• Skytten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Snösport skrev 2011-06-04 13:05:41 följande:
    Skytten: jo vi sa en gång i taget men högst 3 trodde vi...men är man i det och läkarna säger allt är ändå så bra mm så vill man så gärna..vi besllöt oss för att sluta för pengarna heöt enkelt är helt slut = 135 000 har vi lagt ut och skulle göra ett sista försök men som sagt hoppas vi slipper det,

Jag tror ändå det är bra att snacka igenom och kkänna hur man mår mm...jag kände väldigt v'l att detta skulle böi det sista för jag var helt enklet trött på IVF bubblan jag kommit i och faktiskt blivit mer ensamvarg och inte så social som jag alltid varit. Dock aktive´rat oss enhel del och tagit vara på det roliga man kan göra så glöm inte det att vårda kärleken så går det säkert bra...jag reagerade tokigt på flera mediciner också men det tog tid innan läkarne fattade vad som hände i kroppen tyvärr.  Må väl och tänk på dej själv och ditt välmående mycket!!
    135.000:- alltså. Oj.
    Jag förstår verkligen det där med ivf-bubblan, man vet ju bara hur man blir av att försöka naturlig väg - till slut handlar allt om det. Så det gäller alltså att inte bli uppslukad av ivf.
    Du skriver att du reagerade tokigt på medicinerna. Vad hände?
    Apropå det, vad kostar medicinerna?

• Skytten

Hej alla!

Sommar och bortrest en längre tid men nu är jag tillbaka och försöker läsa ikapp....
     Zinfandel, läste det här som du skrivit 1 juli:

Och så våra älskade män. När jag började här på FL verkade allas män så otroligt engagerade och delaktiga, de verkade veta minsta detalj och var mer insatta i fertilitet än läkarna. Nu ett tag senare vet jag att så är inte fallet. Väldigt många, har jag fått reda på genom mail, är inte alls med på noterna. Eller ja, de vill såklart, men de visar inte den sympati & det engagemang som vi önskar. Men hur känner männen det då? Det är såklart olika men oftast fruktansvärt jobbigt att stå vid sidan av och att allt läggs på kvinnan. De kan inte påverka särskilt mycket och det är vi som får gå och ha ont och ta sprutor och må dåligt. Sen är det såklart manligheten & prestationsångesten, precis som jag tror att många av oss kvinnor känner att vi inte blir gravida, det som kanske är hela vitsen med kvinnligheten. Jag har förstått att många män som gör IVF, oavsett anledning, känner sig omanliga inför pappor. En del inför mammor. Det är djupt rotat att föröka sig och bära hem föda till familjen, det plockar man inte bort hur moderna vi än är. 

Igår hade vi en jobbig diskussion här hemma, om just det. Jag kan känna mig så ensam inför vårt ivf. Jag tar reda på allt, gör alla jobbiga tester, är rädd inför själva behandlingen och han finns där men inte alls i närheten av vad jag behöver.
    Och nu har vi två månader på oss med hemmaförsök och då orkar/vill han inte. Och jag blir så arg och besviken.
    Jag som är rädd för behandlingen, sprutorna, hormonerna gör det ändå för att vi ska ha en chans och han kan inte med hemmaförsök för att han just nu "har så mycket annat att oroa sig för".
    Och jag sa: du vill ha ett barn men du vill gärna inte behöva göra det själv.
    Grejen är den att jag tycker att han är "orsaken" till att vi "tvingas" till ivf. Han klarar inte av att ha sex så ofta som det krävs och ibland när jag gjort äl-tester och sagt, nu är det dags, då klarar han bara inte av det.
    Det är så frustrerande!
    Vad gör man? Jag vill ju inte tvinga honom. 

• Skytten
    Snösport skrev 2011-07-10 00:33:41 följande:
    Skytten: ja det låter ju inte så kul...jo jag är vaken nu också

Jo jag har en kille som jag får smyga på det där med Äl lite för han får typ prestationsångerst och får helt enkelt inte utlösning om han tänker på det...annars får han det nästan för lätt ... vilket fall så ser han ju när jag har mens men sedan bruka jag inte göra så stor affär av det om han inte kommenterar mitt humör som ibland avslöjas vid ÄL också..så antingen tar du initiativ eller flörtar mm så han tar det ...just lite innan Äl ..3 dgr senare är det visst Äl  och...så var det gjort utan att han visste hur med han var på de noterna.    Min sambo förstår att jag gör så men han verkar gilla det och då slippa pressen....   nu är ju jag inte nervös alls och jag är morgonpiggare och kvällspiggare så jag kan utan att han märker det kolla ÄL-monitorn  ...låtsas som ingenting och sedan på kvällen ...men ibland frågar han och då kan man ju formulera sej som ja inom  3 dgr bör vi ju ha det lite mysigt tycker mätaren...vi har liksom inte alltid samlag just på ÄL maximala dag .  

nattinatt
    Tack Snösport! 
    Jo, jag har också testat "smyga"-metoden men ibland, som den natten när jag var vaken, blir jag så frustrerad! Jag blir så less på att allt i slutändan är mitt ansvar. Jag menar hur svårt är det att ha koll på dagarna. Jag vill inte vara den som alltid ska säga: nu är det dags.
    Vi har ju tyvärr hamnat i det läget att vi inte har sex öht, utom när det är äl-tider. Efter två år av försök är det liksom inte lika roligt längre. Tyvärr.
    Och jag har en väninna som var i samma snurr som vi när hon var runt 40 och hon säger att de lider än idag av sviterna av "måste"-sex. Förresten när de väl gett upp hoppet, efter tre missfall, så gick åren och vid 47 års ålder blev hon gravid! Bara så där!
  • Skytten
    Maryhe skrev 2011-07-10 16:22:02 följande:
    Snösport & Skytten: Min sambo får också prestationångest om han vet att jag har ÄL, han brukar fråga det när vi ska till att "mysa", men jag brukar svara "nej inte dag, om 3 dagar ca" Skrattande. Å det funkar!

I mitt fall är det min sambo som sköter kontakterna med Gyn, Androlog och fertilitetskliniken. Och han har ju gjort nästan lika många undersökningar som mig och står nu under behandling själv med kosttillskott och mediciner. Så han känner sig verkligen delaktig, vi gör ju det här tillsammans. Han är verkligen en klippa.

Tror också det är viktigt att inte prata sönder det. Jag tex oroar mig för det här med att söka jobb under behandlingen. Vad händer om jag får ett jobb och måste ta ledigt direkt för att åka till Turin då och då, kanske dom sparkar mig direkt? Hur ska vi lösa det ekonomiskt om jag inte hittar ett jobb? Men han är lugn och säger att man inte ska oroa sig på förhand, vi löser det det då och där. Jag vill gärna älta och ha allt under kontroll hela tiden. Men jag vet att han har rätt. Vi måste ha harmoni i våran relation och må bra om vi ska ta oss igenom den här perioden vi har framför oss.
    Låter så skönt med en engagerad man! Men det kanske blir annorlunda när han också måste medicineras. Min är bara så himla nöjd över att hans spermier var av toppkvalitet.
    Det är nog sant att det finns en risk i att prata sönder saker och ting.
  • Skytten
    Zinfandel skrev 2011-07-10 19:31:24 följande:
    Linköping: härligt att du har fått Levaxin!! Ja, det brukar göra susen direkt. Men var uppmärksam på förändringar eftersom det kan ta ett tag att ställa in rätt dos. 

Skytten: ack ja, ack ja, det kunde lika gärna varit jag själv som skrivit det du skrev, så du är inte ensam. Det har varit en "kamp" här emellanåt men utfall från mig typ " ja vad hemskt att älska med sin kvinna" och "tror du på storken eller" när jag samtidigt tar alla hormoner, sprutor och har en främmande man mellan benen som rotar efter ägg.... Ärligt talat blir jag ganska irriterad på dem med deras sk "prestationsångest", om de känner sig som spermabanker så känner ju vi oss som äggmaskiner.

När någon skriver om bristande stöd hemma så vill jag ge tipset att det inte är läge för andra att skriva att "man är ju 2 om det och man gör det tillsammans", det är tyvärr att strö salt i såren. En väninna sa att hennes man visste minsann bättre än henne själv när hon har ÄL och att han kunde kvinnans underliv bättre än sin egen snopp höhöhö... Inte alls kul att höra när man inte har det så själv. Min sambo hade blivit lyckligast i världen om jag hade berättat nu att jag var gravid så det handlar inte om illvilja men resan dit är inte lika lockande, när det visade sig att det inte kom av sig själv efter lite skönt sex.

Nu, ett år senare, har jag fått med mannen hyfsat på noterna. Vi har dessutom haft ett annat problem, min sambo blev rejält utbränd för ett par år sedan och det har varit en lång väg tilbaks. När man nätt och jämt orkar ta sig till jobbet så är inte beställningssex det mest åtråvärda... Så det var faktiskt en av flera anledningar till att vi började med IVF. Men nu funkar det ganska bra, även om det är på hans premisser men det köper jag. Men jag är fortfarande stressad & nervöls varje månad när ÄL närmar sig och jag förbereder honom några dagar innan och påminner så han kan ladda. Så Skytten, jag känner fullt med dig!! KRAM

Men du! Så lika vår situation är! Min man har också varit utbränd och är på väg tillbaka! Så hans försvar är alltid: du måste förstå att jag har nog med mig själv.
    Och det gör mig så arg. För jag har inte gjort annat än varit förstående de senaste tre åren. Och med tanke på det blir man än mer besviken när man inser hur ensam man är i själva ivf-processen.
    Jag håller med dig om att man inte vill höra hur braaaa andra har det när man själv inte har det. Det är som när jag pratade med en kompis om en tjej som vi båda känner lite grann och jag fick veta att hon var gravid igen (hon är 42 år) med andra barnet på kort tid och min kompis säger: hon har då inga problem att bli gravid, hon blir det vid första försöket.
    Precis vad man inte vill höra....
    Min man kör med det här förresten: man kan ju lyckas med bara en gång i månaden.
    Jag: Eh, har du en aning om hur dåliga oddsen är för det?! Med tanke på att jag har oregelbunden mens också så kan äl ske när som helst mellan dagarna 14-20.
    Jag blir galen, verkligen galen. Och till slut blir jag inte snäll och säger saker som: det är på grund av dig jag måste göra ivf.
    Tack för stödet Z! Betyder mycket. Kram!
  • Skytten

Turlid! Så jobbigt för dig! Och jag förstår verkligen din oro. Och kan man bli så upprörd på läkare som verkar tycka att det här är ju bara en "vanlig dag på jobbet" istället för att verkligen ta sin patient på allvar.
    Jag håller tummarna för att det ska gå bra!

Snösport skrev 2011-07-18 16:54:09 följande:
    Enya: hej låter som en härlig semester!!  Här i Luleå har det bara droppat lite, vi målar fönster, seglar i några dgr och umgås lite här och där
    Livet är ganska bra och vädret har varit fantastiskt här i norr så vi är nöjda. 
    Laddar för sista IVF i höst så vi får hoppas det ger oss en bebis om inte innan som sagt hoppas gör vi som vanligt!   Lite grubblerier blir det här då det som sagt är sista gången och var på en fest i lördags där en släkting till sambon sa att ni borde ju skaffa barn...ja vi hoppas det säger jag...ni gör så mycket aktiviteter så ni får ju börja försöka aktivt att skaffa barn...japp det har vi ägnat flera år till sa jag....trög som hon var sa hon att då ska ni se till att ha flera syskon för jag är ensambarn och det är så trist...nja vi är så glada om det blir ett sedan tror jag inte vi kan få fler om det inte blir tvillingar på en gång förståss... nä var inte löjlig skaffa nu flera barn annars är ni taskiga mot ungen...   
    så det ä'r ju ganska självklart att det bara är att skaffa barn ochingen verkar förstå att man är lite äldre heller så det tjatas på som man har 5-10 på sej liksom .   Ja ja ...men förutom att sådant tar lite kraft så är allt toppen med mej!

Hur blir det fär er i höst? kör ni FET eller ET i augusti eller september?
    Så provocerande människor! Att vissa bara orkar och vågar. Bra att du sa ifrån ändå, synd bara att hon var så trög. Släpp det så snart du kan. Inget bra att ödsla tid på dumma kommentarer. Jag har slutat lyssna när släktingar är på mig...
    Alla mina närmaste vänner vet vad vi går igenom så ingen frågar längre vilket är så skönt!

Tack förresten alla som delade med sig av sina relations"problem" när det kommer till tvångssex (låter ju jättemysigt ). Skönt att höra att man inte är ensam. 
    Vi har nu ett hemmaförsök till på oss och i augusti börjar jag med sprutorna. Det pendlar mellan hopp och förtvivlan. Ibland vill jag, andra gånger vill jag fega ur och bara acceptera faktum att det inte blir någon graviditet.

• Skytten

Jag undrar om någon av er skulle ha lust att kika igenom min planerade första ivf-behandling. Ser det okej ut? Jag har ju följt era diskussioner om dosering och det verkar ju inte enkelt.

Puregon, 100 enh, i fem dagar, 900 IE/1,08 ml
    Orgalutran, fr.o.m dag 5, minns ej vad hon sa för dos...0,25 mg/0,5 ml står det iaf
    Ovitrelle, 250 mikrogr/0.5 ml
    Crinone

Jag inväntar mens nu så vi sätter igång vid nästa mens i slutet av augusti. Jag har inte hämtat ut medicinerna för att jag fortfarande lever på hoppet om att ett hemmaförsök ska ge resultat. Men borde jag kanske ta ut medicinerna i god tid? Har sett att de ibland tar slut på apoteken.

Vilken av dessa mediciner ger flest biverkningar? Har sett att många verkar tycka att progesteronet är värst?

Vad ska jag tänka på när jag börjar behandlingen? Mat, stress, vitaminer....?
    Tar gärna emot alla era tips.

Nervöst är det. Men också som du säger Snösport - man drivs av ett enormt hopp.

• Skytten

Turlid, apropå läkare. Jag tänker ofta att många läkare är de där smartaste tjejerna/killarna man gick med på högstadiet/gymnasiet. De som hade högsta betyg i allt och blev läkare för att de kunde det tack vare betygen. Men de glömde bort att de saknade social kompetens och emapti, nog så viktigt för att funka som läkare!

• Skytten

Hm, läste just det här på Fass:

Effekten och säkerheten med Orgalutran har inte fastställts hos kvinnor som väger mindre än 50 kg eller mer än 90 kg. Fråga din läkare för ytterligare information. 

Någon som vet något om det? Jag väger bara 46 kilo. Är inte mager! Jag är inte så lång heller, strax över 150 så vikten är högst normal för min längd.

Snösport: Gud, så jobbigt med din reaktion på behandlingen! Brukar du reagera på mediciner? Har du allergi? Eller blev det bara en obehaglig helt oväntad grej?

Jag ska ju inte läsa på Fass. Vill genast avbryta alla planer eftersom jag är så rädd för biverkningar. Och de var ju några stycken....  

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?