-
-
Svar på tråden VAD är det ni stör er mest på hos er svärdotter?
-
Nej, är vi borta gör vi självklart inte det, eller jo om jag skulle besöka mina föräldrar och sova över så skulle jag troligen sitta i tröja..LaFontaine skrev 2011-09-18 16:09:02 följande:Det är ju trevlig för er. Ponera dock att ni besöker vänner på annan ort. Till frukost sitter alla andra fullt påklädda. Envisas ni då fortfarande med att sitta barbröstade och halvklädda?
Barbröstad är det väldigt sällan min man sitter, och han gör inte det om vi har folk, men annars kan han göra det om vi tar en kopp kaffe i solen på altanen..
Vår dotter däremot klär vi innan vi går ner till nedanvåningen, eftersom vi måste byta blöja och så, så passar vi på att klä på henne också, så är hon färdig sen. -
Nej, det hade jag inte gjort, men jag tycker ts uttrycker sig jävligt fult också, som menar att svärdottern måste ansa sitt könshår etc..WickedyWitch skrev 2011-09-18 16:09:05 följande:Ja, men det är hemma hos er, men hade du i ren protest satt dig vid någon annans bord, hemma hos någon annan i endast linne & trosor t.ex trots att denne hade uttryckt att hon vill att man ska vara påklädd vid matbordet?
-
Stör mig inte ett dugg på min svärdotter, gillar henne skarpt. Kanske för att hon är så snygg då....
-
Det är minst lika respektlöst mot sonen som det är mot resten. Försöker hon få uppmärksamhet?
-
*Det är inte svärmors barn att uppfostra, hon hade sin chansBambi07 skrev 2011-09-18 14:18:41 följande:Översätter vi det där till svärmorsspråk så blir det nog:
* du uppfostrar barnen fel och på ett dåligt sätt som gör dem till dåliga vuxna
* du tror att du äger din man och hindrar honom från att träffa mig
* du är otacksam över saker du får
* du har kort stubin och irriterar dig över mycket
* du är elak
* du går hemma hela dagarna och ändå ska min son sköta hem och barn ensam
* du uppskattar inte vårt sällskap
* jag är upptagen större delen av veckan och vill träffa min son och mina barnbarn när jag väl kan
Som sagt, skrivet ur svärmoderns perspektiv ;) Ingen pik eller så till dig, jag tycker bara det är intressant hur man kan vända och vrida på saker :)
*Om svärdottern nu kan HINDRA en vuxen man att ha en relation till sin mamma är jag benägen att tro att svärmor gjorde någon miss i SIN uppfostran
*Det är väl knappast svärmors rätt att bestämma vilken soffa man ska ha t.ex.?! Vårat hem vill VI inreda själva. Så att VI trivs. Svärmor har sitt eget hem att inreda
*För att man vet vad man vill?! Det där var en så urbota dum översättning
*Skinn på näsan = elak?!
*SAMMA ansvar. De ska DELA LIKA?
*Uppskattat sällskap ringer innan och kollar av att man kan ses
*Så de ska göra sig tillgängliga så fort svärmor vill ses? Vill man träffa nån så hörs man väl av innan och kollar att BÅDA kan? -
Strumpläst83 skrev 2011-09-18 16:34:38 följande:*Det är inte svärmors barn att uppfostra, hon hade sin chans
*Om svärdottern nu kan HINDRA en vuxen man att ha en relation till sin mamma är jag benägen att tro att svärmor gjorde någon miss i SIN uppfostran
*Det är väl knappast svärmors rätt att bestämma vilken soffa man ska ha t.ex.?! Vårat hem vill VI inreda själva. Så att VI trivs. Svärmor har sitt eget hem att inreda
*Skinn på näsan = elak?!
*Så de ska göra sig tillgängliga så fort svärmor vill ses? Vill man träffa nån så hörs man väl av innan och kollar att BÅDA kan? -
I en konflikt, oavsett vad den gäller och mellan vilka personer, är det bra att försöka se saken från den andres sida. Ingen behöver därmed ha mer rätt eller fel, bara förstå att man ser på situationen på olika sätt.Strumpläst83 skrev 2011-09-18 16:34:38 följande:*Det är inte svärmors barn att uppfostra, hon hade sin chans
*Skinn på näsan = elak?!
*Så de ska göra sig tillgängliga så fort svärmor vill ses? Vill man träffa nån så hörs man väl av innan och kollar att BÅDA kan?
När det gäller svärmor-svärdotterrelationen har rimligen båda parter lika stort ansvar (förutsatt att svärdottern är vuxen) att inleda och bevara en god relation. Och rent allmänt är det då bra att hoppa ner från sina höga hästar och försöka mötas och vid behov backa - som i alla relationer. -
Ja, det är intressant. Och att många pojkmammor har så svårt att klippa navelsträngen till sin gulleplutt. Skulle inte mycket av svärmor-svärdotters problem minska om den var klippt.Bambi07 skrev 2011-09-18 14:18:41 följande:Översätter vi det där till svärmorsspråk så blir det nog:
* du uppfostrar barnen fel och på ett dåligt sätt som gör dem till dåliga vuxna
* du tror att du äger din man och hindrar honom från att träffa mig
* du är otacksam över saker du får
* du har kort stubin och irriterar dig över mycket
* du är elak
* du går hemma hela dagarna och ändå ska min son sköta hem och barn ensam
* du uppskattar inte vårt sällskap
* jag är upptagen större delen av veckan och vill träffa min son och mina barnbarn när jag väl kan
Som sagt, skrivet ur svärmoderns perspektiv ;) Ingen pik eller så till dig, jag tycker bara det är intressant hur man kan vända och vrida på saker :) -
Men om man är den enda som anstränger sig. Hur gör man då?Mellamella skrev 2011-09-18 15:20:12 följande:Jag tycker det är tråkigt med alla aggressioner som verkar finnas mellan svärmödrar och svärdöttrar. Jag fullkommligt älskar mina svärföräldrar och skulle inte klara mig utan dem.
Och även om man kanske inte klickar med sin svärmor/svärdotter kan man ändå ha en vettig relation om båda anstränger sig lite. -
Naw verkligen fint av dig. Gulligt skrivet. Önskar fler hade lika fin inställning till sin svärdotter/svärmor.lurv skrev 2011-09-18 15:23:59 följande:Att hon bor så långt bort att jag inte kan träffa henne så ofta som jag skulle vilja.