Tow2Mater skrev 2012-08-16 18:59:17 följande:
"den som äter fem varmkorvar per dag fördubblar risken att drabbas av cancer i bukspottkörteln. Denna cancerform är dock relativt ovanlig, varför risken att drabbas fortfarande är förhållandevis liten. ... Det är inte sig i köttet i charkuterivaror, som korv, bacon och leverpastej, som ökar risken för cancer, utan de ämnen som tillsätts för att öka hållbarheten. Exempelvis nitriter. ....charkuterivaror även ökar risken för en betydligt vanligare cancerform, mag-tarmcancer. Om man äter mycket charkuterivaror bör man nog minska konsumtionen."
www.svt.se/2.108068/1.2675512/varmkorv_och_pa...
Det finns korv utan nitriter, och man kan minska nitriters negativa paverkan genom att dricka/ata c-vitamin till.
Nitrit förekommer även i ekologiska charkprodukter, men är omdiskuterat.
- Risken är dosberoende. Ju mer man äter, desto mer ökar risken, säger Susanna Larsson, docent i epidemiologi vid Karolinska institutet, till TT.
Den studie som hon presenterar i British Journal of Cancer är en så kallad metaanalys som är en sammanvägning av sju andra studier.
- Eftersom de andra studierna var välgjorda bedömer jag vår studie som mycket tillförlitlig.
Studien visar att risken att drabbas av cancer i bukspottkörteln ökar med 19 procent för varje 50 gram processat kött som äts per dag. Det motsvarar ungefär en varmkorv.
Susanna Larsson har tidigare visat att charkuterivaror även ökar risken för en betydligt vanligare cancerform, mag-tarmcancer.
- Om man äter mycket charkuterivaror bör man nog minska konsumtionen.
För mig låter det som om det är stora risker trots ganska lite mängd. Jag menar, käkar man bacon, varmkorv, falukorv osv så är det kanske idé att se över vad man stoppar i sig och hur mycket och hur ofta om man inte vill utmana ödet.
Jag hittade en artikel i Dn om detta.
"– Det finns spekulationer, bland annat koksalt, nitriter och nitrater, järn och ämnen som bildas när man steker kött på hög temperatur eller röker det, säger Alicja Wolk.
Flera av dessa ämnen, till exempel nitrosaminer, nitrosamider och polycykliska aromater har visat sig cancerframkallande vid djurförsök. Men studier av stora grupper människor visar motstridiga och oklara resultat. Alicja Wolk betonar att det kanske aldrig kan bli annat är spekulationer.
– Vi kan inte göra experiment på människor där vi ger nitrat till den ena gruppen och väntar på att de ska få cancer.
Förra året publicerade hennes egen forskargrupp två studier som stärker beläggen för att charkuterier och rött kött ökar risken för stroke.
En ledande amerikansk forskargrupp, som studerar 130.000 sjuksköterskor och manliga sjukvårdsanställda, publicerade liknande resultat för bara ett par veckor sedan. Och för några dagar sedan publicerade Alicja Wolks grupp en studie som visar ett tydligt samband mellan cancer i bukspottskörteln och charkuteriprodukter, och ett mindre klart samband för rött kött.
Internationella cancerforskningsfonden WCRF rekommenderar – baserat på de vetenskapliga belägg som finns – att människor ska begränsa sin konsumtion av rött kött till ett halvt kilo i veckan och helt undvika charkuteriprodukter.
Det är en uppfattning som Alicja Wolk delar. Hon tycker att svenska livsmedelsverket gärna kunde inkludera ett sådant råd i sina rekommendationer.
– Ja, det skulle vara ett begripligt råd som är baserat på evidens, säger hon." www.dn.se/nyheter/vetenskap/for-mycket-kott-bakom-manga-fall-av-cancer
Personligen kan jag nog tycka att Livsmedelsverket skulle behöva uppdatera sina näringsrekommendationerna. Mycket ny tillförlitlig forskning finns sedan 2003 och det är väl bra om folk generellt sett får bästa rekommendationerna.