• Anonym (Againandagain)

BF november 2025

Hej!
    Startar en tråd för oss som har BF i augusti 2025. Så spännande resa detta ska bli!

• Svar på tråden BF november 2025
  • Evssi
    Berry001 skrev 2025-04-01 08:24:50 följande:

Hur går det för alla? hur mår alla?

Jag är SÅ trött, känns som man inte sovit på en vecka men det enda jag gör är typ att sova 😅 annars mår jag helt ok, lite illamående och lite molande i nedre magen. I vecka 8 nu! Hur mår du?
  • Tyra90

Skönt att höra att man inte är ensam, jag är i vecka 7 nu och börjat må mer och mer illa för varje dag och tröttheten tar död på mig snart!! Orkar ingenting och har så dåligt fokus. Har också en ständig huvudvärk som vägrar ge sig.

Och psykiskt... Jag vet att det är vanligt med ångest och depression under graviditeten och vetskapen av att det är hjärnspöken och inte mina egna tankar gör det hela lite lättare. Men jag tyckte spädbarnstiden med min första var otroligt jobbig, hon hade kolik och det kändes som man levde i en mardröm av sömnbrist och känslan av att inte räcka till. Så att veta att man kanske ska gå igenom det igen bryter ner mig, jag har svårt att riktigt glädjas åt att vara gravid, fast vi planerat detta länge och längtat. Jag ska be om psykologhjälp vid mitt mvc-besök för att hantera det bättre. 

• Berry001

Känner igen mig i det ni båda skriver om tröttheten och även oron.

jag är i vecka 8 och tycker att mitt illamående börjar lätta lite vilket är jätte skönt men också lite oroande. Brukar väl vara denna vecka som det peakar. Men försöker njuta och hålla lugnet. 

har tid för inskrivning nästa vecka. Har också planerat att boka in nip, främst pga min ålder(fyller 41 o år). är det nån av er andra som tänker göra nipt?

• Jl00
    Berry001 skrev 2025-04-01 08:24:50 följande:

Hur går det för alla? hur mår alla?

Jag var nyligen på ett vul och fick se en liten böna med tickande hjärta😭 Är helt överlycklig och hoppas verkligen att detta går vägen! Blev dock tillbakaflyttad 6 dagar, så istället för 6+5 så är jag i 5+6, vilket såklart skrämmer mig. Men så länge hjärtat slår så är jag glad❤️
  • Kruxokrax
    Jl00 skrev 2025-04-01 14:55:18 följande:
    Jag var nyligen på ett vul och fick se en liten böna med tickande hjärta😭 Är helt överlycklig och hoppas verkligen att detta går vägen! Blev dock tillbakaflyttad 6 dagar, så istället för 6+5 så är jag i 5+6, vilket såklart skrämmer mig. Men så länge hjärtat slår så är jag glad❤️
    Åh vad skönt! Var du väldigt säker på ditt datum innan?

Var på VUL i 6+0 och de såg ett hjärta som slog! Minst lika euforiskt som plusset, men såhär bara några dagar efteråt är jag lika (om inte mer) orolig för missfall igen. 🥲 Hade väldigt ont i magen för ett par dagar sedan, och har förstått att många känner just så vid missfall. Usch. Har inga påtagliga symtom, något svullna bröst och väldigt doft- och luktkänslig, men annars absolut ingenting. Det oroar mig enormt. Förstår inte hur jag ska stå ut med väntan!

Någon som har något bra vänt-tips? Vill bara bli sjukskriven och ligga och stirra i taket, men det är väl det sämsta man kan göra. Funderar på någon slags att göra-lista som jag ska beta av, ex att rensa alla garderober och sånt, haha.
  • Kruxokrax
    Berry001 skrev 2025-04-01 14:52:46 följande:

Känner igen mig i det ni båda skriver om tröttheten och även oron.

jag är i vecka 8 och tycker att mitt illamående börjar lätta lite vilket är jätte skönt men också lite oroande. Brukar väl vara denna vecka som det peakar. Men försöker njuta och hålla lugnet. 

har tid för inskrivning nästa vecka. Har också planerat att boka in nip, främst pga min ålder(fyller 41 o år). är det nån av er andra som tänker göra nipt?

Jag tänker göra NIPT. Känns lite jobbigt (är inte givet för mig att göra abort beroende på avvikelse), men jag och min man har pratat igenom det mycket noggrant och kommit fram till att det blir bäst för oss, vi vill ha så mycket info som möjligt om bebisen (och jag tar chansen till ett extra ultraljud i v 10, haha). 

Tänker att det viktigaste är att man är väl insatt i vad det kan innebära (och att det ju inte är en garanti för ett friskt barn etc). 

får du via landstinget eller kommer du gå privat? funderar lite på om det är någon skillnad mellan säkerheten på testet beroende på vilken klinik vi väljer (vi ska gå privat i Stockholm) 

• Jl00
    Kruxokrax skrev 2025-04-01 16:10:49 följande:
    Åh vad skönt! Var du väldigt säker på ditt datum innan?

Var på VUL i 6+0 och de såg ett hjärta som slog! Minst lika euforiskt som plusset, men såhär bara några dagar efteråt är jag lika (om inte mer) orolig för missfall igen. 🥲 Hade väldigt ont i magen för ett par dagar sedan, och har förstått att många känner just så vid missfall. Usch. Har inga påtagliga symtom, något svullna bröst och väldigt doft- och luktkänslig, men annars absolut ingenting. Det oroar mig enormt. Förstår inte hur jag ska stå ut med väntan!

Någon som har något bra vänt-tips? Vill bara bli sjukskriven och ligga och stirra i taket, men det är väl det sämsta man kan göra. Funderar på någon slags att göra-lista som jag ska beta av, ex att rensa alla garderober och sånt, haha.

Vi hade bara s*x en gång innan ägglossning så om det ska vara möjligt måste spermierna överlevt i ca en vecka, vilket inte är omöjligt heller så sett. Men allt stämmer bättre med mina symtom, alla tester och clearblue veckoindikator! Jag åt primolut mensen innan jag blev gravid, den verkar ha flyttat lite på ägglossningen också. Är ganska säker på att ägget fäste mellan 5-7 mars, så då borde det väl stämma? Hcg-värdet låg på 4812, vilket verkar stämma med vecka 5+6 också. Hoppas jag😅 

Grattis!🥰 Orolig kommer man nog vara fram tills bebis är ute känns det som, men så länge allt går som det ska så är det värt allt❤️ Kan tillägga att jag heller knappt har symtom. Lite lätt illamående stundvis, brösten blev ömma nu för ett par dagar sedan och allt smakar äckligt. Annars inget mer. Jag är sjukskriven pga jag inte får äta min mag-medicin nu och har därför jätte problem med magen. Det är hemskt att vara sjukskriven...dels ljuga för alla på jobbet och anhöriga men också att tiden går såå sakta😩

• Anonym (M)

I helgen fick jag Typ som mens, både lördag och söndag. Blev ju givetvis sjukt orolig (är v7+3 nu). Ringe gynakuten som inte tyckte jag blödde tillräckligt mycket för att få
    komma dit. igår ringde jag regionens alla mottagningar för att få komma och kolla. Men icke, jag skulle vänta ut det. ?Det kan vara början på missfall eller så är det inte det? var typ svaret jag fick. 

så idag bokade jag tid till privat klinik som hade tid samma dag. Var helt inställd på att jag hade fått missfall men det var ett litet hjärta som slog och det fanns inga avvikelser 🥹❤️ 

så rekommenderar verkligen alla som är oroliga att kolla privat! Även om man får betala själv. 

hon sa att antagligen har något kärl brustit och att det skapat blödningen, vilket är helt ofarligt och hon hade förståelse för att jag var väldigt orolig. 

men skönt att kunna andas ut för stunden! 

annars mår jag bra. Kommer behöva berätta för min chef typ nästa v pga riskfyllt jobb. 😅

• CharlotteT

Vecka 9, vecka 10 imorgon. Mår lite bättre. Illamåendet har minskat, men tröttheten är fruktansvärd. Blir lätt yr om dagarna och hanterar inte stress. Ska till en läkare idag i frågan om jag kan vara sjukskriven på deltid. Men har en förhoppning att om en månad mår jag mycket bättre. 

Annars inga blödningar eller andra tecken på att vara orolig. Har inte ultraljud förrän 28/4 så lite till att vänta. 

• Mattis94

Tack till alla som delar med sig, är så skönt att läsa hur alla mår och att vi delar oron. Önskar verkligen det går bra för oss allihop!

Jag mår fortfarande lite semi-illa trots Xonvea. Jag är så otroligt trött och brösten är enorma, måste köpa en ny bh 😅 fick en minimini rosa ?blödning? för två dagar sedan som gjorde mig så orolig, att det skulle bli mer. Det blev tur nog inte mer än så. Men jag och sambon vill väl lugna nerverna lite trots allt, så vi bokade in ett privat ultraljud nu på tisdag. Är i vecka 9+0 idag så jag hoppas vi får se den lilla hyfsat tydligt, med ett hjärta som slår. 

• DieselBI

Vi har också varit på ett VUL och fått se ett hjärta slå, det lugnade lite även om den värsta oron finns kvar i några veckor till.
    Jag är i vecka 9+2 och har egentligen inte haft så mycket symtom bortsett från ömma bröst :)

• Ffaa95

skönt för er som varit på VUL. Jag hade också velat gå på tidigt ultraljud men bor i en liten stad så finns ingen som gör det privat vad jag vet.
    går in i vecka 10 imorgon och min mage har redan blivit så stor.. Förvånadär väl för att jag är så svullen men känns redan svårt att dölja. Hört att magen blir större snabbare med andra barnet så kanske är det men känns så galet att den redan är så stor.

• Mattis94
    Ffaa95 skrev 2025-04-04 19:00:56 följande:

skönt för er som varit på VUL. Jag hade också velat gå på tidigt ultraljud men bor i en liten stad så finns ingen som gör det privat vad jag vet.
    går in i vecka 10 imorgon och min mage har redan blivit så stor.. Förvånadär väl för att jag är så svullen men känns redan svårt att dölja. Hört att magen blir större snabbare med andra barnet så kanske är det men känns så galet att den redan är så stor.

Säkert pga andra barnet! Men förstår det blir svårt att följa det haha. Jag väntar första och syns ingenting än på mig.. tacksamt när man vill hålla det hemligt hehe. 
  • CharlotteT
    Ffaa95 skrev 2025-04-04 19:00:56 följande:

Yes. Andra barnet med och fruktansvärt svullen. Tränade regelbundet och var i viktnedgång med relativt platt mage innan vi plussade. Den är helt borta nu 🙈 

Dock har vi berättat för alla väsentliga så jag behöver inte dölja något. Däremot är det svårt att hitta byxor som sitter bekvämt. 
  • Ffaa95
    CharlotteT skrev 2025-04-05 14:35:04 följande:
    Yes. Andra barnet med och fruktansvärt svullen. Tränade regelbundet och var i viktnedgång med relativt platt mage innan vi plussade. Den är helt borta nu 🙈 

Dock har vi berättat för alla väsentliga så jag behöver inte dölja något. Däremot är det svårt att hitta byxor som sitter bekvämt. 

Haha skönt då är det inte bara jag 😅. 
    ja samma här tränar mycket i vanliga fall och hade min normalvikt, men bara rusat iväg  i vikt nu. 
    ja det är jätte svårt , jeansen går inte längre, sitter så tajt och obekvämt nu. 

• Evssi

Är det någon annan som känner att gravidsymptomen börjar försvinna? Jag känner mig helt plötsligt mycket piggare och illamående är bättre! Är i vecka 9 nu. 
    Det är ju skönt att känna sig piggare men blir orolig att något är fel, man överanalyserar ju allt just nu 😅

• FrLo
    Evssi skrev 2025-04-06 07:39:26 följande:

Är det någon annan som känner att gravidsymptomen börjar försvinna? Jag känner mig helt plötsligt mycket piggare och illamående är bättre! Är i vecka 9 nu. 
    Det är ju skönt att känna sig piggare men blir orolig att något är fel, man överanalyserar ju allt just nu 😅

Jag är också i v 9 (8+5) nu och har typ inga symptom, möjligtvis lite trött fortfarande men annars mår jag bra 😅 
    Försöker ta de lugnt och lita på att allt är som de ska och att de händer massa grejjer I magen just nu 😊
  • CharlotteT
    Evssi skrev 2025-04-06 07:39:26 följande:

Upplevde två dagar där mitt illamående i princip försvann i vecka 9. Men nejdå, det kom tillbaka sen. Njut istället 🙂
Svar på tråden BF november 2025