• Anonym (varför?)

Låter ni era barn äta charkprodukter?

Charkprodukter rekommenderas inte alls men ändå har jag förstått att många föräldrar väljer att föda upp sina barn på dem. Korv, skinka, påläggskorv, leverpastej, blodpudding mm. Varför ger man sina barn sånt?

Hur gör ni och varför?

Om man ställer detta i relation med sockerhysterin som har blivit, där man trots allt inte rekommenderar att man helt ska avstå från socker men att man bara ska äta lite, så undrar jag varför det verkar vara viktigare för många att begränsa sockerintaget än att undvika charkprodukter. Kan någon förklara? För mej är det ologiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-15 10:59
    Här kan ni läsa: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Cancer/

Där står bl.a: "5. Begränsa intaget av rött kött (i rapporten definierat som kött från nöt, gris, lamm och get) till 500 gram (tillagad vikt) per vecka och undvik charkuteriprodukter. Läs mer på länkarna till höger."

• Svar på tråden Låter ni era barn äta charkprodukter?
  • Anonym (varför?)
    MickeNike skrev 2012-08-16 09:28:49 följande:
    Men seriöst. Nu är ju det undantagsfallen. Självklart säger dom inte "amma, även om du inte kan". Man måste kunna rekommendera att hålla en normalvikt, utan att människor som pga medicinska skäl inte kan det tar illa upp.
    Så sant! Lättkränktheten i landet är stor... sen väljer man att blunda för jobbiga sanningar gällande sin egen kost och rekommendationerna och skyller ifrån sej. Visst kan man göra det men då ska man inte heller skylla på att kostråden inte fungerar osv.
  • La Lola
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-16 09:35:53 följande:
    Okej, så för att jag väljer att se till att det jag stoppar i mej och mina barn, att ta hand om min kropp osv så måste jag till 100 % göra allt annat också för annars är jag en hycklare eller vad menar du?

Är allt verkligen svart eller vitt för dej?

Jag undviker sånt som jag vet är skadligt att äta, jag tar hand om min kropp. Och nej, jag har inte täkt delge dej precis hur mitt liv ser ut, vad jag gör, hur mina livsval ser ut osv eftersom du inte har med det att göra. Jag beklagar att du har missförstått trådens ämne.

Här diskuterar vi charkprodukter och om man väljer att servera dem till sina barn (och sej själv) och varför och varför inte.
    Hycklare är det du som kallar dig. Jag gör inte personliga påhopp i trådar.

Det är alltså dessa charkprodukter som är nr 1? Ok. Då vet jag.

Förövrigt är det normalt att en diskussionstråd utvecklas o att man diskuterar närliggande ämnen......
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (varför?)
    Waldo skrev 2012-08-16 09:36:48 följande:

Jotack, jag vet att du har hittat copy - paste funktionen
    Min specifika fundering handlar ju om ditt direkta påstående i din TS, det finns bara en person jag kan fråga om detta

Men nu har du startat en tråd med ett påstående, där du bygger detta påstående, helt felaktigt på några lösryckta meningar från olika hemsidor

Vad jag nu utmanar dig är att tala om, med EGNA ORD, vad detta betyder i praktiken
    För saken är den, du börjar med ett påstående från ett statligt verk som säger en sak och går över till en global organisation ej förankrad i Svenska förhållanden och applicerar deras GLOBALA undersökning på din ursprungsteori
    Detta ger du bara ett enda sammelsurium

Utan copy paste, med egna ord, åter till min ursprungsfråga:

Kan du svara på vem det är som rekommenderar detta och i vilket sammanhang?
    Och i vilken relation denna rekommendationen ställs till andra proteinbaserade livsmedel?
    Vad är felaktigt menar du? Att jag kopierat från SLV samt (även dom länkar till Dessa) WCRF gör inte texten mindre trovärdig. Jag har alltid angett källa.

Så hiva fram sanningarna nu kära Waldo, du som kan mer än världens ledande experter. Det ska bli ett sant nöje att besvara dej.

Vad det betyder i praktiken? Ja du, dom rekommenderar att vi med fördel kan skippa charkprodukter som ett steg i att minska risken att drabbas av cancer för dom vet att risken ökar av charkprodukter. Förstår du inte detta efter femtielva förklaringar från mej så kan jag inget göra mer än att beklaga.

Jag har svarat. Du får maila WCRF och fråga dom. Tråden handlar om charkprodukter även om du gärna vill försöka diskutera off topic. Det verkar lätt bli så när man inser att man inte lever som man borde har jag märkt.
  • Anonym (varför?)
    La Lola skrev 2012-08-16 09:39:08 följande:
    Hycklare är det du som kallar dig. Jag gör inte personliga påhopp i trådar.

Det är alltså dessa charkprodukter som är nr 1? Ok. Då vet jag.

Förövrigt är det normalt att en diskussionstråd utvecklas o att man diskuterar närliggande ämnen......
    Nej, jag frågade om du ansåg att jag var det. Jag är absolut ingen hycklare så vi är båda överens då.

Tråden handlar om charkprodukter och vill du inte diskutera ämnet så förstår jag inte vad du gör här faktiskt.

Jag kan inte tycka att ditt snokande i mina livsval håller sej till "närliggande ämnen". Tyvärr.
  • La Lola
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-16 09:46:30 följande:
    Nej, jag frågade om du ansåg att jag var det. Jag är absolut ingen hycklare så vi är båda överens då.

Tråden handlar om charkprodukter och vill du inte diskutera ämnet så förstår jag inte vad du gör här faktiskt.

Jag kan inte tycka att ditt snokande i mina livsval håller sej till "närliggande ämnen". Tyvärr.
    Snokande. Hahahahahahahahaha!
    Jösses.
  • Anonym (varför?)
    La Lola skrev 2012-08-16 09:47:30 följande:
    Snokande. Hahahahahahahahaha!
    Jösses.
    Ett visst intresse av mina livsval verkar du allt ha. Annars förstår jag inte varför du frågade:
    La Lola skrev 2012-08-16 09:22:24 följande:
    Kaffe, dator, dålig luft o mat.....är det allt?

• La Lola
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-16 09:59:52 följande:
    Ett visst intresse av mina livsval verkar du allt ha. Annars förstår jag inte varför du frågade:

Och det kallar du snokande? Okej......
  • Waldo
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-16 09:44:18 följande:
    Vad är felaktigt menar du? Att jag kopierat från SLV samt (även dom länkar till Dessa) WCRF gör inte texten mindre trovärdig. Jag har alltid angett källa.

Så hiva fram sanningarna nu kära Waldo, du som kan mer än världens ledande experter. Det ska bli ett sant nöje att besvara dej.

Vad det betyder i praktiken? Ja du, dom rekommenderar att vi med fördel kan skippa charkprodukter som ett steg i att minska risken att drabbas av cancer för dom vet att risken ökar av charkprodukter. Förstår du inte detta efter femtielva förklaringar från mej så kan jag inget göra mer än att beklaga.

Jag har svarat. Du får maila WCRF och fråga dom. Tråden handlar om charkprodukter även om du gärna vill försöka diskutera off topic. Det verkar lätt bli så när man inser att man inte lever som man borde har jag märkt.
    Nej, det gör inte texten mindre trovärdig, men om du hade brytt dig om att läsa vad jag skrev i förra inlägget så är det en GLOBAL undersökning dom refererar till inte en NATIONENELL.
    Just för att det är en GLOBAL cancerförening.
    Det betyder att deras RESULTAT , inte RÅD som du så fint kopierar, inte är fullt applicerbara på Svenska levnadsförhållanden
    Förstår du?

Dessutom börjar du med Svenska Livsmedelverket, som ger råd för Svenska förhållande och som länkar svenska cancerfonden PUNKT
    Att sedan svenska cancerfonden länkar vidare till en moderförening som sysslar med sina underesökningar betyder inte att det sedan kan länkas tillbaka till Svenska Livsmedelsverket och man kan säga att det är deras råd
    Förstår du?

Tråden handlar om DINA åsikter om charkprodukter inte WCRF. Varför du drar upp detta hela tiden och varför du vill att jag ska maila dem förstår jag inte.
    Jag har frågat efter DINA åsikter inget annat
  • Ellaria
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-16 00:13:41 följande:
    Har man problem med insulin så är man inte frisk i alla fall.
    Man kan definitivt vara insulinkänslig och helt frisk.
    You know nothing, Jon Snow
  • Anonym (varför?)
    Waldo skrev 2012-08-16 10:30:47 följande:
    Nej, det gör inte texten mindre trovärdig, men om du hade brytt dig om att läsa vad jag skrev i förra inlägget så är det en GLOBAL undersökning dom refererar till inte en NATIONENELL.

Just för att det är en GLOBAL cancerförening.

Det betyder att deras RESULTAT , inte RÅD som du så fint kopierar, inte är fullt applicerbara på Svenska levnadsförhållanden

Förstår du?

Dessutom börjar du med Svenska Livsmedelverket, som ger råd för Svenska förhållande och som länkar svenska cancerfonden PUNKT

Att sedan svenska cancerfonden länkar vidare till en moderförening som sysslar med sina underesökningar betyder inte att det sedan kan länkas tillbaka till Svenska Livsmedelsverket och man kan säga att det är deras råd

Förstår du?

Tråden handlar om DINA åsikter om charkprodukter inte WCRF. Varför du drar upp detta hela tiden och varför du vill att jag ska maila dem förstår jag inte.

Jag har frågat efter DINA åsikter inget annat

Tråden handlar om vad ledande forskare kommit fram till gällande cha rkprodukter och flmedlemmars val att äta dessa eller inte. Har du inte förstått det så kan jag bara beklaga.

Av vilken anledning menar du, tvärtemot Slv att råden inte är applicerbara för svenskar? Våra svenska forskare och läkare anser att råden ska följas. Varför har du problem med att organisationen är allmänt erkänd och tillförlitlig?
Svar på tråden Låter ni era barn äta charkprodukter?