• Anonym (V)

Pojkvän vill ha en paus för att tänka på "oss". Snälla hjälp.

Min pojkvän och jag har en trasslig historia, . Han har gått igenom mycket jobbigt i sitt liv på sistone, cancer i familjen m.m. Vi var ihop i 1,5 år, han gjorde slut med mig för att vi bråkade  pga mina svartsjukeproblem, något som inte är ett problem längre och som jag gått i terapi för.

Efter 6 månader ifrån varandra började vi ses igen och blev på hans initativ ihop igen. Har nu varit ihop i ca 1 år. Han grubblar alltid mycket och vi har pratat fram och tillbaka om att skaffa barn i framtiden, en fråga han inte kan bestämma sig i. Han har ett barn sedan innan och det blev en katastrof när han skaffade barn - konflikter med exet och annat så förstås är han väldigt rädd att samma visa ska upprepa sig igen.

Nu släppte han bomben att han behöver några dagar för att fundera på vad han vill och om det känns "rätt" mellan oss, trots att mycket är bra. Han behöver vara själv och är osäker. Har föreslagit parterapi och han säger att han ska fundera på det, att han inte är helt motsatt.

Jag går sönder och kan knappt tänka. Finns det hopp att det löser sig för oss och att vi hittar tillbaka? Han var så kär i mig början och nu vet jag inte alls var jag har honom. Vi ska ses och prata onsdag nästa vecka och förmodligen inte höras något däremellan.

• Svar på tråden Pojkvän vill ha en paus för att tänka på "oss". Snälla hjälp.
  • Anonym (M)
    Anonym (V) skrev 2025-03-28 15:08:09 följande:
    Ja, alltid är det en risk. Men även en chans att det inte skiter sig och blir bra. Man missar ju alla chanser man inte tar. Nu är ju problemet att han inte tror på oss tillräckligt för att våga och vet inte varför.

Det är inget problem. Det är bara sunt. 

Han känner dig och gör en bedömning. Och hittills har ju eet förhållande mest inneburit en massa drama och dina hang-ups. 

• Anonym (V)
    Anonym (mer) skrev 2025-03-28 14:47:26 följande:
    Det är just det han inte vill riskera och därför funderar han över om han verkligen ska fortsätta med dig. För med dig riskerar det ju att bli en massa drama och eventuellt ett till barn och sen separation. 
    Det är riktigt bittert, för att det skulle lika gärna kunna bli bra. Han har flera gånger sagt att han är rädd att mista chansen till barn OCKSÅ. Men nu verkar allt peka på att ha är mer rädd för de risker de innebär....
  • Anonym (mer)
    Anonym (V) skrev 2025-03-28 15:08:09 följande:
    Ja, alltid är det en risk. Men även en chans att det inte skiter sig och blir bra. Man missar ju alla chanser man inte tar. Nu är ju problemet att han inte tror på oss tillräckligt för att våga och vet inte varför.
    Han kanske tycker att risken att det skiter sig överväger chansen att det ska funka mellan er. 

Problemet är ju att du vill och att han kanske inte vill. Och ha behöver den här tiden för att fundera över varför han inte tror på er. 
  • Anonym (M)
    Anonym (V) skrev 2025-03-28 15:20:17 följande:
    Det är riktigt bittert, för att det skulle lika gärna kunna bli bra. Han har flera gånger sagt att han är rädd att mista chansen till barn OCKSÅ. Men nu verkar allt peka på att ha är mer rädd för de risker de innebär....

Fast om det inte fungerar så säger det något. 

Man chansar inte som förälder, och du har tyvärr inte uppvisat tillräcklig mognad i er relation. Tvärtom. 

• Anonym (V)
    Anonym (M) skrev 2025-03-28 15:19:06 följande:

Det är inget problem. Det är bara sunt. 

Han känner dig och gör en bedömning. Och hittills har ju eet förhållande mest inneburit en massa drama och dina hang-ups. 

Det har inte varit något drama alls under 1 år, och dramat under våra första 1,5 år var under en kort krisperiod på ca 3 månader. Oavsett varför han tvivlar är det inte pga drama. Han säger själv att han "borde" känna som att det är dags för att det är så bra och kärleksfullt mellan oss, hur konstigt det än låter. Det faktum att vi en gång gjorde slut spökar nog fortfarande lika mycket som uppbrottet från barnets mamma, men det är ju hjärnspöken och inget som säger nåt om vår relation som den är. Riktigt knepig sits.
  • Anonym (V)
    Anonym (M) skrev 2025-03-28 15:26:14 följande:

Fast om det inte fungerar så säger det något. 

Man chansar inte som förälder, och du har tyvärr inte uppvisat tillräcklig mognad i er relation. Tvärtom. 

Så hade han väl kunnat säga det mer konkret? Nu är det massa diffusa rädslor som han säger att han är osäker på var de kommer från. Har bett honom sägas om det är nåt konkret vi kan jobba på...
  • Anonym (mer)
    Anonym (V) skrev 2025-03-28 15:27:58 följande:
    Så hade han väl kunnat säga det mer konkret? Nu är det massa diffusa rädslor som han säger att han är osäker på var de kommer från. Har bett honom sägas om det är nåt konkret vi kan jobba på...
    Det är väl det han behöver en paus från dig för att komma fram till. 
  • Anonym (mer)
    Anonym (V) skrev 2025-03-28 15:26:41 följande:
    Det har inte varit något drama alls under 1 år, och dramat under våra första 1,5 år var under en kort krisperiod på ca 3 månader. Oavsett varför han tvivlar är det inte pga drama. Han säger själv att han "borde" känna som att det är dags för att det är så bra och kärleksfullt mellan oss, hur konstigt det än låter. Det faktum att vi en gång gjorde slut spökar nog fortfarande lika mycket som uppbrottet från barnets mamma, men det är ju hjärnspöken och inget som säger nåt om vår relation som den är. Riktigt knepig sits.
    Bara att det varit drama skulle räcka för mig att dra öronen åt mig. I synnerhet om man blandar in barn i det hela. Han har redan barn med en kvinna där det blivit drama, han vill inte ha detta igen. Det säger visst något om er relation att ni haft drama och gjort slut redan så tidigt. 

För mig ser det inte knepigt ut alls att han börjar fundera över huruvida ni ska vara tillsammans eller inte. Snarare rimligt.
  • Anonym (Nils-Gunnar)

Vi blev ihop. Efter nio månader gjorde jag slut. Efter två veckor blev vi ihop igen. Efter tre år flyttade vi ihop. Efter två år blev vi särbo. Efter en månad gjorde jag slut. Efter ett halvår blev vi ihop igen. Ett år senare gifte vi oss och tingade på en lägenhet som vi kunde flytta ihop i efter fyra år.

Nu har vi levt tillsammans i 25 år. Vi har det bra.

Vägen till lyckan är inte spikrak. Mitt råd är att inte grubbla så mycket över vad han grubblar över. Känn efter vad du vill. Älskar du honom? Visa det i handling i så fall. 

• Anonym (V)
    Anonym (mer) skrev 2025-03-28 15:33:05 följande:
    Det är väl det han behöver en paus från dig för att komma fram till. 
    Ja, kanske det. Är osäker på hon han inte vet HURUVIDA han ska göra slut eller att han bara vill samla sig för att göra det "ordentligt".

Ingen relation i världen kan ju ge garanti för att det aldrig någonsin blir drama...Men vi har ju lärt oss av våra misstag förhoppningsvis. Han säger att han inte lyckas komma i kontakt med sina känslor och undrar hur sjutton han tänkt göra det nu under dessa dagar när han grubblat över detta länge.
Svar på tråden Pojkvän vill ha en paus för att tänka på "oss". Snälla hjälp.