• Anonym (varför?)

Låter ni era barn äta charkprodukter?

Charkprodukter rekommenderas inte alls men ändå har jag förstått att många föräldrar väljer att föda upp sina barn på dem. Korv, skinka, påläggskorv, leverpastej, blodpudding mm. Varför ger man sina barn sånt?

Hur gör ni och varför?

Om man ställer detta i relation med sockerhysterin som har blivit, där man trots allt inte rekommenderar att man helt ska avstå från socker men att man bara ska äta lite, så undrar jag varför det verkar vara viktigare för många att begränsa sockerintaget än att undvika charkprodukter. Kan någon förklara? För mej är det ologiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-15 10:59
    Här kan ni läsa: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Cancer/

Där står bl.a: "5. Begränsa intaget av rött kött (i rapporten definierat som kött från nöt, gris, lamm och get) till 500 gram (tillagad vikt) per vecka och undvik charkuteriprodukter. Läs mer på länkarna till höger."

• Svar på tråden Låter ni era barn äta charkprodukter?
  • LunaLunatic

Tror jag ska äta en morot imorgon. Är morotar fortfarande ok?

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Anonym (varför?)
    LunaLunatic skrev 2012-08-15 22:59:08 följande:
    Illa. Så nu får man inte äta kolhydrater och inget annat "kött" än fågel och fisk?
    Vem säjer att man inte får äta kolhydrater? Vilka sjukdomar har forskningen bevisat att rekommenderat intag per dag kan ge?
  • Anonym (varför?)
    Ellaria skrev 2012-08-15 22:01:41 följande:
    Sa jag nått om sjuka människor? Man är inte sjuk för att man är känslig för kolhydrater.
    Har man problem med insulin så är man inte frisk i alla fall.
  • Anonym (varför?)
    Tramsa skrev 2012-08-15 23:03:20 följande:
    Fast inte insjöfisk om du inte vill bli fylld med tungmetaller. Eller skaldjur om du inte vill förstöra miljön. Eller mejeriprodukter om du inte är helt likgiltig inför kornas omfattande metangasbildande och alltså är beredd att offra ozonlagret och därmed öka risken för hudcancer. 

Varför inte följa rekommendationerna gällande insjöfisk? Och är det superbesvärlig att avhålla dej från jätteräkor?
  • Tramsa
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-16 00:15:19 följande:
    Varför inte följa rekommendationerna gällande insjöfisk? Och är det superbesvärlig att avhålla dej från jätteräkor?
    Tja, jag äter varken det ena eller det andra så för mig är det inte det minsta besvärligt, vad får dig att tro att det skulle vara besvärligt för mig?

Men kornas metangas utsläpp har jag ett visst ansvar för, erkännes.
  • Anonym (varför?)
    Tramsa skrev 2012-08-16 00:18:01 följande:
    Tja, jag äter varken det ena eller det andra så för mig är det inte det minsta besvärligt, vad får dig att tro att det skulle vara besvärligt för mig?

Men kornas metangas utsläpp har jag ett visst ansvar för, erkännes.
    Varför tog du upp diskussionen i min tråd?
  • karro72

min unge äter både fisk, kött, chark prudukter, hon har aldrig mått dåligt av det. mest stor hysteri, med de, så länge barnet mår bra. vad har de för betydelse.

Khaleesi skrev 2012-08-15 10:55:47 följande:
    Eh, varför skulle man inte göra det? Det är ju mat! Fullt med proteiner och järn bland annat.
    La Lola skrev 2012-08-15 11:11:32 följande:
    Javisst.

Sen får andra göra vad f-n de vill o andra får också skita blankt i mina val.
    håller med dessa talare. de juh protiner, samt järn, kroppen behöver det vuxna som barn. sen som du säger La Lola, absulut rätt.
  • Cogito ergo sum
    Anonym (varför?) skrev 2012-08-15 19:33:34 följande:
    Du får nog fråga forskarna varför.

Du får göra som du vill. Jag undrar bara om och varför folk ger sina barn mat som riskerar ge barnen cancer.
    Man kan göra egna korvar. Allt behöver inte vara köpt i affär och än en gång allt med måtta.
  • Cogito ergo sum
    Tramsa skrev 2012-08-15 23:03:20 följande:
    Fast inte insjöfisk om du inte vill bli fylld med tungmetaller. Eller skaldjur om du inte vill förstöra miljön. Eller mejeriprodukter om du inte är helt likgiltig inför kornas omfattande metangasbildande och alltså är beredd att offra ozonlagret och därmed öka risken för hudcancer. 

För att inte tala om att det nu kommer larm att de ser en koppling mellan mjölkdrickande barn ( i mängder) och diabetes.
Svar på tråden Låter ni era barn äta charkprodukter?