• Anonym (varför?)

Låter ni era barn äta charkprodukter?

Charkprodukter rekommenderas inte alls men ändå har jag förstått att många föräldrar väljer att föda upp sina barn på dem. Korv, skinka, påläggskorv, leverpastej, blodpudding mm. Varför ger man sina barn sånt?

Hur gör ni och varför?

Om man ställer detta i relation med sockerhysterin som har blivit, där man trots allt inte rekommenderar att man helt ska avstå från socker men att man bara ska äta lite, så undrar jag varför det verkar vara viktigare för många att begränsa sockerintaget än att undvika charkprodukter. Kan någon förklara? För mej är det ologiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-15 10:59
    Här kan ni läsa: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Cancer/

Där står bl.a: "5. Begränsa intaget av rött kött (i rapporten definierat som kött från nöt, gris, lamm och get) till 500 gram (tillagad vikt) per vecka och undvik charkuteriprodukter. Läs mer på länkarna till höger."

• Svar på tråden Låter ni era barn äta charkprodukter?
  • sextiotalist
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-15 13:12:54 följande:
    Där finns också rekommendation på HUR mycket man får äta av socker samt kolhydrater för man rekommenderar faktiskt inte att man ska sluta med de. Charkuterier anser man att folk helt kan sluta äta. Det är en stor skillnad.

Var utläser du att jag är "upprörd" som du påstår?
    Men av vilken anledning, charkuterier är ju faktiskt det som man använde (och använder) av djuret som man inte gärna äter i ren form. Rökning var (och är) ett sätt att bevara köttet en längre tid.

Jag ´äter hellre rökt skinka än riskerar att bli förgiftad av en dålig bit kött.  
  • Ståaldrigstill

De som mår sämst av att vi äter kött är väl ändå djuren? Med charkprodukter och korvar full av restprodukter och tillsatser går det åt färre grisar. Man måste ju prioritera:P

• Ellaria
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-15 15:30:37 följande:
    Verkligheten kallas den.

En frisk vuxen kan äta 90 gram socker, naturligt och tillsatt, per dag utan att bli tjock.

Du utgår alltså från att alla människor är samma? Vad spännande. Jag kan defintiivt inte äta så mycket socker för då går jag upp i vikt. Hört talas om insulin nån gång?
    You know nothing, Jon Snow
  • Gurkan

Självklart får mitt barn äter korv, skinka, leverpastej och dylikt. Det är bra mat det med men jag väljer ju klart med omsorg. Dennis hotdog med 24 % kött kommer inte innan för tröskeln.

Vi lär vårt barn att man kan äta allt men inte alltid och inte alltid i obegränsad mängd.
    Så vi serverar glass och kakor, choklad och bullar, Kalles kaviar, ketchup, senap, hämtmat osv. Och därtill hemlagad mat från grunden. 

• MickeNike

Jag äter själv inte kött, och kommer heller inte att ge det till mitt barn, så charkuteriprodukter kommer inte att vara något problem.

Man får väl använda lite sunt förnuft också, om man tror att 6-8 skivor ljust bröd om dagen är nyttigt får man ju skylla sig själv. Självklart är ingenting bra i för stora mängder.

Att det "går åt färre grisar" för att man använder slaktrester för att göra korv tycker jag inte gör det bra. Det handlar inte om att "ta vara på det naturliga beståndet grisar", det handlar om att det föds upp absurda mängder grisar för att tillmötesgå människors krav att kunna äta kött tre mål om dagen.

• La Lola
    MickeNike skrev 2012-08-15 17:05:08 följande:
    Jag äter själv inte kött, och kommer heller inte att ge det till mitt barn, så charkuteriprodukter kommer inte att vara något problem.

Man får väl använda lite sunt förnuft också, om man tror att 6-8 skivor ljust bröd om dagen är nyttigt får man ju skylla sig själv. Självklart är ingenting bra i för stora mängder.

Att det "går åt färre grisar" för att man använder slaktrester för att göra korv tycker jag inte gör det bra. Det handlar inte om att "ta vara på det naturliga beståndet grisar", det handlar om att det föds upp absurda mängder grisar för att tillmötesgå människors krav att kunna äta kött tre mål om dagen.
    Om barnet vill äta det då?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • MickeNike

Så får hon självklart göra det när hon är tillräckligt stor för att ta ett eget, medvetet beslut.

• La Lola
    MickeNike skrev 2012-08-15 17:13:56 följande:
    Så får hon självklart göra det när hon är tillräckligt stor för att ta ett eget, medvetet beslut.
    Bra.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (varför?)
    Ellaria skrev 2012-08-15 16:51:53 följande:
    Du utgår alltså från att alla människor är samma? Vad spännande. Jag kan defintiivt inte äta så mycket socker för då går jag upp i vikt. Hört talas om insulin nån gång?
    Missade du att jag skrev friska? Obestämd
Svar på tråden Låter ni era barn äta charkprodukter?