-
-
Svar på tråden VAD är det ni stör er mest på hos er svärdotter?
-
mylife skrev 2011-09-20 22:21:38 följande:Totalt respektlöst.
-
Vad konstigt att hon verkade förstå och ta det till sig men att hon ändå fortsätter. Jag hade då påpekat det nästa gång hon kom till frukostbordet utan byxor, sagt "oj har du glömt byxorna igen? Minns du vad vi pratade om? Gå och ta på dig ett par byxor och kom tillbaka sedan." Händer det inget DÅ, ja då är det dags att ta sig ett ordentligt snack med henne eller sonen om att tyvärr är de inte välkomna på frukost om de inte följer husets regler. Det är att ta itu med det på ett effektivt och konstruktivt sätt. Så hade jag gjort iallafall. Lycka till hur nu du bestämmer dig för att göra.Anonym (=O)) skrev 2011-09-20 22:16:26 följande:Jag har på ett vänligt sätt bett min svärdotter att
klä på sig när hon äter.
Jag har motiverat varför,
dvs att hela familjen önskar att hon gör det och att vi
tycker att det är trevligare med mer påklätt vid matbordet.
Okej sa hon och ryckte på axlarna. Men inget hände.
Min son har också pratat med henne men hon bryr sig
inte ändå.
Respektlöst, ja, i mina ögon är det det.
Flera av er har ju skrivit att det är väl inte så farligt
med lite könshår vid frukosten, men vi tycker att det
är ofräscht, hennes pojkvän håller också med
Antar att hon skulle joina er och skriva om sin hemska svärmor
Men det bjuder jag på -
kikar in i tråden o det disskuteras fortfarande om ts svärdotter och trosor...trist!
jag vill läsa mer om vad ni svärmödrar stör er på.
kanske gör man ngt som man ingte tänkt på. nått man faktist kan lära sej av
så shooot alla tanter
ut me språket -
Jo, det måste bli bättre i längden om hon gör det. Min svärmor har inte ansträngt sig alls och jag har gett upp.Anonym (Annie) skrev 2011-09-20 21:19:52 följande:Jovisst, men ts kan bara ta ansvar för sitt eget beteende. Bestämmer hon sig för att ge upp med svärdottern är det hennes beslut. Ibland kan det dock vara värt att anstränga sig det där lilla extra för att få relationer att fungera, iallafall i början. Jag försvarar inte svärdottern alls - jag hade haft många och långa råd till henne, tro mig
Men nu är det ju ts som är här och vill ha råd.
-
Har världens bästa svärdotter. Det finns inget jag stör mig på hos henne!
-
Det kanske beror på att du är en bra svärmor!bitte67 skrev 2011-12-03 20:12:34 följande:Har världens bästa svärdotter. Det finns inget jag stör mig på hos henne!
-
Hihi, det gillade jag!asta66 skrev 2011-12-05 09:18:35 följande:Det kanske beror på att du är en bra svärmor!
-
Var så god!bitte67 skrev 2011-12-05 22:08:22 följande:Hihi, det gillade jag!
-
Hur ni har det hemma är er sak, dvs din svärmor har ingen rätt att påpeka hur ni beter er i ert hem. När ni besöker svärmor så klär ni er på ett sätt som passar henne eller så låter ni bli att åka dit.Anonym (...........) skrev 2011-09-18 09:41:33 följande:Brist på uppfostran? Idag har jag ett par byxor på mig men det är för det är kallt.. Annars sitter alltid jag och min man i t-shirt och trosor/kalsonger, vid matbordet..
Svårare än så är det inte! -
Ja, jag låter också helst bli att åka dit.Krollspell skrev 2011-12-16 10:27:56 följande:Hur ni har det hemma är er sak, dvs din svärmor har ingen rätt att påpeka hur ni beter er i ert hem. När ni besöker svärmor så klär ni er på ett sätt som passar henne eller så låter ni bli att åka dit.
Svårare än så är det inte! -
Jag stör mig på mycket hos min svärdotter och har ingenting emot att tala om det för henne.
Hon är snäll och gullig men inte rätt för min son
De är så olika
Han skulle passa med en annan kvinna
Men vad kan man göra?
-
Min svärdotter anses vara underbar och är älskad av alla.
Det verkar gå bra på jobbet för henne ochså.
det stör mej -
Jaså, varför gjorde du det då? Att sonen skaffar en kvinna som "snor" honom skulle väl störa de flesta mammor. Bara så du förstår, en man kan ha både en mamma och en fru. Det är så det funkar. Kanske får du en son själv, vilken som vuxen skaffar en livspartner. Tänk på att du sätter normen för honom. Som man bäddar får man ligga.Lisa med barn skrev 2011-09-19 00:28:39 följande:
Jag vet vad svärmor stör sig mest:
Att jag snodde hennes son från henne!
Ha ha!!!
-
Tycker detta är en ganska visande tråd. Trådstarten gäller vad svärmödrar stör sig på hos svärdöttrar, men svämmas över av svärdöttrar som stör sig på sina svärmödrar (och några iof som inte stör sig). Tydligen finns inte lika många drama queens bland svärmödrarna, utan återfinns bland hetlevrade revirpinkande svärdöttrar som känner mannens mamma som ett hot. Ett återkommande tema är att svärmor lägger sig i sånt hon inte har att göra med och att bandet mellan mor och son är för starkt (icke avklippt navelsträng). Har svårt att förstå denna känsla av revirtänk. Svärmor är mamma till och har format den man man älskar och hon är (framtida) farmor till ens barn. En viktig person alltså. Man väljer inte sin egen svärmor, hon kommer på köpet. Men kan dock i viss mån välja själv hur man hanterar meningsskiljaktigheter och var man har sina gränser gällande besök och input på hur man sköter sina barn och inreder sitt hus osv. Att svärmor har ett engagemang är ganska naturligt, Det är hennes vuxna barn, som hon fött, fostrat och skött om och haft en nära relation med i många år och som nu formar sitt eget liv. Varför skulle banden klippas bara för att barnet blir vuxet? När en mor klampar på för intensivt och tycker till om det ena och det andra kan de allra flesta normalt funtade sätta gränser utan att skapa konflikt och avstånd. Man väljer själv hur kränkt man blir. Man kan välja att ta det med en nypa salt eller göra en gigantisk sak av det, inte vilja träffas osv. Det många unga svärdöttrar glömmer är att de själva kommer bli svärmor en vacker dag. Små gullplutteponkar som de fött och fostrat och älskat ohämmat växer upp och skaffar sig en fru. Och vips är de svärmödrar själva. Att ha en respektfull och nära relation till den äldre generationen gynnar alla, även svärdottern själv. Värdefullt för barnen, naturligt för mannen och om inte annat större sannolikhet att kunna bevara en fin relation till vuxna söner, framtida svärdöttrar och barnbarn i framtiden. Även om man tycker och tänker lite olika. Har man en knivig svärmor lär man barnen konflikthantering och att man kan ha en fin relation även om åsikter går isär. Det lönar sig i längden.
-
Så du anser det vara okej att svärmödrar får klaga på svärdöttrar men inte tvärtom? Eftersom du uppenbarligen är svärmor och valde att gå in och läsa i en tråd med rubriken Vad är det ni stör er mest på hos er svärdotter så verkar du i alla fall inte ha något emot tråden. Du kanske rent av hade tänkt skriva ett inlägg själv?MonicaE skrev 2024-11-19 10:05:40 följande:
Tycker detta är en ganska visande tråd. Trådstarten gäller vad svärmödrar stör sig på hos svärdöttrar, men svämmas över av svärdöttrar som stör sig på sina svärmödrar (och några iof som inte stör sig). Tydligen finns inte lika många drama queens bland svärmödrarna, utan återfinns bland hetlevrade revirpinkande svärdöttrar som känner mannens mamma som ett hot. Ett återkommande tema är att svärmor lägger sig i sånt hon inte har att göra med och att bandet mellan mor och son är för starkt (icke avklippt navelsträng). Har svårt att förstå denna känsla av revirtänk. Svärmor är mamma till och har format den man man älskar och hon är (framtida) farmor till ens barn. En viktig person alltså. Man väljer inte sin egen svärmor, hon kommer på köpet. Men kan dock i viss mån välja själv hur man hanterar meningsskiljaktigheter och var man har sina gränser gällande besök och input på hur man sköter sina barn och inreder sitt hus osv. Att svärmor har ett engagemang är ganska naturligt, Det är hennes vuxna barn, som hon fött, fostrat och skött om och haft en nära relation med i många år och som nu formar sitt eget liv. Varför skulle banden klippas bara för att barnet blir vuxet? När en mor klampar på för intensivt och tycker till om det ena och det andra kan de allra flesta normalt funtade sätta gränser utan att skapa konflikt och avstånd. Man väljer själv hur kränkt man blir. Man kan välja att ta det med en nypa salt eller göra en gigantisk sak av det, inte vilja träffas osv. Det många unga svärdöttrar glömmer är att de själva kommer bli svärmor en vacker dag. Små gullplutteponkar som de fött och fostrat och älskat ohämmat växer upp och skaffar sig en fru. Och vips är de svärmödrar själva. Att ha en respektfull och nära relation till den äldre generationen gynnar alla, även svärdottern själv. Värdefullt för barnen, naturligt för mannen och om inte annat större sannolikhet att kunna bevara en fin relation till vuxna söner, framtida svärdöttrar och barnbarn i framtiden. Även om man tycker och tänker lite olika. Har man en knivig svärmor lär man barnen konflikthantering och att man kan ha en fin relation även om åsikter går isär. Det lönar sig i längden.
Jag tycker att det är bra mycket värre att någon skapar en sådan här tråd.
Jag förstår att många svärdöttrar blir upprörda när de får syn på en sådan här tråd med den rubriken.
Jag är själv svärmor och har klagat i tråden men ångrar mig. Det slår fel att skriva i en sådan här tråd med den rubriken. Det är som att man uppmuntrar till osämja mellan svärmödrar och svärdöttrar. Tråden borde raderas enligt mig. -
Jag håller med dig om att tråden uppmuntrar till osämja. Som om det är något allmängiltigt att man stör sig på sin svärdotter/svärmor. Jag anser inte det är ok för svärmödrar att beklaga sig, men inte svärdöttrar. Men intressant att en tråd som specifikt frågar svärmödrar snabbt blir kidnappad av svärdöttrar som beklagar sig. Det talar sitt egna tydliga språk. Jag är faktiskt inte svärmor själv än, men lär nog bli inom inte alltför länge, har vuxna både söner och döttrar. Däremot är jag svärdotter. Min svärmor är inte helt okomplicerad, men en fantastisk farmor. Jag sätter vänligt och bestämt gränser för vad som är OK och inte och över tid har det bidragit till en positiv och givande relation med mycket kärlek och värme. Hade kunnat gå åt ett annat håll om jag haft revirtänk och sett henne som en konkurrent och utomstående som vill lägga sig i. Jag fastnade för ämnet i tråden därför att jag har vänner med knepiga svärrelationer och för att jag ju också kommer att ha svärdöttrar med tiden. Tänker ibland på hur det kommer bli och vill verkligen inte bli betraktad som eller vara en knepig sådan, som lägger näsan i blöt. Däremot kommer jag vilja vara delaktig och närvarande i mina vuxna barns och deras familjers liv. ömsesidig respekt och hänsyn och en nypa god vilja.Anonym (Lia) skrev 2024-11-19 12:40:27 följande:Så du anser det vara okej att svärmödrar får klaga på svärdöttrar men inte tvärtom? Eftersom du uppenbarligen är svärmor och valde att gå in och läsa i en tråd med rubriken Vad är det ni stör er mest på hos er svärdotter så verkar du i alla fall inte ha något emot tråden. Du kanske rent av hade tänkt skriva ett inlägg själv?
Jag tycker att det är bra mycket värre att någon skapar en sådan här tråd.
Jag förstår att många svärdöttrar blir upprörda när de får syn på en sådan här tråd med den rubriken.
Jag är själv svärmor och har klagat i tråden men ångrar mig. Det slår fel att skriva i en sådan här tråd med den rubriken. Det är som att man uppmuntrar till osämja mellan svärmödrar och svärdöttrar. Tråden borde raderas enligt mig. -
Du sätter fingret på exakt det jag menar. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så tror jag att rubriken i tråden upprör och då ska man minsann tala om att alla Svärmödrar inte är bättre. Det behöver inte vara osämja mellan svärmor och svärdotter och i de flesta fall kommer jag bra överens med min svärdotter.MonicaE skrev 2024-11-19 15:04:17 följande:Jag håller med dig om att tråden uppmuntrar till osämja. Som om det är något allmängiltigt att man stör sig på sin svärdotter/svärmor. Jag anser inte det är ok för svärmödrar att beklaga sig, men inte svärdöttrar. Men intressant att en tråd som specifikt frågar svärmödrar snabbt blir kidnappad av svärdöttrar som beklagar sig. Det talar sitt egna tydliga språk. Jag är faktiskt inte svärmor själv än, men lär nog bli inom inte alltför länge, har vuxna både söner och döttrar. Däremot är jag svärdotter. Min svärmor är inte helt okomplicerad, men en fantastisk farmor. Jag sätter vänligt och bestämt gränser för vad som är OK och inte och över tid har det bidragit till en positiv och givande relation med mycket kärlek och värme. Hade kunnat gå åt ett annat håll om jag haft revirtänk och sett henne som en konkurrent och utomstående som vill lägga sig i. Jag fastnade för ämnet i tråden därför att jag har vänner med knepiga svärrelationer och för att jag ju också kommer att ha svärdöttrar med tiden. Tänker ibland på hur det kommer bli och vill verkligen inte bli betraktad som eller vara en knepig sådan, som lägger näsan i blöt. Däremot kommer jag vilja vara delaktig och närvarande i mina vuxna barns och deras familjers liv. ömsesidig respekt och hänsyn och en nypa god vilja.
Jag tror att de flesta mödrar inte har revirtänk och hindrar någon kontakt men vill ha det på sitt sätt medan man som svärmor tänker att det ska vara på mitt sätt, och så krockar man. Man måste ha ömsesidig respekt som du skriver och och jag har insett att jag inte bör motsätta mig deras regler utan acceptera dem. Jag har nog varit lite knepig där ska erkännas. Föräldrarna känner sina barn bäst och det får man som svärförälder rätta sig efter. Har du en god kontakt med dina barn och deras respektive så kommer nog kontakten fortsätta så även när de får barn. -
MonicaE skrev 2024-11-19 10:05:40 följande:
Väldigt bra skrivet !
Mönstret upprepar sig i generationer. Ung kvinna pinkar in reviret runt sig och sitt. Övertygad om sin egen förträfflighet, Ser minsta försök till engagemang från svärmor som övertramp och kritik.
Överkänslig och reaktiv är hon svärdotter. Ofta ser dessa exemplar ondska och illvilja i de godaste avsikter, omedveten att det handlar om den egna osäkerheten och egen självhävdelse, detta sätt att skapa sitt eget vuxenliv på. Så det blir taggar utåt på allt, för säkerhets skull så ingen lägger sig i för jag, svärdotter kan bäst själv. Och hon tar sig rätten att manövrera ut svärmor för minsta lilla. Helt oförmögen att förstå att en vacker dag blir det ens egen tur.