• Hönan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

kattenizze skrev 2011-11-01 18:47:43 följande:
    Hönan: Det har hänt mig med, jag spreja fem veckor vid ett tillfälle. Hoppas det inte är cystor som spökar, det hade inte jag vad jag vet.
    Tack Kattenizze! You just saved my day! eller night för att vara korrekt
    Då finns det lite hopp att det kanske inte är cystor. Men jag har molvärk som vid sista dagarna när man tar hormonerna och jag har inte haft mellanblödning vilket jag hade förra gången jag började spraya på första mensdagen.
    Jag är svullen både i magen och i brösten så jag har ju känt att det inte är som tidigare gånger. Sa de varför du inte var nedreglerad?
    Enligt de i Örebro har de praxis att om man inte är nedreglerad efter 2 veckor så fortsätter man en vecka till med sprayning men däremot efter 3 veckor som vi redan planerat att jag skulle spraya i alla fall så vill de alltid göra ultraljud då det kan vara ett tecken på cystor.
    Har tid imorgon kl 7 på morgonen för UL så får vi se vad han säger. Jag vill bara höra att jag kan fortsätta med sprayning och att det skjuts fram en vecka och inte avbryts nu.

Let´s hope for the best, kroppen kommer bestämma oavsett vad jag vill göra. I slutändan lever vi i diktatur under vår egen kropp men det är nog bäst så för vår egen skull.

Tack!
  • Hönan

Hej slemmis, kan bara berätta jag går igenom en sprayning just nu utan mens o äter Primolut i 10 dagar för att framkalla den då jag inte blivit nedreglerad pga att jag trots sprayning bildat en äggblåsa. Detta upptäcktes efter 3 veckors sprayning. Detta händer sällan men oftast för de som börjar spraya på mensdag 1. Tar mina sista tabletter idag o har samtidigt sprayat Synarela 2 ggr om dagen. På måndag ska jag förhoppningsvis få mens o göra nyttUL o blodprov för att se om jag får börja m sprutorna. Resultatet av detta är att jag fått skjuta fram min ÄP m 2 veckor. Skittråkigt m glad att det inte orsaken var cystor vilket det kan vara när man sprayat långt över 2 veckor o inte är nedreglerad vilket jag hade gjort.
    Skönt att du fick din blödning :) Kram!

• Hönan

Hej alla och supergrattis till alla PLUS och kommande lilla bebis!

Själv har jag hållt mig utanför ett tag då jag inte orkat läsa något denna gång, har fått veta att den enda lösningen troligtvis är äggdonation då jag har så otroligt dålig äggkvalitet att inte ens mitt rekord på 8 ägg kunde ge mer än 2 halvbra embryon att återföra. Mensen kom med buller och bång i morse på ruvdag 9. 2 dagar tidigare än de andra gångerna.

Börjar nu gripa efter halmstrån och vilka är bättre att fråga än de underbara människor som finns i denna tråd!
    Har läst någonstans att det finns medicin man bör ta om man har en autoimmun sjukdom? Jag har IBS och är laktosintolerant men jag har aldrig vetat att den ingår i den gruppen. Har levt med den så länge att jag nästan glömmer bort att jag har den.

Är det någon som vet om det finns någon i min situation med dålig äggkvalitet och om det finns sätt att påverka detta innan äggen mognar? Var kan man hitta den informationen eller personer i samma sits?

Är så glad att ni finns även om jag just nu är otroligt uppgiven. Håller tummarna för alla er som kämpar!!!!!

**VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst 
    Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm. Väntar på att göra syskonförsök nr 3. 
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 3 ET & 2 FET 
    mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall )
    Celin, 39, Stockholm, IVF2 (syskon) väntar på FET 
    AnnaLinn -72, Halland, 3 IVF:er. 
    Victoria71, Göteborg, IVF-centrum, väntar på IVF-försök nr 2 nov.-dec. kanske. 
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3. 
    Oceanney, FET2 i januari 2012 Finfina, 43 år, IVF 3, CFC
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, FET - Biokemisk grav. Bor i Örebro, gjort IVF på CvL. Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL,  IVF nr 5 korta behandlingen på CFC, DK - avbröt då det bara var 1 follikel och gjirde insemination 21/10 

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Hoppas på hemmamirakel!
    Linköping68, 43 år, Linköping: Hemmaförsök, ev en IVF till om någon klinik säger ja..... 
    Hönan 39 år, Stockholm, ICSI 5 i februari varav det är  3:e landstingsförsöket
    ***FET*** 

pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU,  nytt FET v 50

***SPRAYAR*** 
    pp08, 41år, Stockholm, IVF7 (syskon) spraystart 24 okt

***SPRUTAR*** 
    Sushi. 42år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon. 
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, sprutstart 16/11

***JAPANSKA METODEN***

***ÄP/ET*** 
    SyskonETT, 40 år, Sthlm, syskonförsök IVF nr 1, sprutstart 26/10 (långa metiden), ÄP 10/11.

***RUVARE OCH TESTDAG*** 
    bellami01, 38år, Försök #4, FET 25/8, TD 5/9 
    Boombabymamman, 39 år, Malmö, syskonförsök 1 med ICSI på Cura i Malmö, TD 7/11.
    Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Göteborg, (3 ICSI + 3 FET och 2 MA) . ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12
    Mia, 42 år, Göteborg, (2 IVF, FET x 2) nu FET 3, TD 14/12 
    Skytten, 40, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET 28/11. TD 12/12 
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro, ICSI 2 med frusna ägg  Centro Promea Turin, Italien TD 21/12 
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 5 MA, FET 5/12 TD 23/12
    Thuleslapper, 38 år, Värmland (men går på USÖ),  FET 8/12 TD 24/12
    Sunseed. 40 år, IVF 1, FET1 9/12, TD 21/12
    Vi 4, 40 år, IVF 1, syskonförsök (Carlanderska Gbg, men annan hemort) ET 10/12, TD 24/12 

***GRAVIDA*** 
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg 
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12 
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12 
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1 
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar 
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1 
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. 
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan 
    Lumix, 40 år, BF mars 2012 
    Märtaros, 40 år, hemmaförsök, BF 25 april 2012 
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012
    Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) ÄP 16/11, ET 18/11, Plus 27/11 TD 6/12

***FÖDDA*** 
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg

• Hönan

Hej alla och som jag alltid sagt ni underbara i denna tråd är sååå fantastiska! Jag blir tårögd över era svar har inte hunnit läsa igenom alla för jag skriver från mobilen.
    Nu till något jobbigt men ändå positivt för framtiden. Jag har som jag skrev syndafloden själv + omänsklig mensvärk och var tvungen att ta gravtest innan jag ringde till Örebro för att prelboka nästa och sista försöket nästa år. Jag fick positivt på clearblue. Då det är över 2 veckor sedan jag tog Ovitrelle så anses detta vara mkt tidigt missfall. Skittråkigt men för mig betyder det ändå ett hopp att det kanske fäste en liten stund i alla fall. Då blev detta med autoimmuna tillstånd genast ännu mer aktuellt! Tänk om jag bara hade fått nån medicin så kanske det hade gått vägen denna gång.... :( Nämnde för vår StockholmsLäkarmottagning för IVFpatienter om immunologisk sjukdom o IBS men de hade aldrig hört nåt sånt nånsin. Nu ska jag läsa på det ni skrivit inför mitt samtal med Örebroläkaren nästa vecka. Tack återigen för er fantastiska kunskap och jag lär nog fråga mer om en vecka. :) lycka till alla i vilken etapp ni än är och tack för att ni finns

• Hönan

Ja Zin, sjukt va! enda anledningen t att jag gjorde gravtest var för att jag skulle kunna säga med heder och samvete att jag lovar att det är riktig mens med klumpar och skit och att jag testat negativt. Tro om min förvåning när det stod gravid på testet. Men med den kraftiga blödning och mensvärk som jag har så sa de att det är ett tidigt missfall som man vanligtvis inte ens märker i normala fall. Det kan även jag skriva under på. Har aldrig hört nån som haft denna kraftiga blödning och lyckats. Min mens kom ju som vanligt prick 28 dagar sedan sist, den klockan är den enda som funkar... Tack Maryhe för tipset men de tycker jag ska vänta till på söndag och jag vet ändå inte vad jag skulle kunna göra annorlunda tills dess.
    Zinfandel och gärna om fler har tips och möjlighet att skriva ned till mig vad jag bör testa för blodprov och vad man skulle kunna göra och/eller avstå ifrån när man har dålig äggkvalitet. Jag fick precis veta att det är under mensen som de redan börjar förbereda sig inför att lossna och sedan mogna och därmed redan då blir påverkade av om man sysslar med onyttigheter.
    Tack på förhand och för era svar!!!! lycka till med allt!

• Hönan

Tack Enya och Zin för ert peppande! Känns tyvärr utom allt hopp då jag har kraftig blödning i 3 dagar nu. :( Men som sagt det finns hopp för framtiden. Ska nyttja mitt sista gratis försök i Örebro i februari men tänkte kolla ALLT som går innan.

Enya: Vad fick du för mediciner innan och under behandlingen? Det jag vet m säkerhet är att jag ska ha Gonal-F då jag gjort plus under mens på båda de behandlingarna. Men vad fick du mer? Åt du kortison?

Kram på er alla och ha en härlig Luciadag!

• Hönan
    Vi 4 skrev 2011-12-13 10:45:40 följande:
    Hönan, vad tråkigt om det är ett tidigt mf, även jag har hört om folk som blödit rejält men det ändå har blivit något, även om det förmodligen inte är det vanligaste. Men jag gissar att du får testa igen för att se om det ändrar sig. Låter klokt att kolla allt inför ev. nytt försök. Kram tillddig!

Turlid, tack för dina ord, ja, du har rätt hade det hnt någon annan hade jag också sagt att det är läkarens ansvar att informera, men nu grämer jag mig verkligen över att jag inte hade koll just då, jag brukar ju ha det så det är svårt at smälta. Ska försöka släppa det. Hur gör man eg. för a rklamera, vad finns det eg för villkor? Hittar ingen info om det på klinikens hemsida. Undrar om det finns någon ansvarsnämnd eller liknande för privat sjukvård.

Anne, vad bra att hör att du kunde reklamera det via mejl!

Enya, SÅ skönt med lyckat ul, hoppas nu du kan njuta av din graviditet!

Kattenizze, hoppas bebisarna och du mår bra allihopa!

Skytten, när jag fått svamp (bara under grav) har jag inte tålt vanlig medicin och fått gå och bli "penslad" (mycket märklig upplevelse för övrigt), det har funkat bra.
    Tack Vi 4 Glad Grattis Enya!!!! Du är vårt hopp om att nån gång kanske lyckas =) Ska få samtal av min Stockholmsläkare imorgon och kolla teorin om autoimmunitet och hoppas han tänker som Oddvar på CvL.
    Jag hade honom på mitt första CvL då jag också fick tidigt missfall och jag måste säga att hans positivitet var en enorm trygghet och han lyssnade och förklarade noggrannt. Jag tror vi alla har olika åsikter om läkare beroende på i vilken situation vi befinner oss i och det är de nog vana vid. Andra gången på CvL hade jag en annan läkare jag inte alls kände samma trygghet med.

Vill också nämna att de 2 gånger jag fått plus så har jag använt Gonal-F så det tänker jag definitivt fortsätta med. Solig
  • Hönan
    myran6801 skrev 2011-12-15 11:11:56 följande:
    Hej! Har varit hos CFCs samarbetsgyn och fått en rejäl dos negativitet. Hon dömde ut mig totalt o vägrade mer eller mindre hjälpa mig med Ivf. Hon sa tusen ggr lägg ner det här du har inga chanser det är kört. För dåliga resultat och för gammal. Hon menade att det finns bara ett alternativ o det är ÄD. Ledsamt och knäckande måste jag säga, klump i halsen men måste bita ihop o åka tillbaka till jobbet.
    hej Myran, vet verkligen att det är jobbigt när man får denna typ av besked och personligen fick jag det av embryologen som nämnde att vi skulle kanske börja fundera på äggdonation pga mina minimala chanser.

Vad har du för AMH-värde? Jag hade 0,79 i våras och den sjunker ju med tiden så nu vette katten vad man har.

Vill bara säga att det är skitjobbigt att få besked om något man inte vill ska vara sant. Jag försöker trösta mig med att den hårda sanningen man inte vill höra från dem ändå hjälper oss att få barn överhuvudtaget.
    Det tar ju tid att smälta och jag är i fasen att jag mår illa och har ångest över att inte få ett eget barn men jag vet att ångesten skulle vara ännu värre om jag insåg att jag inte skulle få något barn överhuvudtaget.

Sen tror jag att det är alltid värt att göra second opinion på allt- som sagt Enya är ju en förebild då hon också hade låg äggkvalitet så vi får ha Hopp!!!!!!

Vi försöker förbereda oss på att våra egna inte kommer att fungera och har börjat titta lite på embryoadoption, är det nån som vet nåt om detta?

Kraaaam Solig
  • Hönan

Myran: Håller verkligen med Enya. Som du säger så är verkligen inte alla tränade i hur de ska uttrycka sig vilket är riktigt irriterande. Jag hoppas såå för din skull. Själv fick jag mycket bättre bemötande på CvL jämfört m nu i Örebro. Vet att det betyder så mkt för att vi ska orka fortsätta kämpa.

Ledsen för alla er som inte lyckats precis som jag själv det suger verkligen och jag känner hopplöshet till förtvivlan med ångest varje morgon. Vi får sätta vårt hopp till 2012 tjejer!!! Kram till er alla

• Hönan

Hej på er alla,

Har inte varit inne på denna tråd sedan ett tag tillbaka. Kul att se att det händer en hel del!

Har just nu misslyckats med min 5:e ICSI  och 3:e gratis IVFen via landstinget och vi funderar nu starkt på Danmark där man får tillbaka 3 embryon då min äggkvalitet är dålig och känner att om jag lyckas få fler än ett eller 2 embryon att överleva så vill jag ha de tillbaka.

Tänker såklart på Enya som är mitt hopp om livet och lyckades på sitt 10 :e försök.

De i tråden som varit i Danmark vilken klinik gick/går ni på och vad är bra att veta? Bor i Stockholm.

Tack och lycka till i vilken fas ni än befinner er!

Skrattande 

• Hönan

Hej Enya o Zin!

Mitt fjärde ICSI som jag gjorde i November fick de ut 8 ägg varav 4 klarade sig, jag fick då 2 st 2 celliga embryon tillbaka då de såg bättre ut än de andra 2 som hade fyra celler. De andra 2 gick ej att frysa ned. Denna gång med ännu högre dos fick jag bara ut 4 ägg varav ett överlevde med endast 3 celler sim de återförde och jag fick blödning 8 dagar efter återföringen. Vad jag känner är att om detta land hade varitdabmark kunde jag ha fått 3 embryon tillbaka förra gången o haft en liten chans för jag fick ju ett plus även under mensen.
    Jag är inte konsekvent i mina resultat av antal ägg men tyvärr i att kvaliteten inte är den bästa.
    Vi börjar fundera på äggdonation eller embryoadoption o jag funderar då på om jag ska hitta en klinik som erbjuder allt detta för att slippa byta klinik om IVF inte fungerar.

Enya: Har du möjlighet att berätta lite om hur allt gick från när du kontaktade Svend i Danmark o dina resultat? Du får jättegärna inboxa mig jag förlorade all min info för ett tag sedan i min inbox.
    Gärna också höra lite om hur de ser på oss med sämre äggkvalitet, gör de något annorlunda mot i Sverige?

Kram på er!!!!
    Från en uppgiven

• Hönan
    Zinfandel skrev 2012-03-17 10:25:30 följande:
    Hönan: var inte uppgiven, men jag vet, det är svårt. Ja, prata med Enya och gå sen vidare så fort du kan, det känns ofta bättre att ha en plan och veta alternativen. Kolla Inofolic med Maryhe. Kolla ÄD med Kvickan i 35-tråden, hon är jättenöjd. Kolla immunologi i Atentråden om du tror att det kan vara nåt, vi har bra resultat där! Kolla med Tjroven & Myran om Barcelona. Det finns alternativ vännen, det finns vägar att gå! Kunskap är trygghet, ta reda på alla möjligheter. Jag vet att det är jobbigt men tillsammans är vi starka, vi grejar detta!! Hjärta
    Tack Zin! Är glad att du finns i tråden även om vi alla här är det pga något mindre roligt. Tack för alla tipsen!
    Jag har faktiskt kollat immunologiska sjukdomar och det visade sig att jag har fått ökat sköldkörtelvärde och har denna gång ätit Levaxin. Det som är viktigt att veta är att jag hade perfekt värde för IVF i maj 2011 utan medicin jag fick då inget embryo att återföra då. Av någon okänd anledning så har det höjts med mer än det dubbla på mindre än ett år. Men som sagt det verkar inte vara det som är orsaken till att embryot inte vill vara kvar.

Något som har hänt de sista 2 IVFerna är att jag fått en helt galen nackpärr dagen innan återföringen och den har sedan hållt i sig ordentligt. Första gången fick jag akupunktur då mediciner är uteslutet och det fungerade utmärkt. Andra gången var jag dum nog att säga hur mycket jag ogillar akupunktur och fick därför ingen vilket förlängt min plåga enormt.

Nu kommer jag aldrig neka akupunktur någonsin igen, har någon tips på TCM i Stockholm?

Hur hittar jag dessa personer i detta forum? Barcelona låter intressant då jag själv bott i Spanien många år.
     ÄD skulle jag gärna veta hur andra hanterar då jag känner mig som ett fullkomligt ego och vill hellre att ingen av oss ska ha biologiskt.....töntigt jag vet....men jag processar detta just nu och kommer kanske till insikt snart att det är bättre än inget......

Må så gott!
  • Hönan

Tack Myran och Kvickan! Vad heter klinikerna ni går till?

Tack för era snabba svar!

• Hönan
    Kvickan skrev 2012-03-17 19:08:42 följande:
    Hönan. Vi går på AVA Clinic Riga i Lettland. De gör oxå både IVF och ÄD. Läs gärna i tråden AVA Riga. Många härliga plus och ingen kötid!

Jag har även inofolic plus att sälja om du tänkt börja med det.

Stort lycka till.
    Tack Kvickan och Myran! Som alla säger så är jag så glad att alla hjälps åt med information och stöd när man behöver!!!!!!
    Vi ska börja utvärdera vad vi ska göra imorgon med att boka telefontid med CFC och sen ska jag kolla med Riga.

En liten fråga: Jag har nog missat vad inofolic är?...Skäms

Kram till alla i tråden!!!!Solig
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?