La Lola skrev 2012-08-16 08:55:00 följande:
Trodde att den frågan var lätt att förstå....
Jag undrar helt enkelt om du tänker på allt som på något sätt kan skada din hälsa och undviker det?
Nja, så enkelt är det inte att definiera något. Saker betyder inte alltid samma sak för alla.
Nej, jag vistas i städer, använder dator, mobil osv. Jag dricker kaffe emellanåt, men ger det inte till mina barn för det. Mina barns kost har jag alltid varit noggrann med. Många är petiga som gravida har jag upptäckt men sen när barnen börjar äta vanlig mat så blundar många och serverar barnen dålig mat, dåliga produkter öht. Det är konstigt tycker jag.
Jag undrar i tråden om och varför man ger sina barn charkprodukter som forskare i världen är eniga om att man bör utesluta ur kosten om man vill minska risken att drabbas av cancer.
Waldo skrev 2012-08-16 08:54:32 följande:
Detta är min ursprungsfråga!!
Jag tycker mej ha svarat på detta tidigare i tråden men jag kan minnas fel, men det står även i länken i trådstarten. Dessa står bakom råden: "World Cancer Research Fund (WCRF) är en organisation som arbetar med frågeställningen hur matvanor påverkar cancerrisken. Organisationen bedömer vetenskapliga studier och ger råd om hur man kan minska risken för cancer."
www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Cancer/
WCRF är en erkänd internationell forskningsfond om du inte förstod det.
Dom 10 råden är:
WCRF:s expertgrupps råd till individer för att förebygga cancer
1. Undvik att bli överviktig, behåll normal kroppsvikt hela livet. Läs mer på länken till höger, "När är man överviktig?"
2. Motionera regelbundet. Minst en halvtimmes fysisk aktivitet per dag, helst en timme.
3. Begränsa konsumtionen av energitäta livsmedel, det vill säga livsmedel som innehåller mycket socker och fett och lite fibrer. Undvik sötade drycker.
4. Ät huvudsakligen mat från växtriket. Ät minst 5 portioner frukt och grönsaker varje dag och rikligt med baljväxter och fulkornsprodukter. Dessa livsmedel är rika på fibrer, vitaminer och mineraler.
5. Begränsa intaget av rött kött (i rapporten definierat som kött från nöt, gris, lamm och get) till 500 gram (tillagad vikt) per vecka och undvik charkuteriprodukter. Läs mer på länkarna till höger.
6. Om du dricker alkohol, drick högst en mängd som motsvarar 2 små glas vin per dag om du är man och ett litet glas vin per dag om du är kvinna.
7. Begränsa konsumtionen av salt och salt mat till en mängd som motsvarar högst 6 gram salt per dag. Läs mer i "Råd om salt" på länken till höger.
8. Ät inte kosttillskott för att förebygga cancer. Studier visar på motstridiga resultat och i vissa studier har cancerrisken ökat när man ätit kosttillskott.
9. Ge enbart bröstmjölk under barnets sex första levnadsmånader. Detta skyddar mamman mot bröstcancer och förebygger övervikt och fetma hos barnet.
10. Personer som har haft och överlevt cancer bör också följa råden eftersom mycket tyder på att de skyddar mot canceråterfall.
Så något mer exakt svar på din specifika fundering har jag inte. Varför inte maila dom och fråga?