens till att skada syskonet"?
    Barnets mor är väl medveten om vilka "utmaningar" barnet har.
    Jag har sagt rakt ut att om hennes son blir ett problem för eller skadar mina barn så kommer han kastas ut härifrån, med eller utan henne.
  • Anonym (Man)
    Agda90 skrev 2024-02-22 08:35:23 följande:
    Du är ingen bonusförälder, du är en vidrig styvfarsa . Jag blir illamånede över hur du behandlar ett oskyldigt barn!

Jag förstår inte din sambo som sannar med dig när hon vet hur illa du tycker om hennes barn. Barn är inte korkade, de förstår sånt!
    Hur jag ser på hennes barn har ändrats med åren. Hade först samma inställning som dig, ett litet barn som inte rår för hur han är. Ge det några år så ser man personligheten till detta "oskyldiga" barn.
    10 år, kletar bajs på möbler, kläder, väggar.. kallar sin mor för allt möjligt hemskt bara för att få ett skratt från sina "vänner"..
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 09:14:10 följande:
    Hur jag ser på hennes barn har ändrats med åren. Hade först samma inställning som dig, ett litet barn som inte rår för hur han är. Ge det några år så ser man personligheten till detta "oskyldiga" barn.
    10 år, kletar bajs på möbler, kläder, väggar.. kallar sin mor för allt möjligt hemskt bara för att få ett skratt från sina "vänner"..
    Förstår att det är minst sagt besvärligt och förstår också att det inte är en lämplig plats att skaffa ytterligare ett barn på.

Kletar bajs... nej, det går ju bara inte. Hur "synd" det än är om pojken. Det måste stinka fan hemma hos er. Hur står du ut, och hur tänkte du när ni bestämde er för ytterligare ett barn?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Reena) skrev 2024-02-22 08:36:44 följande:
    Jodå, såna personer minns jag mycket väl. Fast på min tid gick en del av dem i OBS-klass. (Är sextiotalist)
    Hade en sån i min klass, han jobbar som chef idag. Men familjen slog han i kras med sin ondska, slog käken av frun bland annat.
    Så det kan nog gå lite hur som helst.

Resurs kan man få utan extrema problem, iaf kunde man det när min yngsta (25 idag) gick i skolan. Det räckte med att man hade lite trassligt hemma och hade svårt att sitta still. Utan diagnos, bör tilläggas.

Vad är det för kromosomfel han har?
    Gör han på sig med vilje eller har han ingen kontroll över kiss- och bajssystemet?
    Brist i en kromosom.
    Att han kissar och bajsar på sig, han bryr sig inte. Han fortsätter hellre med det han gör än att gå på toaletten. Vi ser ju på honom att han måste gå på toaletten, men han nekar. Säger man till en gång till att "nu går du på toaletten, jag ser ju att du måste!" så blir det allt som ofta så att han till slut springer till toaletten med kiss rinnande ner för byxan. Kiss i bästa fall...
  • Anonym (D)

Vet du vad jag finner konstigt här? 

Att tycka ungen är störd och inte vilja ha honom i sitt liv är en legitim åsikt. Man får tycka så, absolut. Handlar om okunskap men whatever. Men DU hade ett val. Du är en vuxen man som valt en kvinna med ett funktionshindrat barn. Att du inte såg den komma köper jag inte för det du skriver både syns och märks i tidig ålder. 

Men ok du gjorde ett dåligt val. Vi alla har varit där. Men sen väljer DU att skaffa barn med henne?!

Har du sovit under en sten eller vad är det frågan om? Dessa barn är halvsyskon hur mycket du än vill det eller ej. Mamman kommer ha ert barn 50% oavsett vad DU vill och då kommer ditt barn bo med detta halvsyskon. I ett hem där du ej är tillänglig och kan kontrollera. Du har nada att säg till om när barnet är hos henne. Ditt barns liv kommer påverkas utav detta syskon och mammans situation oavsett hur du gör. 

Pappan vill ta ansvar men tillåts inte av din sambo.

• Anonym (Man)
    Anonym (Reena) skrev 2024-02-22 08:44:44 följande:
    Nåja, ts har aldrig skrivit något om någon "bonus" av förklarliga skäl.
    Och jag förstår honom att det måste vara en kamp att leva under samma tak som detta barn.
    Dock har han försatt sig själv i situationen och valt att skaffa ett syskon till pojken, det kan ingen prata bort.

Om pojken är så stora f-hinder som man får känslan av här så kommer han knappast att kunna flytta ut ur boet som vuxen, som en "normal" person gör. Han kommer allitd att behöva stöd på ett annat sätt.

Att gå in i en familj med ett barn med så stora behov kräver "sin man", helt uppenbart är ts inte det. Men nu är det som det är och det blir inte bättre av att sitta här och gapa på ts.
    Grabben är tillräckligt "efter" för att det ska gå att fixa kommunalt boende med hjälp från kommunen när han blir vuxen.
    Får han inte det så köper jag en liten lägenhet där han får bo när han är klar med gymnasiet.
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 09:21:07 följande:
    Brist i en kromosom.
    Att han kissar och bajsar på sig, han bryr sig inte. Han fortsätter hellre med det han gör än att gå på toaletten. Vi ser ju på honom att han måste gå på toaletten, men han nekar. Säger man till en gång till att "nu går du på toaletten, jag ser ju att du måste!" så blir det allt som ofta så att han till slut springer till toaletten med kiss rinnande ner för byxan. Kiss i bästa fall...
    Det är svårt att hålla byggen i schack när det är fel på själva stommen... fattar inte hur du står ut.
    Han får väl ha blöjor då tills han lär sig.
    Det där är ju en sanitär olägenhet, sånt skulle soc inte acceptera när ni har en nyfödd i hemmet.

Du kan alltid orosanmäla själv!
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 09:26:07 följande:
    Grabben är tillräckligt "efter" för att det ska gå att fixa kommunalt boende med hjälp från kommunen när han blir vuxen.
    Får han inte det så köper jag en liten lägenhet där han får bo när han är klar med gymnasiet.
    Är soc inblandade redan nu?
Svar på tråden Delad vårdnad