• Anonym (varför?)

Låter ni era barn äta charkprodukter?

Charkprodukter rekommenderas inte alls men ändå har jag förstått att många föräldrar väljer att föda upp sina barn på dem. Korv, skinka, påläggskorv, leverpastej, blodpudding mm. Varför ger man sina barn sånt?

Hur gör ni och varför?

Om man ställer detta i relation med sockerhysterin som har blivit, där man trots allt inte rekommenderar att man helt ska avstå från socker men att man bara ska äta lite, så undrar jag varför det verkar vara viktigare för många att begränsa sockerintaget än att undvika charkprodukter. Kan någon förklara? För mej är det ologiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-15 10:59
    Här kan ni läsa: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Cancer/

Där står bl.a: "5. Begränsa intaget av rött kött (i rapporten definierat som kött från nöt, gris, lamm och get) till 500 gram (tillagad vikt) per vecka och undvik charkuteriprodukter. Läs mer på länkarna till höger."

• Svar på tråden Låter ni era barn äta charkprodukter?
  • La Lola
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-16 09:08:11 följande:
    Nja, så enkelt är det inte att definiera något. Saker betyder inte alltid samma sak för alla.

Nej, jag vistas i städer, använder dator, mobil osv. Jag dricker kaffe emellanåt, men ger det inte till mina barn för det. Mina barns kost har jag alltid varit noggrann med. Många är petiga som gravida har jag upptäckt men sen när barnen börjar äta vanlig mat så blundar många och serverar barnen dålig mat, dåliga produkter öht. Det är konstigt tycker jag.

Jag undrar i tråden om och varför man ger sina barn charkprodukter som forskare i världen är eniga om att man bör utesluta ur kosten om man vill minska risken att drabbas av cancer.

Så hur du lever o vad du äter spelar ingen roll?
    För du kan inte få cancer eller för att det redan är kört för dig att förebygga?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (hm)
    Nja, så enkelt är det inte att definiera något. Saker betyder inte alltid samma sak för alla.

Nej, jag vistas i städer, använder dator, mobil osv. Jag dricker kaffe emellanåt, men ger det inte till mina barn för det. Mina barns kost har jag alltid varit noggrann med. Många är petiga som gravida har jag upptäckt men sen när barnen börjar äta vanlig mat så blundar många och serverar barnen dålig mat, dåliga produkter öht. Det är konstigt tycker jag.

Jag undrar i tråden om och varför man ger sina barn charkprodukter som forskare i världen är eniga om att man bör utesluta ur kosten om man vill minska risken att drabbas av cancer.

Jag tycker mej ha svarat på detta tidigare i tråden men jag kan minnas fel, men det står även i länken i trådstarten. Dessa står bakom råden: "World Cancer Research Fund (WCRF) är en organisation som arbetar med frågeställningen hur matvanor påverkar cancerrisken. Organisationen bedömer vetenskapliga studier och ger råd om hur man kan minska risken för cancer."
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och.../

WCRF är en erkänd internationell forskningsfond om du inte förstod det.

Dom 10 råden är:
    WCRF:s expertgrupps råd till individer för att förebygga cancer

1. Undvik att bli överviktig, behåll normal kroppsvikt hela livet. Läs mer på länken till höger, "När är man överviktig?"

2. Motionera regelbundet. Minst en halvtimmes fysisk aktivitet per dag, helst en timme.

3. Begränsa konsumtionen av energitäta livsmedel, det vill säga livsmedel som innehåller mycket socker och fett och lite fibrer. Undvik sötade drycker.

4. Ät huvudsakligen mat från växtriket. Ät minst 5 portioner frukt och grönsaker varje dag och rikligt med baljväxter och fulkornsprodukter. Dessa livsmedel är rika på fibrer, vitaminer och mineraler.

5. Begränsa intaget av rött kött (i rapporten definierat som kött från nöt, gris, lamm och get) till 500 gram (tillagad vikt) per vecka och undvik charkuteriprodukter. Läs mer på länkarna till höger.

6. Om du dricker alkohol, drick högst en mängd som motsvarar 2 små glas vin per dag om du är man och ett litet glas vin per dag om du är kvinna.

7. Begränsa konsumtionen av salt och salt mat till en mängd som motsvarar högst 6 gram salt per dag. Läs mer i "Råd om salt" på länken till höger.

8. Ät inte kosttillskott för att förebygga cancer. Studier visar på motstridiga resultat och i vissa studier har cancerrisken ökat när man ätit kosttillskott.

9. Ge enbart bröstmjölk under barnets sex första levnadsmånader. Detta skyddar mamman mot bröstcancer och förebygger övervikt och fetma hos barnet.

10. Personer som har haft och överlevt cancer bör också följa råden eftersom mycket tyder på att de skyddar mot canceråterfall.

Så något mer exakt svar på din specifika fundering har jag inte. Varför inte maila dom och fråga?

men seriöst, de som har fel på ämnesomsättningen då? och är överviktiga pga det? eller några andra hormonfel?
    de som INTE kan amma då???

vi har 2 barn och vi äter korv, leverpastej, skinka osv osv..
    skulle mer än GÄRNA köpa utan en massa E - ämnen i, men det är jättesvårt att få tag på!!!
    men leverpastej gillar vi allihopa, jag är gravid och får i mig järn på det viset.. (äter knappt några järnrika grönsaker what so ever för jag gillar inte smaken! blodpudding är sisådär..... )

• Anonym (varför?)
    La Lola skrev 2012-08-16 09:12:57 följande:
    Så hur du lever o vad du äter spelar ingen roll?
    För du kan inte få cancer eller för att det redan är kört för dig att förebygga?
    Självklart spelar det roll. Var menar du att jag skrev att det inte gör det?Obestämd

Någon enstaka kopp kaffe väljer jag att riskera min framtida hälsa med. Samma med dator och att vistas i dålig luft i städer. När det gäller vad jag äter så ser jag till att följa råden. Tycker inte alls att det är särskilt svårt faktiskt. Jag tränar0.5-1.5 timmar per dag för att optimera möjligheterna. Jag har inte stänga in mej och leva i en grotta, det skulle absolut inte vara bra för hälsan.

Kan bara beklaga att mina föräldrar inte visste bättre och valde att servera korv, blodpudding och andra charkprodukter som vardagsmat när jag var liten och beroende av dom.
  • La Lola
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-16 09:19:36 följande:
    Självklart spelar det roll. Var menar du att jag skrev att det inte gör det?Obestämd

Någon enstaka kopp kaffe väljer jag att riskera min framtida hälsa med. Samma med dator och att vistas i dålig luft i städer. När det gäller vad jag äter så ser jag till att följa råden. Tycker inte alls att det är särskilt svårt faktiskt. Jag tränar0.5-1.5 timmar per dag för att optimera möjligheterna. Jag har inte stänga in mej och leva i en grotta, det skulle absolut inte vara bra för hälsan.

Kan bara beklaga att mina föräldrar inte visste bättre och valde att servera korv, blodpudding och andra charkprodukter som vardagsmat när jag var liten och beroende av dom.
    Kaffe, dator, dålig luft o mat.....är det allt?
  • Anonym (varför?)
    Anonym (hm) skrev 2012-08-16 09:17:21 följande:
    men seriöst, de som har fel på ämnesomsättningen då? och är överviktiga pga det? eller några andra hormonfel?

vi har 2 barn och vi äter korv, leverpastej, skinka osv osv..
    skulle mer än GÄRNA köpa utan en massa E - ämnen i, men det är jättesvårt att få tag på!!!
    men leverpastej gillar vi allihopa, jag är gravid och får i mig järn på det viset.. (äter knappt några järnrika grönsaker what so ever för jag gillar inte smaken! blodpudding är sisådär..... )

Har dom du skriver om testat att leva efter råden och mår dåligt pga det eller vad menar du? Ingen kan väl göra allt, man kan inte svälta bebisar! Men, man kan göra så gott man kan.

Att du hellre äter leverpastej, och serverar det till barnen, än att äta t.ex broccoli och spenat är medvetna val du gör. Du vet riskerna och du väljer.

Är det rätt om jag uppfattar det som att för dej så är det viktigare att få äta vad du vill, som du tycker är gott, än att du maximerar möjligheterna att du och barnen får hålla er fria från cancer?
  • Anonym (varför?)
    La Lola skrev 2012-08-16 09:22:24 följande:
    Kaffe, dator, dålig luft o mat.....är det allt?
    Det finns säkert mer, jo, mediciner är ibland ett nödvändigt ont. Avskyr dom, tror inte att dom är bra för kroppen men i valet mellan pest eller kolera så är det svårt att vara ståndaktig.
  • La Lola
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-16 09:24:48 följande:
    Det finns säkert mer, jo, mediciner är ibland ett nödvändigt ont. Avskyr dom, tror inte att dom är bra för kroppen men i valet mellan pest eller kolera så är det svårt att vara ståndaktig.
    Jag är förvånad över de grejer du inte nämner.......
  • MickeNike
    Anonym (hm) skrev 2012-08-16 09:17:21 följande:

Men seriöst. Nu är ju det undantagsfallen. Självklart säger dom inte "amma, även om du inte kan". Man måste kunna rekommendera att hålla en normalvikt, utan att människor som pga medicinska skäl inte kan det tar illa upp.
  • Anonym (varför?)
    La Lola skrev 2012-08-16 09:26:30 följande:
    Jag är förvånad över de grejer du inte nämner.......
    Okej, så för att jag väljer att se till att det jag stoppar i mej och mina barn, att ta hand om min kropp osv så måste jag till 100 % göra allt annat också för annars är jag en hycklare eller vad menar du?

Är allt verkligen svart eller vitt för dej?

Jag undviker sånt som jag vet är skadligt att äta, jag tar hand om min kropp. Och nej, jag har inte täkt delge dej precis hur mitt liv ser ut, vad jag gör, hur mina livsval ser ut osv eftersom du inte har med det att göra. Jag beklagar att du har missförstått trådens ämne.

Här diskuterar vi charkprodukter och om man väljer att servera dem till sina barn (och sej själv) och varför och varför inte.
  • Waldo
    Jag tycker mej ha svarat på detta tidigare i tråden men jag kan minnas fel, men det står även i länken i trådstarten. Dessa står bakom råden: "World Cancer Research Fund (WCRF) är en organisation som arbetar med frågeställningen hur matvanor påverkar cancerrisken. Organisationen bedömer vetenskapliga studier och ger råd om hur man kan minska risken för cancer."
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och.../

WCRF är en erkänd internationell forskningsfond om du inte förstod det.

Dom 10 råden är:
    WCRF:s expertgrupps råd till individer för att förebygga cancer

1. Undvik att bli överviktig, behåll normal kroppsvikt hela livet. Läs mer på länken till höger, "När är man överviktig?"

2. Motionera regelbundet. Minst en halvtimmes fysisk aktivitet per dag, helst en timme.

3. Begränsa konsumtionen av energitäta livsmedel, det vill säga livsmedel som innehåller mycket socker och fett och lite fibrer. Undvik sötade drycker.

4. Ät huvudsakligen mat från växtriket. Ät minst 5 portioner frukt och grönsaker varje dag och rikligt med baljväxter och fulkornsprodukter. Dessa livsmedel är rika på fibrer, vitaminer och mineraler.

5. Begränsa intaget av rött kött (i rapporten definierat som kött från nöt, gris, lamm och get) till 500 gram (tillagad vikt) per vecka och undvik charkuteriprodukter. Läs mer på länkarna till höger.

6. Om du dricker alkohol, drick högst en mängd som motsvarar 2 små glas vin per dag om du är man och ett litet glas vin per dag om du är kvinna.

7. Begränsa konsumtionen av salt och salt mat till en mängd som motsvarar högst 6 gram salt per dag. Läs mer i "Råd om salt" på länken till höger.

8. Ät inte kosttillskott för att förebygga cancer. Studier visar på motstridiga resultat och i vissa studier har cancerrisken ökat när man ätit kosttillskott.

9. Ge enbart bröstmjölk under barnets sex första levnadsmånader. Detta skyddar mamman mot bröstcancer och förebygger övervikt och fetma hos barnet.

10. Personer som har haft och överlevt cancer bör också följa råden eftersom mycket tyder på att de skyddar mot canceråterfall.

Så något mer exakt svar på din specifika fundering har jag inte. Varför inte maila dom och fråga?

Jotack, jag vet att du har hittat copy - paste funktionen
    Min specifika fundering handlar ju om ditt direkta påstående i din TS, det finns bara en person jag kan fråga om detta

Men nu har du startat en tråd med ett påstående, där du bygger detta påstående, helt felaktigt på några lösryckta meningar från olika hemsidor

Vad jag nu utmanar dig är att tala om, med EGNA ORD, vad detta betyder i praktiken
    För saken är den, du börjar med ett påstående från ett statligt verk som säger en sak och går över till en global organisation ej förankrad i Svenska förhållanden och applicerar deras GLOBALA undersökning på din ursprungsteori
    Detta ger du bara ett enda sammelsurium

Utan copy paste, med egna ord, åter till min ursprungsfråga:

Kan du svara på vem det är som rekommenderar detta och i vilket sammanhang?
    Och i vilken relation denna rekommendationen ställs till andra proteinbaserade livsmedel?
Svar på tråden Låter ni era barn äta charkprodukter?