• sushikatten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Enya70 skrev 2011-10-22 17:13:54 följande:
    Kolla även hur kliniken gör assisted hatching!

Det finns vetenskapliga studier som visar att mekanisk assisted hatching som är det man gör i Sverige inte hjälper lika mycket som laser assisted hatching (som CFC gör). På CvL i Uppsala provade man ett tag med mekanisk assisted hatching men la ner det igen för man fick inte några bättre resultat. 
    Visste inte ens att det fanns olika sätt att göra det på! och det ska jag absolut kolla. Tack för informationen. Vad underbart att ha er här.

• sushikatten
    Zinfandel skrev 2011-10-23 20:30:16 följande:
    Välkommen Söte! Har man mycket hopp kvar, en stor portion humor & erfarenhet att dela med sig av så är man välkommen Skrattande (säger jag, det är inte min tråd men jag är rät säker på vår gravida TS Turild instämmer Flört) Skriv gärna in dig i listan, vi börjar bli riktigt många och det är svårt att hålla reda på alla!

Det var någon som frågade (Sushi?) om olika sätt att utföra aha på. I Sverige är det vanligaste att man faksikt gör det med fysiska verktyg, man gnuggar lite på ytan på embryot. Utomlands, tex i DK gör man det med laser vilket minskar eventuellt risker. Här finns en bra beskrivning:
    assisted-hatching.com/tag/assisted-hatching-i.../

Spy-Enya, hur har du det..?!  Kräks (haha, han är så fuuuul, du är säkert lika söt trots illamåendet Kyss)
    Tack Z: ska börja läsa in mig mer på AHA och har fått samma svar att det inte var någon ide för mig som ytan såg bra ut

Välkommen Söte, Håller med att det verkar vara ett supergäng här med massor av erfarenheter och det känns att vi alla varit med ett tag och kan stöta varandra,

Skytten; jag tycker inte att du ska skämmas för dina känslor, Man har rätt att känna precis vad som faller på, Ibland kan jag känna att jag går oberörd men vissa gånger så orkar man bara inte att vara stark, Dessutom så tycker jag att det var tjejen som gjorde fel, Visst är de superlyckliga men kan de inte ta upp kortet någon annan gång, Det är svårt att alltid vara stark o dina känslor som sagt är helt normala, Vad nu är normalt,  
  • sushikatten
  • sushikatten
    Inanna Li skrev 2011-10-31 10:10:27 följande:
    Hej alla! Tack för era hälsningar och ert stöd! Jag befinner mig i en svår livskris men ska ändå starta min fjärde behandling ikväll. Det blir Gonal-F som de tidigare 3 gångerna och med hästdosen 325 IE för att försöka få fart på mina blåsor. Jag har också börjat med Inofolic sen igår. Eftersom detta förmodligen blir sista färskförsöket hoppas jag på så bra resultat som möjligt.
    Hej innana: välkommen tillbaks och du gör helt rätt att ta tag i detta nu trots kris. Det är precis som du säger så har vi 43 åringar inte så mycket tid. Man måste satsa och det är fort. Du har fått bra resultat med ägg och vi får hålla tummarna att det går, Många av oss är i samma tankar att nu gäller det och sen är det för sent med ivf. Jag befinner mig där just nu och gör oxå mitt sista försök. Min man är hemma och startar eget och vi har tagit alla sparade pengar till det här och det känns tungt men skönt att känna att vi har gjort allting, Tror att det blir lättare att gå vidare sen, Vi tänker oxå om det inte tar sig denna gången avvakta till våren med ÄD eller embryo adpotion. Det är kämpigt men som andra har sagt här; det är just nu och vi vet inte hur det kommer att bli i framtiden. Jag börjar skydda mig själv och tänka att jag kanske blir barnlös men känner faktiskt mer och mer att det inte är hela världen, Man får lära sig uppskatta andra saker, Jag vet att jag kommer bära på en sorg hela livet men kommer säkert att hitta på andra saker som tar min tid, Vi funderar redan på kanske vara stödpersoner för familjer som behöver avlastning på helgerna. Hoppas innerligt att det löser sig för dig och man måste tro det varje gång.Frågan blir då bara hur länge ska man hålla på med det här?

Själv har jag sprutat några dagar och gjorde vul idag och hade 4 stora blåsor c,a 16 och lite större och några lite mindre. Det blir ÄP på fredag och vi får hoppas på det bästa. Har nu kört fostimon och det har känts bra. så vi är några här som är igång innan jul och vi får hålla tummarna att det går för några av oss. kramar till er alla starka kvinnor som kämpar här,
  • sushikatten
    Fjällsippan skrev 2011-10-31 10:37:16 följande:
    Jag hade nog orkat flera försök; men inte vår ekonomi. Och någon gång måste vi sätta stopp, det som känns svårt är att klinikerna inte har sagt nej till fler försök, utan att det ligger i våra händer. Jag har fått för mig att det hade varit enklare att ta det här beslutet om jag hade varit uträknad. Men nu hoppas jag så otroligt mycket på de 2 små i magen; och det är först när jag vet resultatet som jag kan börja tänka "sedan".

Tack för tummarna
    Håller alla tummarna för de två rackarna som du ruvar på. Håller med att det är jobbigt att vi ska ta det stora beslutet men jag tror tyvärr att allt handlar om pengar, 
  • sushikatten

Vi 4-
    Det är alltid svårt att veta vad man ska göra och bra att du gör en vul till. Jag hade samma tankar om det var mindre än 4 så skulle vi inte gå vidare, Det är jätte svårt att veta när man ska stoppa det hela. samtidigt vill man oxå vara med och påverka. en svår balansgång. Hålller tummarna att det går bra.

Skit att det ska vara så svårt att få det  gå hela  vägen.  Styrkekramar till ER tjejer som börjat blöda och inte tror att det blir något, Dock vet jag att man hoppas trots allt och spottings behöver inte betyda att det inte gått vägen, men vi känner våra kroppar och brukar ha rätt, 

s kytten: Visst är det typiskt när man väl får ÄL så finns det massor av hinder. Skönt att höra att du har det skönt och tror aldrig att det kan skada men håller med det där med stress. Njut av ledigheten

• sushikatten

myran68: Jag har oxå haft ÄL sekret som jag trodde men läkaren sa att det kunde vara rester av för mycket östogren. Fråga gärna nästa gång.

Nu har jag ganska mycket flytningar denna gången vid sprutningen och läkaren sa samma sak. Jag trodde absolut att det var äl sekret o blev givetvis orolig. 

VI4- håller nu tummarna med svaren. Det var nu  i e.m. Ush så nervöst!

• sushikatten
    Inanna Li skrev 2011-11-02 17:37:58 följande:
    Vad skönt att du fått datum för ÄP. Lycka till! Själv ska jag på första VUL på fredag för att kolla blåstillväxt efter 4 dagars sprutande! Kram {#emotions_dlg.flower}
    Hej innana: Är det inte ovanligt tidigt att kolla redan efter 4 dagar? CA gör det på dag 9 och 11 vet du anledningen? Gick oxå  på ivf kliniken förrut och där var det väl samma dagar ungefär. HJur tänker dom? Håller tummarna att det ska gå bra. skönt att ha koll redan från början men samtidigt så har kanske inte heller alla utvecklats dål Lycka till

• sushikatten

Vi 4- kör på om du känner att det verkar rätt och läkarens inställning låter ok, Sprayar man kan man väl styra en heldel har jag förstått. Förstår inte att om äl har så stor betydelse när det kommer, kan tänka mig att det har liten roll men annars skulle hon väl aldrig rek att ni gick vidare, Skönt att vara igång snart.

• sushikatten
    Zinfandel skrev 2011-11-03 08:59:14 följande:
    Troligt - eller inte TystDrömmerFlörtSolig
    Plus är alltid plus! Vi får hålla tummarna att det så fortsätter att vara. Vad underbart! 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?