turlid70 skrev 2011-07-23 13:07:13 följande:
Skytten, tveka inte med IVF. Jag förstår att du är osäker och full av ångest och maken verkar oangagerat, men du kommer att ångra dig senare att du inte gjorde det du kan nu. 2008 fick vi möjlighet att göra IVF via landstingen, men då kände jag mig helt slut efter makens alla sjukdomar, sjukskrivningar, arbestlösheten osv. Jag sa till honom att jag kände mig för gammal för att skaffa barn och han sa att haninte ville utsätta mig för hormonbehandlingen också. Jag köpte det direkt och struntade i behandlingen. Maken var mycket ledsen men vågade inte tjata av rädsla att förlora mig.
Senare ångrade jag mig något enormt att jag missade den chansen och var arg på min man att han inte gjorde mer för att få mig att genomgå behandlingen. Jag ringde till kliniken bara några månader senare och då var det försent, det krävdes ny remiss och ny väntetid, då började våra extremt beräknade hemma försök och viss gav det resultat åtminstone en gång.
Efter MF 2009 dök det upp nya sjukdomar i bilden och vi fick svårt att fortsätta med våra försök. Ny remiss fick vi ganska snart och jag skrev ett brev till karolinska och bad dem tillgodoräkna vår tidigare väntetid. Det gjorde dem och vi hann med ett landstingsförsök. Men när jag väl satt där med sprayen i handen, gret jag av ångest inför behandlingen, det tog flera timmar för mig att ta första dosen, men jag viste att jag kommer att ångra mig ännu mer om jag inte tar den. Ångesten släppte redan med andra dosen och jag tänkte aldrig på att avbryta behandlingen trots möjligheten.
Det kommer att gå bra för dig också ska du se, var inte rädd. När du väl kommer till läkaren visa att du vet vad du håller på med så kör dem inte sina standard metoder utan lyssnar på dig och tillgodoser dina önskemål. Det gjorde dem för mig på CvL och jag var nöjd. Önskar dig lycka till.
Tack så mycket för att du delar med dig av din historia! Du gav mig ett perspektiv som jag verkligen behövde.
Det är ju just det här som jag tänkt men glömt bort i oron - nämligen att jag inte vill ångra mig en dag över att jag inte gav ivf ett försök. Så ja, jag ska lyssna på er och ge det ett försök. Mår jag jättedåligt får jag väl avbryta behandlingen men då har jag i alla fall försökt!
Jag berättade till min man om er strålande hjälp i tråden och han lyssnade och tyckte att det låter vettigt det ni säger. Det är ju oerhört viktigt att vara eniga inför det här.
Apropå standardmetoder - vad tänker du på då? Är det något särskilt jag bör tänka på? Jag kommer att gå hos min doktor här i Sthlm och bara träffa CvL när det är dags för uttag och tillbakasättning. Det jag själv grunnar på är täta vul för att minska oron och jag måste undersöka om jag borde byta ut Orgalutran. Eller så får jag se till att öka fyra kilo i vikt på en månad.
Tack Turlid! Du är verkligen till stor hjälp!
Jag håller tummarna för att allt ska gå bra för dig med! Det låter så otroligt jobbigt med oron för värdet. Jag hoppas att du snart kan njuta fullt ut av graviditeten.