• Anonym (varför?)

Låter ni era barn äta charkprodukter?

Charkprodukter rekommenderas inte alls men ändå har jag förstått att många föräldrar väljer att föda upp sina barn på dem. Korv, skinka, påläggskorv, leverpastej, blodpudding mm. Varför ger man sina barn sånt?

Hur gör ni och varför?

Om man ställer detta i relation med sockerhysterin som har blivit, där man trots allt inte rekommenderar att man helt ska avstå från socker men att man bara ska äta lite, så undrar jag varför det verkar vara viktigare för många att begränsa sockerintaget än att undvika charkprodukter. Kan någon förklara? För mej är det ologiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-15 10:59
    Här kan ni läsa: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Cancer/

Där står bl.a: "5. Begränsa intaget av rött kött (i rapporten definierat som kött från nöt, gris, lamm och get) till 500 gram (tillagad vikt) per vecka och undvik charkuteriprodukter. Läs mer på länkarna till höger."

• Svar på tråden Låter ni era barn äta charkprodukter?
  • Tramsa

Vad trevligt att livsmedelsverket rekommenderar en halvtimmes motion om dagen för att förebygga cancer. Vilken tur vi har som har såna institutioner här i landet. 

• Duckan

Har aldrig reflekterat över att det skulle vara fel att ge barnet skinka och leverpastej? Nu är hon inte så förtjust i det så intaget blir sparsamt. Blodpudding äter hon ibland och mycket kött blir det, mest nöt och kyckling. Skulle det vara fel alltså? Jaja..

• Frontline

Här äter vi det varje dag, ja faktiskt alldeles precis nyss fick barnen äta det...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • hannis

Vi äter massor av charkprodukter eftersom min man har en egen charkuteributik. Det mesta vi äter innehåller dock hög andel kött och så få tillsatser som möjligt. Vi äter rött kött minst 5 dagar/vecka. Gott!

• Anonym (varför?)

Så här står det: "Enligt rapporten kan maximalt ett halvt kilo rött kött i veckan rekommenderas. Processade charkvaror som korvar och pastejer kan med fördel slopas helt." www.cancerfonden.se/sv/cancer/Artikelarkiv/Forskning/Mindre-rott-kott-rekommenderas/

Till processade charkuterier hör salami, skinka, bacon, korvar, leverpastej, blodpudding osv.

Som jag trodde då. I Sverige flyger man (generellt sett) i taket över sånt som kolhydrater och socker. Men charkuterier och riskerna med att ge sina barn det, blundar man för.

• Anonym

Äter du mycket rött kött ökar du (marginellt) risken för att få cancer, men äter du socker och kolhydrater så blir du SÄKERT tjock.

• Anonym (varför?)
    Anonym skrev 2012-08-15 12:23:53 följande:
    Äter du mycket rött kött ökar du (marginellt) risken för att få cancer, men äter du socker och kolhydrater så blir du SÄKERT tjock.
    Varför vägrar du läsa vad som står citerat och i länkarna?

Nej då, ingen blir tjock av att äta socker och kolhydrater! Däremot blir nog alla för tjocka av att äta för mycket av de. Stor skillnad.

Varför menar du att utseende är viktigare än hälsa?
  • Waldo
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-15 12:17:35 följande:
    Så här står det: "Enligt rapporten kan maximalt ett halvt kilo rött kött i veckan rekommenderas. Processade charkvaror som korvar och pastejer kan med fördel slopas helt." www.cancerfonden.se/sv/cancer/Artikelarkiv/Fo.../

Till processade charkuterier hör salami, skinka, bacon, korvar, leverpastej, blodpudding osv.

Som jag trodde då. I Sverige flyger man (generellt sett) i taket över sånt som kolhydrater och socker. Men charkuterier och riskerna med att ge sina barn det, blundar man för.
    Återigen så läser du saker som fan läser biblen, helt utan kritisk granskning eller fömåga att tolka saker

Nu är du inne på cancerfondens sida och inte längre på Livsmedelsverket, nu pratar vi om olika rekommendationer och rapporter
    Om du nu använder din kritiska förmåga så ser du att Svenskana ligger där dom ska inom ramen för vad som är rekommenderat av cancerfonden
    Den rappor dom dom har refererat till är GLOBAL och vänder sig inte till enbart SVERIGE, där våra kostvanor är något annorlunda
    Och för Sverige är alltså rekommendationerna annorlunda

Annars brukar jag själv alltid rekommendra högre studier där källritik är en basal kunskap
    Kolhydrater är också schysst då det är hjärnans bränsle

• annca
    La Lola skrev 2012-08-15 11:11:32 följande:
    Javisst.

Sen får andra göra vad f-n de vill o andra får också skita blankt i mina val.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Tramsa

Nu står det ju också på båda sidorna du länkar till att man rekommenderar att man inte ska dricka söta drycker och inte heller äta kolhydratrik mat så jag förstår inte riktigt hur du tänker när du är upprörd över det ena och tycker att det andra är att flyga i taket. 

Svar på tråden Låter ni era barn äta charkprodukter?