• Anonym (varför?)

Låter ni era barn äta charkprodukter?

Charkprodukter rekommenderas inte alls men ändå har jag förstått att många föräldrar väljer att föda upp sina barn på dem. Korv, skinka, påläggskorv, leverpastej, blodpudding mm. Varför ger man sina barn sånt?

Hur gör ni och varför?

Om man ställer detta i relation med sockerhysterin som har blivit, där man trots allt inte rekommenderar att man helt ska avstå från socker men att man bara ska äta lite, så undrar jag varför det verkar vara viktigare för många att begränsa sockerintaget än att undvika charkprodukter. Kan någon förklara? För mej är det ologiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-15 10:59
    Här kan ni läsa: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Cancer/

Där står bl.a: "5. Begränsa intaget av rött kött (i rapporten definierat som kött från nöt, gris, lamm och get) till 500 gram (tillagad vikt) per vecka och undvik charkuteriprodukter. Läs mer på länkarna till höger."

• Svar på tråden Låter ni era barn äta charkprodukter?
  • Khaleesi
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-15 12:30:27 följande:
    Varför vägrar du läsa vad som står citerat och i länkarna?

Nej då, ingen blir tjock av att äta socker och kolhydrater! Däremot blir nog alla för tjocka av att äta för mycket av de. Stor skillnad.

Varför menar du att utseende är viktigare än hälsa?
    Hur menar du att fetma inte är ett hälsorelaterat problem?
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Anonym (varför?)
    Tramsa skrev 2012-08-15 12:57:46 följande:
    Nu står det ju också på båda sidorna du länkar till att man rekommenderar att man inte ska dricka söta drycker och inte heller äta kolhydratrik mat så jag förstår inte riktigt hur du tänker när du är upprörd över det ena och tycker att det andra är att flyga i taket. 
    Där finns också rekommendation på HUR mycket man får äta av socker samt kolhydrater för man rekommenderar faktiskt inte att man ska sluta med de. Charkuterier anser man att folk helt kan sluta äta. Det är en stor skillnad.

Var utläser du att jag är "upprörd" som du påstår?
  • Anonym (undrar..)

Ts vad har du tänkt det ska bytas ut mot? tex leverpastej?

• Baryk

Ja du, jag ger mina barn både leverpastej och blodpudding eftersom de tycker om det och jag anser att det faktiskt är relativt bra kost för mina barn. Däremot är jag rätt noga med att kolla förpackningarna och jämföra vad som är i dessa ohyggliga charkuteriprodukter. Flört Givetvis kompletteras eländet jag stoppar i dem med frukt, grönsaker o annat. För egen del är jag övertygad om att det är nyttigare att äta både leverpastej o blodpudding än att äta snabbmat eller väldigt mycket färdiglagat, men det är ju jag det. Glad

• nozpa

Här äter vi det vi vill och tycker om. Äter aldrig blodpudding, leverpastej och knappt korv heller. Men skinka o annat stoppar vi i oss. Rött kött blir det 5-6 dagar/veckan här hemma.

• Cogito ergo sum
    Anonym (undrar..) skrev 2012-08-15 13:16:06 följande:
    Ts vad har du tänkt det ska bytas ut mot? tex leverpastej?
    Här får man inget svar ser jag. Jag undrade samma.
  • Anonym (varför?)
    Cogito ergo sum skrev 2012-08-15 13:28:24 följande:
    Här får man inget svar ser jag. Jag undrade samma.
    Får be om ursäkt att jag inte är inne på Fl hela tiden.Flört

Ja men man kan väl äta ost, kalon, kyckling, lax, hummus, kaviar och annat?
  • Cogito ergo sum
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-15 14:11:53 följande:

Men är inte kalkon, kyckling i charkuterivaror också? Har en som som är väldigt allergisk mot alla mjölkprodukter havre och soja..inte ens kyckling kan vara ok om det är risk för kontaminering..så jag säger hellre frisk än riskera att bli kontaminerad. Allt med måtta. Väljer hellre pastej och ser till att laxen inte är odlad eller packad på andra sidan jordklotet. När jag valde lever pastej så hade jag först och främst järnet i åtanke. Det är iaf varför jag ger pastej.
  • Baryk
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-15 14:11:53 följande:

KAVIAR? Och vad innehåller den då? Socker o salt bl a...
  • Bibbidi

Förr skulle man äta 6-8 skivor bröd om dagen, det var rekommenderat, nuförtiden ska man hålla sig ifrån vitt bröd så mycket som möjligt och bla bla bla bla. Rekommendationer kommer och går, ändras hit och tid, och därför bryr jag mig inte om dem så mycket.

Förr växte folk upp på skinka, rött kött osv. Människan har gjort det sedan x antal år så jag tror inte att det är någon fara så länge man äter varierad kost

Nähe du, jag tänker fortsätta med mina pålägg, tackar som frågar. 

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
Svar på tråden Låter ni era barn äta charkprodukter?