• Anonym (varför?)

Låter ni era barn äta charkprodukter?

Charkprodukter rekommenderas inte alls men ändå har jag förstått att många föräldrar väljer att föda upp sina barn på dem. Korv, skinka, påläggskorv, leverpastej, blodpudding mm. Varför ger man sina barn sånt?

Hur gör ni och varför?

Om man ställer detta i relation med sockerhysterin som har blivit, där man trots allt inte rekommenderar att man helt ska avstå från socker men att man bara ska äta lite, så undrar jag varför det verkar vara viktigare för många att begränsa sockerintaget än att undvika charkprodukter. Kan någon förklara? För mej är det ologiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-15 10:59
    Här kan ni läsa: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Cancer/

Där står bl.a: "5. Begränsa intaget av rött kött (i rapporten definierat som kött från nöt, gris, lamm och get) till 500 gram (tillagad vikt) per vecka och undvik charkuteriprodukter. Läs mer på länkarna till höger."

• Svar på tråden Låter ni era barn äta charkprodukter?
  • Anonym (varför?)
    sextiotalist skrev 2012-08-15 15:43:16 följande:
    Men av vilken anledning, charkuterier är ju faktiskt det som man använde (och använder) av djuret som man inte gärna äter i ren form. Rökning var (och är) ett sätt att bevara köttet en längre tid.

Jag ´äter hellre rökt skinka än riskerar att bli förgiftad av en dålig bit kött.  
    Du får nog fråga forskarna varför.

Du får göra som du vill. Jag undrar bara om och varför folk ger sina barn mat som riskerar ge barnen cancer.
  • Tonårsmamman1
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-15 19:29:53 följande:
    Missade du att jag skrev friska? Obestämd
    Ja, de flesta är friska från början, sedan blir de sjuka. En del av att äta för mycket socker.
  • La Lola
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-15 19:33:34 följande:
    Du får nog fråga forskarna varför.

Du får göra som du vill. Jag undrar bara om och varför folk ger sina barn mat som riskerar ge barnen cancer.
    Är du renlevnadsmänniska till 100% när det gäller allt?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (varför?)
    Tonårsmamman1 skrev 2012-08-15 19:38:31 följande:
    Ja, de flesta är friska från början, sedan blir de sjuka. En del av att äta för mycket socker.
    Av att äta maxrekommendationen av socker per dag? Eller menar du dom som skiter i allt och proppar sej fulla med allt? Gissar på den senare gruppen och dom skyller sej själva.
  • Tow2Mater
    Bibbidi skrev 2012-08-15 15:01:04 följande:
    Förr skulle man äta 6-8 skivor bröd om dagen, det var rekommenderat, nuförtiden ska man hålla sig ifrån vitt bröd så mycket som möjligt och bla bla bla bla. Rekommendationer kommer och går, ändras hit och tid, och därför bryr jag mig inte om dem så mycket.

Förr växte folk upp på skinka, rött kött osv. Människan har gjort det sedan x antal år så jag tror inte att det är någon fara så länge man äter varierad kost. 

Nähe du, jag tänker fortsätta med mina pålägg, tackar som frågar. 
    Inte charkprodukt, men jag läste idag om ägg. Det brukade ju vara "dåligt", men på senare år har det varit bra och nyttigt, nu är det visst "dåligt" igen och nästan likställt med rökning (för oss 40+ iallafall):

"Comforted by the reassuring news that eggs are not so bad for you, here comes a study warning that for those over 40, the number of egg yolks consumed per week accelerates the thickening of arteries almost as severely as does cigarette smoking. ..... For those whose consumption of whole eggs was in the highest 20%, the narrowing of the carotid artery was on average about two-thirds that of the study's heaviest smokers...."
    www.latimes.com/health/boostershots/la-heb-egg-cholesterol-smoking-20120814,0,1391259.story
  • Ellaria
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-15 19:29:53 följande:
    Missade du att jag skrev friska? Obestämd
    Sa jag nått om sjuka människor? Man är inte sjuk för att man är känslig för kolhydrater.
    You know nothing, Jon Snow
  • LunaLunatic

Illa. Så nu får man inte äta kolhydrater och inget annat "kött" än fågel och fisk?

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic
    LunaLunatic skrev 2012-08-15 22:59:08 följande:
    Illa. Så nu får man inte äta kolhydrater och inget annat "kött" än fågel och fisk?
    ...och inte ägg, ser jag. 
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Tramsa
    LunaLunatic skrev 2012-08-15 22:59:08 följande:
    Fast inte insjöfisk om du inte vill bli fylld med tungmetaller. Eller skaldjur om du inte vill förstöra miljön. Eller mejeriprodukter om du inte är helt likgiltig inför kornas omfattande metangasbildande och alltså är beredd att offra ozonlagret och därmed öka risken för hudcancer. 

Svar på tråden Låter ni era barn äta charkprodukter?