• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Nu Syskon skrev 2012-02-08 20:51:19 följande:
    Var det någon som hade hittat tabelleR från tidigare år, var? Jag är lite intresserad av att fördjupa mig lite mer i siffrorna. Jag tyckte inte att underlaget för 42+ ICSI var tillräckligt stort och ville se lite fler siffror. Jag kanske kan titta lite mer på dessa siffror men kan inte lova att det kommer ut någon skrift till websidan om det var vad du avsåg, Zin.Men kanske
    Ja tack!  Jag undrar också lite vilka som igår i statistiken, bara de som kommer ET? Min väninna, som lyckades, fick frågan från kliniken om hon lyckats ca 1 år efter, var hamnar hon i statistiken? Är ÄD/SD medräknat?
  • Zinfandel
    Victoria71 skrev 2012-02-09 13:52:50 följande:
    Kortisol, mina vänner, vad vet vi om det (förutom det som redan skrivits i tråden)? Eftersom de mäter det på Carlanderska men inte på IVF-centrum här i Göteborg där jag går, frågade jag just varför. Min läkare tyckte jag skulle fråga Carlanderska det för det finns inga evidens för att avvikande värden och behandling (kortison?) skulle ha någon inverkan på graviditet. Det har tydligen gjorts en studie på Sahlgrenska där man inte funnit något som gör sådana tester behövliga. Någon hört något annat?

Finns massor med studier i ämnet kortisol & fertilitet eftersom det påverkar hela hormonsystemet, binjurar, sköldkörtel och vips är vi inne på immunologi igen Skrattande Det här är nog den känsligaste frågan här på FL huruvida stress påverkar eller ej Oskyldig men kan man sin hormonlära så vet man att kortisol påverkar, vare sig man vill eller inte! Den grundläggande teorin är att förhöjda nivåer av kortisol hämmar bla LH, kan resultera i höga FSH värden och relationen till dhea. Det handlar alltså inte om att stressa till jobbet och ha bråttom!
  • Zinfandel

Ja, DHEA , Dehydroepiandrosteron, är ett steroidhormon och produceras i binjurarebalken. Det är väldigt vanligt i USA i dessa sammanhang men olagligt i Sverige. Klinikerna i Aten brukar rekommendera Fertile och jag tror inte de slutar när de börjar hormonbehandlingar. Däremot fick inte jag rekommendationen, huruvida det var för att han helt enkelt glömde det eller om det är så att det helt enkelt inte passar alla, vet jag inte. Jag har respekt för homeopatiska produkter och om de kan krocka med andra läkemedel. Jag vågar tyvärr inte säga varken för eller emot men kanske viss försiktighet! 

• Zinfandel
    Vi 4 skrev 2012-02-09 20:02:46 följande:
    Zin, men om man troligen har för låga kortisolnivåer pga långvarig stressreaktion? Tänker HLA-axel. Gäller då motsvarande? För det kan väl bara inte vara bra med för låga nivåer heller? (Ber om ursäkt om jag missat att du skrivit om detta tidigare, min hjärna är lite trög för närvarande).

Syskon, nej, så himla tråkigt! Stor kram till dig! Har du någon som kan pyssla om dig lite?
    Tänker likadant!

Tjorv: innehåller väl munkpeppar, silverax och jag har för mig någon slags ginseng?! Förresten, är du helt sockefri fortfarande?!
  • Zinfandel
    myran6801 skrev 2012-02-09 16:18:40 följande:
    Intressant det där med stress för inför vårt besök på ÄD-kliniken i Barcelona har vi fått fylla i ett psykologiskt test med mycket frågor kring hur vi mår. I förklaringen som följde med står det att det visat sig att detta kan påverka resultatet på Ivf eller ÄD behandlingen och därför kan man via kliniken få psykologiskt stöd under behandlingen om så önskas.
    Fantastiskt!!
  • Zinfandel

Ni bör inte undvika efterbehandlingen eftersom antibiotikan ökar tillväxten av svamp, som vi alla har naturligt, vare sig man brukar få mer tillväxt eller ej. Man behöver inte ha några symptom på svamp och det behöver inte komma omedelbart, det kan finnas en ökad tillväxt ändå som är ogynnsam för en graviditet. Om man tar sig igenom hela antbiotikabehandlingen som förhoppningsvis ska leda till grav så småningom så är det väl dumt att inte köra hela, varför chansa?! Ludmila hade inte satt in den annars, då hade hon sagt "om du får svamp..". Sluta inte behandlingen när ni inte är helt säkra och helt säker blir man inte, så riskera det inte, inget i detta är onödigt Skrattande

• Zinfandel

Vi4: du har fått så bra svar att det egentligen inte finns så mycket att tillägga! Dock hade jag bokat en tid hos en läkare och tagit upp fibromyalgi osv för att få rätt medicinering, det blandar sig inte en gyn i. Korta eller långa, därom tvistar de lärde... Jag kan nog bara tycka att har man provat det ena och är nöjd så finns det ingen anledning att ändra men om man gjort flera misslyckade försök så kan det vara läge att byta. Flera av oss har haft det uppe med Dr D och han tycker varken eller men ska han tvunget välja så väger det tydligen över en aning åt det långa. Prova du korta! Om vi pratar immunologi så är fshet viktigare, av våra olika resultat kan vi nästan läsa innantill om vi bör ha Gonal, Menopur osv. Vänta sen tills du fått mf-proverna.

Mamma Gås: vilka suveräna svar du gett!! 

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?