IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Jag hoppas att ni förstår att jag inte menade något negativt med att göra "allt". Utan jag menade det positivt - att ni har ett driv (som jag önskar att jag hade), ett mod (som jag också önskar att jag hade) att våga testa ivf flera gånger, att söka er till andra kliniker utomlands, att fundera vidare på andra behandlingsmetoder. Jag menar självklart inget oetiskt eller "fel" på annat sätt.
Och jag menar inte att ni riskerar er hälsa. Tvärtom! Jag menar att jag har en lägre tolerans och ork med biverkningar som andra säkert kan hantera. Att må dåligt under en ivf-behandling kan för mig bli att riskera min framför allt mentala hälsa. Jag är rädd för att det kommer att trigga jobbiga gamla graviditetsminnen som kommer att få mig att må dåligt rent psykiskt. Jag skulle ha varit tydligare kanske. Jag skrev om mig och mina reaktioner som ju är baserade på att jag inte är en så smärttålig eller orädd person. Förstår ni?
Det jag försökte få fram är att allt beror på livssituationen och vem man är. Precis som du skriver kattenizze och du Oceanny. Det är en stor skillnad att vara barnlös och att ha ett barn. Och jag kan inte riskera att en behandling får mig att må så psykiskt dåligt att jag inte är en bra mamma till barnet jag har.
Men nu tror jag att jag har hittat mitt sätt att hantera det här och det är att ha en väg ut. Att kunna avbryta en behandling om jag måste.
Men å andra sidan - jag igenom hell för att få det barn jag har och så här i efterhand ångrar jag förstås inte en sekund att jag utsatte mig själv för det (eller utsatte och utsatte, jag hade ju ingen aning om att det skulle bli så som det blev). Så därför förstår jag er förstås! Man kan göra vad som helst för att få ett barn och man orkar. På något outgrundligt sätt orkar man. Men jag tror att jag är väldigt påverkad av det jag upplevde. Hade jag haft en problemfri graviditet och förlossning hade jag gjort ivf för säkert två-tre år sedan.
Zinfandel - jag känner igen mig i ditt resonemang också. Och det är det som driver mig mest just nu. Jag måste ge ivf ett försök för att jag inte ska ångra mig om tre år för att jag inte ens gav det en chans. Då, när jag testat ivf, då har jag lovat mig själv att släppa taget och acceptera situationen.