• Anonym (varför?)

Låter ni era barn äta charkprodukter?

Charkprodukter rekommenderas inte alls men ändå har jag förstått att många föräldrar väljer att föda upp sina barn på dem. Korv, skinka, påläggskorv, leverpastej, blodpudding mm. Varför ger man sina barn sånt?

Hur gör ni och varför?

Om man ställer detta i relation med sockerhysterin som har blivit, där man trots allt inte rekommenderar att man helt ska avstå från socker men att man bara ska äta lite, så undrar jag varför det verkar vara viktigare för många att begränsa sockerintaget än att undvika charkprodukter. Kan någon förklara? För mej är det ologiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-15 10:59
    Här kan ni läsa: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Cancer/

Där står bl.a: "5. Begränsa intaget av rött kött (i rapporten definierat som kött från nöt, gris, lamm och get) till 500 gram (tillagad vikt) per vecka och undvik charkuteriprodukter. Läs mer på länkarna till höger."

• Svar på tråden Låter ni era barn äta charkprodukter?
  • April barn

Vi äter men väldigt lite, äter kött till mat ca en gång i veckan övriga dagar är det fisk eller vegetarisk. Köper alltid ekologiska produkter, men sonen äter skinka och leverpastej på mackan ibland, men någon korv och köttbulle äter vi ytterst sällan. Kött är ok, tom nyttigt i SMÅ mängder, folk idag verkar tro att kött ska vara basen vilket är helt åt skogen fel.

? MA v.18 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011? Bf 27 Januari 2013 ♥
  • Ellaria
    Tramsa skrev 2012-08-15 11:22:15 följande:
    Vad trevligt att livsmedelsverket rekommenderar en halvtimmes motion om dagen för att förebygga cancer. Vilken tur vi har som har såna institutioner här i landet. 
    Och kemiskt framställt margarin istället för smör...
    You know nothing, Jon Snow
  • Ellaria
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-15 12:30:27 följande:
    Varför vägrar du läsa vad som står citerat och i länkarna?

Nej då, ingen blir tjock av att äta socker och kolhydrater! Däremot blir nog alla för tjocka av att äta för mycket av de. Stor skillnad.

Varför menar du att utseende är viktigare än hälsa?
    Hahaha, vadå ingen blir tjock av att äta socker? Vilken värld lever du i?
  • Ellaria

Ger hellre mina (framtida) barn skinka från charken än massa onödiga kolhydrater.

• Mandel

Jaha, då var det dags att plocka undan alla köksgrejorna då.

Vad ska jag nu göra om dagarna när jag inte får stoppa korv, baka leverpastej och salta egen skinka?
    Kom bara för guds skull inte dragandes om ett par dagar att mina grönsaker som jag odlar är farliga de med!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (varför?)
    Baryk skrev 2012-08-15 14:52:37 följande:
    KAVIAR? Och vad innehåller den då? Socker o salt bl a...
    Ett par teskedar kaviar per dag är inget problem. Sen när rekommenderas man inte äta socker eller salt alls? Kan du visa  källa?
  • Anonym (varför?)
    Bibbidi skrev 2012-08-15 15:01:04 följande:
    Förr skulle man äta 6-8 skivor bröd om dagen, det var rekommenderat, nuförtiden ska man hålla sig ifrån vitt bröd så mycket som möjligt och bla bla bla bla. Rekommendationer kommer och går, ändras hit och tid, och därför bryr jag mig inte om dem så mycket.

Förr växte folk upp på skinka, rött kött osv. Människan har gjort det sedan x antal år så jag tror inte att det är någon fara så länge man äter varierad kost. 

Nähe du, jag tänker fortsätta med mina pålägg, tackar som frågar. 
    Har du fallit för Brödinstitutets reklam och tror att det var SLVs rekommendation menar du?

När rekommenderades vitt mjöl menar du? Kan du visa källa?

När är "förr"? Sen folk fick mer pengar och rött kött och charkuterier blivit vanliga i hemmen så har det gått några år och så har folk i stora mängder drabbats av cancer.

• Anonym (varför?)
    Ellaria skrev 2012-08-15 15:07:03 följande:
    Hahaha, vadå ingen blir tjock av att äta socker? Vilken värld lever du i?
    Verkligheten kallas den.

En frisk vuxen kan äta 90 gram socker, naturligt och tillsatt, per dag utan att bli tjock.

• Waldo
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-15 13:12:54 följande:
    Där finns också rekommendation på HUR mycket man får äta av socker samt kolhydrater för man rekommenderar faktiskt inte att man ska sluta med de. Charkuterier anser man att folk helt kan sluta äta. Det är en stor skillnad.

Var utläser du att jag är "upprörd" som du påstår?
    Kan du svara på vem det är som rekommenderar detta och i vilket sammanhang?
    Och i vilken relation denna rekommendationen ställs till andra proteinbaserade livsmedel?
  • Anonym (varför?)
    Waldo skrev 2012-08-15 15:32:07 följande:
    Kan du svara på vem det är som rekommenderar detta och i vilket sammanhang?
    Och i vilken relation denna rekommendationen ställs till andra proteinbaserade livsmedel?
    World Cancer Research Fund (WCRF)

"I november 2007 kom "Diet and Cancer report" från WCRF som sammanfattar forskningen på området de sista 10 åren, se länk till höger. WCRF har systematiskt gått igenom olika studier och formulerat råd om hur man kan minska cancerrisken. I råden tar man hänsyn också till andra kroniska sjukdomar och förekomst av näringsbrister. Rapporten, inklusive råden, har globalt perspektiv. Författarna betonar också att det är viktigt att inte röka även om rökning inte är studerat specifikt.

Kunskapsläget sammanfattas i 10 råd och expertgruppen anser att de har övertygande eller troliga bevis för att man kan minska sin risk för cancer genom att följa dessa råd. De tre första och viktigaste råden handlar om att förebygga övervikt. Bevisen för ett samband mellan övervikt och flera cancerformer till exempel tjock- och ändtarmscancer, och postmenopausal bröstcancer har stärkts de senaste åren. Dessutom har övervikt samband med flera andra tillstånd till exempel ökad risk för högt blodtryck, typ 2 diabetes och förhöjda blodfetter.

Rapporten är en omfattande genomgång av den vetenskapliga litteraturen inom området matvanor och cancer. Den är systematiskt gjord och väl dokumenterad. De flesta av råden stämmer väl med de kostråd som Livsmedelsverket redan har."

Allt detta hade du hittat om du läst min länk. www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Cancer/

Man  önskar alltså att folk ska börja förebygga cancer.

Svar på tråden Låter ni era barn äta charkprodukter?