• Anonym (varför?)

Låter ni era barn äta charkprodukter?

Charkprodukter rekommenderas inte alls men ändå har jag förstått att många föräldrar väljer att föda upp sina barn på dem. Korv, skinka, påläggskorv, leverpastej, blodpudding mm. Varför ger man sina barn sånt?

Hur gör ni och varför?

Om man ställer detta i relation med sockerhysterin som har blivit, där man trots allt inte rekommenderar att man helt ska avstå från socker men att man bara ska äta lite, så undrar jag varför det verkar vara viktigare för många att begränsa sockerintaget än att undvika charkprodukter. Kan någon förklara? För mej är det ologiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-15 10:59
    Här kan ni läsa: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Cancer/

Där står bl.a: "5. Begränsa intaget av rött kött (i rapporten definierat som kött från nöt, gris, lamm och get) till 500 gram (tillagad vikt) per vecka och undvik charkuteriprodukter. Läs mer på länkarna till höger."

• Svar på tråden Låter ni era barn äta charkprodukter?
  • Khaleesi

Eh, varför skulle man inte göra det? Det är ju mat! Fullt med proteiner och järn bland annat.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • karet

Var har du läst att det inte rekommenderas attan äter charkprodukter?

• Anonym (därför)

för att jag avskyr all sorts hysteri, snart kan man inte äta något alls som inte ger cancer, spetälska, HIV eller böldpest.

jag skiter högaktningsfullt i larmrapporter och ger mina barn samma mat som jag åt då jag var liten och som mina föräldrar åt då de var små.

• Ståaldrigstill

Att undvika det och att "föda upp sina barn på dem" är väl knappast samma sak. Det mesta, både socker och korv, är väl ok om det inte är några mängder och ungen får en allsidig kost i övrigt.  

• sextiotalist

Varför inte, vi lever efter måttot "för mycket och för lite skämmer allt"

Här har det ätits korv, skinka och leverpastej och se vi  lever än.

För övrigt har jag inte socker eller fetthysteri heller. Konstigt nog är ingen överviktig hemma och vi har aldrig behövt banta.   

• Severus

Inte leverpastej och korv i mitt hem.
    Däremot "lyxskinka" till mackan. Inte pressat skit i vacuumförpackning. Ser äckligt ut och smakar så.

• La Lola

Javisst.

Sen får andra göra vad f-n de vill o andra får också skita blankt i mina val.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Waldo

Du läser texter som fan läser biblen
    Jag förstår att du är anonym och inte vill stå för det du skriver

Det står inte på några sätt att man inte ska undvika charkprodukter helt.
    Det står att vi har en låg konsumtion av kött och charkprodukter och att detta INTE bedömmt det som ett problem, utan är en viktig järnkälla för barn och gravid kvinnor

Däremot står det att kvinnor ska dricka ett glas vin om dagen
    Trots det skulle jag aldig i min vildaste fantasig ge min snart 18 åriga dotter ett glas vin till middagen varje dag, bara för att det står i någon skittext, livsmedelsverket har slängt upp på nätet utan någon form av kritisk granskning

• Anonym

Därför att få saker är skadliga om man håller kosten varierad.

Svar på tråden Låter ni era barn äta charkprodukter?