• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel skrev 2011-09-24 09:03:16 följande:
    Det bidde tyvärr ingen bebbe, denna gång heller. Inte helt oväntat, jag är inget bra på detta haha! Det är bara att ta nya tag Glad! Först ska vi fira min 40-årsdag nästa vecka (vem trodde man skulle vara barnlös vid 40?!) och sen lite semester. Men gissa om det blir Zinfandel ikväll, nu ska jag ta en stor latte och frossa praliner & bröd ikväll Tungan ute{#emotions_dlg.djavulsk} Tjilivipp!!
    Åh, vad synd Zin  Gråter men snart kommer det vara din tur! Hoppas du får en underbar 40-årsdag! Inte heller jag hade kunnat föreställa mig att vara barnlös vid 40 och ännu mindre så vid 43 men än ska ingen av oss ge upp hoppet! Drick Zinfandel och latte för mig också! Själv ligger jag lågt med alla livets njutningar ett tag framåt Flört ...
  • Inanna Li

Victoria - Stort grattis till dubbelruvarstatus! Hoppas det blir en liten frysis också Glad!

• Inanna Li

Jag brukar aldrig fråga hur många celler våra embryon har. Känns kanske lugnare att inte veta Flört! Hoppas mina embryon är fighters då de klarat både nedfrysning och upptining.

• Inanna Li

Skytten - Jag hade längre mens än vanligt vid mina 2 misslyckade ET. Kanske uppemot tio dagar och de sista dagarna mest brunt. 14 dagar verkar ovanligt mycket men det kan säkert vara OK. Klokt att ringa Gyn på måndag och fråga.

• Inanna Li
    Mamma gås skrev 2011-09-24 17:03:45 följande:
    Inanna - Jag har inte heller frågat efter hur många celler embryona har men vi återförandena får vi se dom på skärmen och då berättar dom det Skrattande Jag tror stenhårt på att de är ena riktiga fighters eftersom dom klarar både upptining å fortsatt utveckling!! Skrattande
    Jag får bara se våra embryon på skärmen som pyttesmå prickar någonstans i livmodern (knappt synbart) och aldrig uppförstorat så man ser antal celler som jag förstått att en del brukar få se. Har sett såna bilder här på FL. Så coolt att få se sina embryon på det sättet!

Vi håller tummarna för våra embryon Solig
  • Inanna Li

Spears - Tack för underbar rapport! Stort grattis till att det bor en liten kille i din mage {#emotions_dlg.flower}!

Klart att man ska få göra korta metoden när man passerat 40! Skönt att slippa bli klimakteriekossa! Enda problemet är att det kan bli färre ägg än med långa men jag har läst om en del fall där det inte skilt sig i antal när man bytt från långa till korta. Eller till och med bättre resultat med korta som i ditt fall!  Allt verkar vara (som ofta) individuellt.

• Inanna Li
    Victoria71 skrev 2011-09-24 18:48:02 följande:
    Det där med hur många celler embryot har vet jag eg. inget om heller, fick infon utan att fråga. Nån som vet vad som räknas som bra? 3-celligt var i alla fall mindre bra, men det kan ju ha varit i förhållande till de andra två med fler celler. Läkaren sa i alla fall att det eg. enda sättet att ta reda på om embryot är ett guldägg är att återföra det och se om det leder till graviditet ...

Om någon gillar att pyssla med listan så flytta gärna fram mig till ruvarligan, TD 14/10. Och - förklara gärna för mig hur TD kan vara om 20 dagar, dvs efter nästa beräknade mens?! Får jag mens vet jag ju?!

Kram och ha en skön kväll ni alla, med eller utan zinfandel
    Det perfekta är 4 celler på ett 2-dagarsembryo. Om det har 3 celler har det utvecklatslite för långsamt och har det 5 celler är det lite för snabbt i utvecklingen. Men det beror ju också på vilken tid på dagen man gör återförandet. På eftermiddagen har kanske en 4-cellig redan börjat få 5 celler. Men läkaren har rätt i att man inte kan veta vad som är ett guldägg förrän det förts in i livmodern. Det är som tur är inte bara (på ytan) perfekta embryon som leder till graviditet.

Oj, viken sen TD du fick. Jag ska testa efter 14 dagar. Blev lite förvånad när vår klinik kortat ner ruvardagarna från 20 till 14 på mitt papper men det kanske bara gälller vid FET eftersom du ska testa om 20 dagar. Du kommer nog veta redan efter ca 14 dagar om det har lyckats eller ej då mensen lär komma före TD om du misslyckats (vilket ingen av oss ska Solig.). Anledningen till sen TD är väl att en del kan blöda fast de är gravida och att en del är låghormonare och får positivt graviditetstest senare.
  • Inanna Li
    ***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst 
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, nästa IVF blir på CFC, DK under hösten
    Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm. Väntar på att göra syskonförsök nr 3.
    Mia, 42, Göteborg, IVF2/FET2 slutet av september
    Hönan 39 år, Stockholm, ICSI 4 i Örebro
    Zinfandel, 39 år i Skåne, 3 ET & 2 FET

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL, ÄL ?, BIM 18/10, FET i november
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök (får man väl kalla det) IVF i höst
    Sunseed, 40 år, Dalarna. Eskimåer i frysen men kör hemmaförsök så länge...
    Linköping68, 43 år, Linköping: Hemmaförsök, ev en IVF till om någon klinik säger ja..... 

***FET***
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET i okt-nov
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 5 FET i slutet på Okt
    Oceanney, 42 år, Frankrike, Syskonförsök, FET 26/9

***SPRAYAR*** 
    pralinen jessica, 38 år, Göteborg, ivf3,SU,  spraystart 12/9

***SPRUTAR*** 

***ÄP/ET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    bellami01, 38år, Försök #4, FET 25/8, TD 5/9
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9
    Inanna 43 år, IVF-Centrum Göteborg, FET 21/9, TD 5/10 (Försök 6, Tidigare 3 ET + 2 FET och 2 MA)
    pp08, 41, stockholm, IVF6 (IVF3syskon) ÄP 20/9, ET 22/9, TD 8/10
    Celin, 39, Stockholm, IVF2 (syskon) ÄP 20/9, ET 22/9, TD 10/10
    Maraki73, 37 (snart38) Göteborg, IVF2 ÄP 13/9 ET 15/9 TD 2/10 ( tidigare 1 ET+ 1 FET( fick MF)
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 1: 22/9, TD 8/10
    Victoria71, Göteborg, IVF1, IVF-centrum, ÄP 22/9, ET 24/9, TD 12/10

***GRAVIDA***
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1 
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Lumix, 40 år, BF mars 2012
    Märtaros, 40 år, hemmaförsök, BF 25 april 2012
    Enya70, 40 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012
    mamman0301 IVF2 Blekinge, Cura Malmö ÄP 24/8 ET 27/8, TD 15/9,BF 15 maj 2012
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro, ICSI 1 Centro Promea Turin, Italien BF 24 maj 2012

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg
  • Inanna Li

Maryhe - Beklagar djupt Gråter! Ofattbart sorgligt att du skulle behöva uppleva detta. Men läkaren har rätt i att du har större chans igen när det lyckats fästa en gång. Det är vad mina läkare sagt till mig efter mina 2 MA. Du fick ett fantastiskt resultat på din IVF-behandling så du kommer att lyckas snart {#emotions_dlg.flower}!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?