• Skytten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turlid70 skrev 2011-08-15 21:16:19 följande:
    Vad jobbigt med cysta, har inte haft den själv men har hört att dem försvinner oftast av sig själv, hoppas den är borta på fredag. Klart man funderar på om den påverkar din cykel men är kanske svårt att säga exakt, tror dock inte att den bidrar till ev överstimulering. Det är bra att du får extra kontroll, tycker du gör rätt och kör på. För att kolla om du är lagom stimulerad be om att lämna blodprov för att kolla ditt Estradiol värde i samband med vul. Det gjorde de på CvL på mig på dag 8 och sen på dag 11, mina blåsor var lite för små på dag 8 och växte lite för sakta, jag tjatade mig till en extra sprutdag pga det. Begär nytt vul och blodprov om några tveksamheter upptäcks, tex för små/stora blåsor, fråga hur stora blåsorna ska vara den dagen du gör vul. Om dina skiljer ett par mm, begär nytt vul, de kommer säkert säga att det varierar, men fråga om oftast förekomande på den dagen för att ha en referens för dina egna blåsor. Lycka till nu och grattis till sprutstarten. Kul att du är igång!
    Tack fina du för att du tar dig tid att svara mig och ge mig så många bra råd!
    Jag måste fråga mer exakt om hur en cysta kan påverka när jag gör vul på fredag. Var för stirrig för att ta in allt den här gången. Jag hoppas verkligen inte den bidrar till överstimulering. Det är min stora oro.
    Tack för Estradiol-tipset! Vad är det?
    Tack för alla tips! Super!
  • Skytten

Tack igen Turlid! Det är så himla bra med experthjälp! 
    Och grattis till provresultatet! Vad skönt att det var bra! Vilken lättnad det måste vara.
    Hoppas att du får lika positivt besked om antikropparna. Jag tänker på dig! 

• Skytten

Tack Inanna! Jag hoppas att min också ska försvinna. Den förra som jag hade för 1,5 år sedan gjorde det. Eller snarare den brast och det gjorde ont. Och det blödde. Jag börjar mer och mer fundera på om det kanske är så att jag haft cystor till och från under alla år och därför kanske inte blivit gravid eftersom de kan störa äl och mens. Plötsligt känns det extra bra med ivf. Ingen idé med hemmaförsök om jag har ett problem som påverkar äl. Så tänker jag. Försöker vara positiv idag.

Tack Maryhe! Jag hoppas att det ska gå bra. Spännande om vi kan följas åt snart. Jag glömde, varför tar de blodprov på dig innan sprutstart? Krya på dig! Och rätt åt ditt gamla jobb.

Jag har bestämt mig för att ta en morgonpromenad nu varje dag (istället för zumba och annan träning eftersom jag läste att i alla fall efter insättningen bör man inte träna hårt och i det ingick bla jogging och aerobics) och det känns så bra. Blir mycket mer positiv när jag varit ute bland träden.

Men hörni man får rätt synliga blåmärken efter sprutsticket. Förresten när jag drog ut sprutan kom en droppe blod. Är det okej? 

• Skytten

Tack Oceanny! Nu är det snart sprutdags igen. Känner mig lite nervös....

Maryhe - jag är så avundsjuk på hur väl du kollas upp. Men glad för din skull förstås! Nämen, maken får allt skärpa sig och ta supparna! Med tanke på allt du ska gå igenom....

Inanna - jag tycker att du ska köra! Om du tycker att du hänger med mentalt. Får du någon kurator eller terapeut att prata med? Det tycker jag att du borde få eftersom det kan bli så att en ny behandling väcker "minnen" till liv. Det behöver ju inte bli så men det är nog skönt att kunna prata med någon. Men jag tycker att du ska köra! Men jag förstår dig. Jag var också inställd på att vänta nästan två veckor till innan jag skulle börja spruta och när det kom så plötsligt var det svårt att hänga med. Men nu när jag väl börjat är jag glad att jag gjorde det. För mig hade väntan kanske bara inneburit mer grubbel. MEN din situation är ju en helt annan än min så du kanske ska tänka ett varv extra. Svårt att ge råd som du märker. Känn efter noga är väl mitt bästa råd.

Enya, puh! Och tack! Det behövde jag höra! Jag ska på första vul på dag 5. Hoppas att den inte vuxit då.

Nu ska det snart sprutas igen. Fråga: Första sprutan la jag lite till vänster om naveln (ville inte ha den på höger där cystan ligger, även om det kanske inte spelar roll). Ska jag lägga nästa spruta på andra sidan eller spelar det någon roll?

Och så dagens nojiga fråga - blodpropp? Jag tycker det stramar och sticker till i vaden. Hur vet man? Och är det ökad risk för blodpropp med puregon? Det är väl det med alla hormoner men hur mycket risk....?

• Skytten

Oceanny - får man verkligen lägga sprutan i låret? Dagens spruthål blödde inte och jag hoppas på mindre blåmärke.

Syskon nu - hoppas att ni lyckats! Måste vara skönt att ha en så regelbunden mens så att man verkligen vet att den är sen. Håller tummarna!

Får jag fråga er en annan sak - hur känner ni er under behandlingen? Känns det bara roligt och spännande eller är ni ledsna eller nere? Jag kan känna mig ganska förväntansfull men i dag när jag skulle ta sprutan var jag på vippen att börja gråta. Jag blev så ledsen för min kropps skull. Låter helt sjukt men jag vet inte hur jag ska förklara det . Jag fick bara en plötslig ledsen känsla. Hoppas att det är bättre i morgon.
    Förresten brukar ni bli trött under behandlingen? Jag är såååå trött! 

• Skytten

Enya, jag har bara gjort ett vul. Det första i måndags då de såg cystan. Men slemhinnan såg jättebra och tunn ut så därför menade de att de kunde köra på. Och nu blir det vul igen på dag 5 för att se om cystan växer. Enligt min läkare får jag alltså ett tidigare vul än man brukar få.

Oceanny - vad intressant! Tänk vad olika det kan vara. Och vad skönt att få må bättre av medicinerna till och med. Tack för sprutråd! Jag kan också känna mig glad, eller snarare att jag glömmer bort att jag faktiskt gör ivf fram tills det är dags att plocka fram sprutan... Men pigg är jag inte. ZzzzzZZZ

Tack Zinfandel! Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör mig sorgsen. Alltså jag är verkligen glad och som vanligt hela dagen (nästan) men så ska sprutan tas och det är en pärs för mig och då blir jag ledsen. Vi får se om det går bättre idag. Jag kan hålla med dig om att man blir arg på att inte behandlas och få rätt hjälp! Det kanske är det som spökar också. När jag nu väl gör det här så vill jag att det ska funka, jag vill inte göra det i onödan bara för att de inte kollat upp om min IBS kan påverka.

• Skytten

Woho! Spanade just in magen. Inget blåmärke efter gårdagens sprut. Knappt en liten prick. Då blir jag gladare.

• Skytten

Zinfandel - jag vet att IBS räknas in som de immunologiska sjukdomarna. Jag har försökt prata med min gyn om det men hon bara babblar på om att mina värden är så bra. Jag har en vän som också har IBS och även en annan immunologisk sjukdom och hon har nu efter två MA fått igång en utredning. Men det krävdes remisser från en husläkare och att hon råkade komma till en gyn som var intresserad av immun-problem och tidiga MA. Jag är så glad för hennes skull! Men det är just det här som oroar mig, att jag kanske går igenom allt det här till ingen nytta om kroppen ändå stöter bort emryot. Eller så är det mina cystor som stört ÄL. Jag hoppas på det senare....

Mamma Gås - Tack! Vad skönt att höra att någon annan också reagerar och blir bölsjuk. Fast jag önskar ju att vi kunde slippa det förstås. Men jag måste bita ihop. Det har jag lovat mig själv. Min son får inte drabbas av att jag gör ivf. Det är verkligen en berg- och dalbana. Ena stunden känner jag - wow var det så här enkelt, varför gjorde jag det inte för ett år sen. Och i nästa stund - vad gör jag med min kropp? Även fast jag verkligen bearbetat det här i många många månader går det inte att vara förberedd på vad som ska hända i kroppen. Inser jag nu.
    Vilka fysiska besvär hade du? Jag är mest trött och mår lite illa. Mäter magen varje dag för att se så att den inte svullnar.

Inanna - bra att du vågar och kör! En psykolog vore nog bra.Låter jättejobbigt med krisartad livssituation och så ivf på det. Jag har fattat det nu hur viktigt det är att man har en stabil relation för att orka med det här. Jag har nästan ställt krav på min man att vara den starka. Jag resonerar som så att jag måste få vara den som faller lite eftersom jag går igenom allt och då måste han vara stark.
    Tack för sprutråd! Jag lägger dem varannan gång jag också. 

Förresten, hur många dagar är minimum man måste spruta? Om de ser att det ser "färdigt" ut tidigt - kan det vara dåligt? Är det bättre att spruta längre? Jag vill kunna räkna ner. Tycker inte om ovissheten. Jag vill veta hur många dagar jag ska spruta.

• Skytten

Jag igen.
    Hoppas att ni står ut med mig nu. Men jag behöver verkligen er de här dagarna.

Nu har det börjat strama och sticka lite långt nere i magen. Jag gissar att det ska vara så? Det är inte svullet men det känns att något händer.  Är det OKEJ???? När är det inte okej?

Jo Inanna det var skönt att det bara blev en prick. Men jag har tänkt lägga sprutorna som en glad gubbe ifall det blir blåmärken så blir det i alla fall snyggt. Som en tatuering.

• Skytten
    Zinfandel skrev 2011-08-17 13:23:13 följande:
    Jaha, man vet inte om ska skratta eller  gråta.... Men kanon att hon fick hjälp och kom till rätt person! Det är just det som jag tycker är det jobbiga i detta, att behöva leta & jaga info, läkare & behandlingar. Jag har funderat mer sen på idag det du frågade om imorse och det jag svarade. Jag ska nog ta och korrigera mig själv lite eller vara lite tydligare. Detta är en otroligt emotionell process så det är självklart att känna många olika känslor, annars vore det faktiskt märkligt. Sen har jag haft oturen att må dåligt fysiskt av medicinerna men det är ju en annan sak. Jag kan nog känna hela spektrumet mellan upprymdhet och frustration. Det ser jag som sunt! Så om du blir ledsen så kan det bero på många olika saker. IVF är ju ett dels ett oerhört aktivt sätt att "göra barn" på, dels är det höjden av onaturlighet. Jag minns tex den tomhet jag kände efter första äggplocket, när äggen lämnat mig. Sedan följde insikten om att någonstans på andra sidan stan höll min mans spermier och mina ägg på att befruktas! Det är galet surrealistiskt Glad och sen att se embryot på skärmen innan det förs tillbaks, säg den som inte får tårar i ögonen, det är bisarrt!!
    Vad skönt att höra att fler än jag får dessa känslor av surrealism. Och att det dessutom kan betraktas som sunt. För man känner ju sig lite underlig med humöret som far hit och dit. Men mesta tiden är jag nog glad. Ändå. Men jag ser inte fram emot klockslaget 17 då det är sprutdags igen. Jag är sååå trött och har lätt huvudvärk. Men det är för att mina nackmuskler är helt spända av all anspänning. Ja, herregud Zinfandel, det är ju faktiskt helt fantastiskt att det här fungerar. Embryo på skärmen ja. Jag kan inte ens tänka så långt.

Syskon nu: Tack för kloka ord! Grubbel och oro är mina mellannamn. Om ni kände mig skulle ni förstå vilket steg det är för mig att pumpa i mig hormoner. Jag tar knappt en alvedon. Men idag kom jag på att jag faktiskt åt p-piller i en herrans massa år. Så det är väl inte så stor skillnad. Typ.  Nu har jag ägnat mig åt en hel timmes avslappning på soffan och genast är jag gladare. Trött som en dåre men det får jag väl stå ut med. Ett steg i taget. Och jo, jag kanske får kämpa mer för en bättre utredning om det nu blir ett ivf till. Känns inte just nu som jag skulle vilja göra det här igen.

Kul för Vickan och Daniel! Men de går verkligen ut med nyheten tidigt, hon kan ju bara vara i max andra månaden. Tänk om hon också använt sig av ivf? Det tog ju lite tid för henne att bli gravid.  
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?