• Anonym (varför?)

Låter ni era barn äta charkprodukter?

Charkprodukter rekommenderas inte alls men ändå har jag förstått att många föräldrar väljer att föda upp sina barn på dem. Korv, skinka, påläggskorv, leverpastej, blodpudding mm. Varför ger man sina barn sånt?

Hur gör ni och varför?

Om man ställer detta i relation med sockerhysterin som har blivit, där man trots allt inte rekommenderar att man helt ska avstå från socker men att man bara ska äta lite, så undrar jag varför det verkar vara viktigare för många att begränsa sockerintaget än att undvika charkprodukter. Kan någon förklara? För mej är det ologiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-15 10:59
    Här kan ni läsa: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Cancer/

Där står bl.a: "5. Begränsa intaget av rött kött (i rapporten definierat som kött från nöt, gris, lamm och get) till 500 gram (tillagad vikt) per vecka och undvik charkuteriprodukter. Läs mer på länkarna till höger."

• Svar på tråden Låter ni era barn äta charkprodukter?
  • h8him
    Waldo skrev 2012-08-16 10:30:47 följande:
    Nej, det gör inte texten mindre trovärdig, men om du hade brytt dig om att läsa vad jag skrev i förra inlägget så är det en GLOBAL undersökning dom refererar till inte en NATIONENELL.
    Just för att det är en GLOBAL cancerförening.
    Det betyder att deras RESULTAT , inte RÅD som du så fint kopierar, inte är fullt applicerbara på Svenska levnadsförhållanden
    Förstår du?

Dessutom börjar du med Svenska Livsmedelverket, som ger råd för Svenska förhållande och som länkar svenska cancerfonden PUNKT
    Att sedan svenska cancerfonden länkar vidare till en moderförening som sysslar med sina underesökningar betyder inte att det sedan kan länkas tillbaka till Svenska Livsmedelsverket och man kan säga att det är deras råd
    Förstår du?

Tråden handlar om DINA åsikter om charkprodukter inte WCRF. Varför du drar upp detta hela tiden och varför du vill att jag ska maila dem förstår jag inte.
    Jag har frågat efter DINA åsikter inget annat
    Ursäkta men jag tror du har missuppfattat något eller så är det jag som har gjort det. De sammanfattar forskning från hela världen, det handlar inte om någon egen undersökning. Råden är således till världens befolkning och inte enbart riktade till amerikaner. Även svenska läkare använder sig av deras kostråd.

Det är en intressant diskussion för antalet cancerfall i världen förväntas öka med 75 % fram till 2030. Så visst måste vi göra något för att mota olle i grind kan jag tycka.
  • Waldo
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-16 11:01:21 följande:

. Varför har du problem med att organisationen är allmänt erkänd och tillförlitlig?

Ehh, varför skulle jag ha problem med att en organisation är allmärnt erkänd?
    Hur menar du och hur fick du ut det av den texten jag skrev?
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-16 11:01:21 följande:

Tråden handlar om vad ledande forskare kommit fram till gällande cha rkprodukter och flmedlemmars val att äta dessa eller inte. Har du inte förstått det så kan jag bara beklaga.

Av vilken anledning menar du, tvärtemot Slv att råden inte är applicerbara för svenskar? Våra svenska forskare och läkare anser att råden ska följas.
    Det jag vill komma fram till är att du inte har läst det du länkar till.
    Eller så förstår du det inte

Du kan inte bara läsa en mening här och en där. Ta något från en hemsida och något från en annan och sedan snickra ihop det till din egen sanning
    Det är därför jag försöker konfronera dig med dina sanningar

Förstår du alls skillnaden på GLOBAL och NATIONELL?
  • Anonym (varför?)
    Waldo skrev 2012-08-16 11:16:08 följande:
    Ehh, varför skulle jag ha problem med att en organisation är allmärnt erkänd?

Hur menar du och hur fick du ut det av den texten jag skrev?Det jag vill komma fram till är att du inte har läst det du länkar till.

Eller så förstår du det inte

Du kan inte bara läsa en mening här och en där. Ta något från en hemsida och något från en annan och sedan snickra ihop det till din egen sanning

Det är därför jag försöker konfronera dig med dina sanningar

Förstår du alls skillnaden på GLOBAL och NATIONELL?

Du verkar inte ha läst alls. Samma organisation står bakom resultaten både på cancerfondens sida och Slv. Man har samma rekommendationer för hela världens befolkning. Varför skulle råden inte vara applicerbara jjust i Sverige?
  • Aaglars
    Anonym (därför) skrev 2012-08-15 11:03:50 följande:
    för att jag avskyr all sorts hysteri, snart kan man inte äta något alls som inte ger cancer, spetälska, HIV eller böldpest.

jag skiter högaktningsfullt i larmrapporter och ger mina barn samma mat som jag åt då jag var liten och som mina föräldrar åt då de var små.
  • Waldo
    h8him skrev 2012-08-16 11:14:20 följande:
    Ursäkta men jag tror du har missuppfattat något eller så är det jag som har gjort det. De sammanfattar forskning från hela världen, det handlar inte om någon egen undersökning. Råden är således till världens befolkning och inte enbart riktade till amerikaner. Även svenska läkare använder sig av deras kostråd.

Det är en intressant diskussion för antalet cancerfall i världen förväntas öka med 75 % fram till 2030. Så visst måste vi göra något för att mota olle i grind kan jag tycka.
    Javisst gäller det hela världens befolkning.

Men om man börjar med att titta på svenskarnas kostvanor så ligger dom däremot inom spannet, där man anser man äter en lagom mängd proteriner från rött kött.
    Livsmedelsverket rekommenderar dessutom svenska barn och gravida kvinnor att fortsätta då det är en rik källa till järn
    Och inte på några sätt säger man att man ska slopa charkprodukter helt

Att sedan taSedan har dom fina råd med motion dra ner på socker osv, men det är inte det tråden handlar om
  • LunaLunatic
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-16 00:13:02 följande:
    Vem säjer att man inte får äta kolhydrater? Vilka sjukdomar har forskningen bevisat att rekommenderat intag per dag kan ge?
    Man blir fet av kolhydrater. Fråga vilken LCHFare som helst.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Waldo
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-16 11:22:51 följande:

Du verkar inte ha läst alls. Samma organisation står bakom resultaten både på cancerfondens sida och Slv. Man har samma rekommendationer för hela världens befolkning. Varför skulle råden inte vara applicerbara jjust i Sverige?

Nej, för fan.
    Läs igenom texten du länkar till!

SLV har Klistrar in råd för hur man undviker cancer - fine så
    DU pratar om att man ska helt utesluta charkprodukter - detta säger INTE SLV!!
  • Anonym

TS, jag har inte hängt med i allt ni skriver, men vad äter du o dina barn/ditt barn?

• Anonym (varför?)
    Anonym skrev 2012-08-16 11:39:57 följande:
    TS, jag har inte hängt med i allt ni skriver, men vad äter du o dina barn/ditt barn?

Vi äter helt vanlig mat, men inga charkprodukter så klart.
  • Tow2Mater
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-16 14:57:36 följande:

Vi äter helt vanlig mat, men inga charkprodukter så klart.
    Så ni äter julskinka, men inte en skinka som är skivad i charken (menar nu inte pressad skinka)...?
Svar på tråden Låter ni era barn äta charkprodukter?