• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Inanna: härligt! Nej, det är INTE för lågt!

Lillstoran: nu får du nog lugna dig lite... Dina inlägg förbryllar mig lite. JA, vårt förhållande har verkligen en framtid utan barn och nej, det är inte centralt och jo, väldigt, väldigt många har inga som helst problem med ÄD eller adoption, om man anser att barnet är det viktigaste. Men vi försöker först själva men inte länge till. Var försiktig, tänk på att det kan vara väldigt känsligt här. Oskyldig

• Zinfandel

Hemulen: Inte alls men det är nog svenska studier och dem har jag tyvärr inte så mycket till övers för längre, kontrollgruppen är alldeles för liten och inte representativ för vår grupp (runt 40).... Glad

• Zinfandel
    MissBoring skrev 2012-02-21 21:45:09 följande:

Zin Både jag och sambon har läst länken nu, till läkartidningen Glad När jag va hos läkarn i tisdags gjorde hon ju en hydrosonografi och såg inget avvikande ingen polyp eller så, men du menar att det ändå kan va så att det finns något i livmodern som inte syns förrän man har gjort en Hysteroskopi? Jag tänkte att det va så att hon borde sett det i fredags men så kanske inte är fallet? Vill bara kolla igen, så jag vet vad jag pratar om när jag tar upp det Cool 

Hur nära på din operation tror ni att ni kan få göra en IVF?  

Var det "bara" en spolning som gjordes? För att kartlägga insidan på livmodern är såklart hysteroskopi en bättre metod, då kan man upptäcka muskelknutor, polyper, ärrbildning, avvikande form och elakartade åkommor som påverkar fetiliteten mycket negativt. 

Så här står det i en publikation från Lunds Universiet: "...tillförlitligheten hos hydrosonografi att hitta bla polypösa förändringar är inte dokumenterad".

Det är såklart en magkänslasak om ni vill gå vidare med detta. om ni vill vara helt säkra är naturligtvis det bästa hysteroskopi eller laporaskopi (titthålsundersökning).

Tyvärr hänger det inte på operationen när vi kan dra igång igen utan när mitt TNF-alfavärde  är stabilt igen. Det kommer förhoppningsvis att sänkas rejält tack vare op men det vet vi inte förrän vi mäter det igen. Under tiden lägger jag själv in alla växlar jag kan för att försöka sänka det så mycket som möjligt! 
  • Zinfandel
    hemulen skrev 2012-02-22 10:49:57 följande:
    Det är två amerikanska studier med över 1000 (tror ca 1200) patienter, döda kolla ålders spannet.
    Super, då blir det än mer intressant!! Men glöm inte allihop, som jag sagt tusen gånger, att studier inte säger något om våra enskilda kroppar och särskilt inte någonting alls om vår grupp "runt 40 som försöker bli gravida och misslyckats med flera IVFer". Då gäller det, tycker jag, att åtgärda allt och inte förbise något för att det inte är bevisat, när det faktiskt kan påverka. Bättre att ta det säkra för det osäkra och tänk individuellt!
    Vi 4 skrev 2012-02-22 11:01:54 följande:
    Appropå det där med att TSH höjs under behandling så frågade jag min gyn om det och hon var helt oförstående och sa att det kunde höjas under graviditeten men hon hade aldrig hört om att själva behandlingen skulle höja värdet. Någon som har någon källa till det? Skulle vara bra att ha med sig inför nästa besök då jag ju vill kolla mitt värde igen... 
    Om man kan sin hormonlära så är det inget konstigt. Det behövs det ingen källa till, bara kunskap!  Om man tillsätter follikelstimulerande hormon och särskilt östrogen så stiger sköldkörtelhormonet. Det grämer mig att jag inte hade de kunskaperna under våra första försök men med tanke på övriga åkommor så hade det troligen inte räckt ändå. Min läkare, oerhört kunnig inom immunologi, läste för min skull på extra om feritlitet och våra mediciner och har sen dess ordinerat mig att höja Levaxinet med 25 mg 2 v för behandlingsstart. Kanske är detta en av olika anledningar till att något färre frysförsök lyckas än färsk (förutom kristallbildning osv).

Förutsätt inte att fertilitetsläkare kan endokrinologi eller att immunologer kan fertilitet.

Finafina: För att försöka sänka TNF-alfavärdet har jag dragit ner på socker, vete & komjölk och lagt till Omega 3, sojaprodukter (ja, kontroversiellt pga fytoöstrogener men fördelaktigt i detta sammanhang) samt går 7-10 km/dag. Observera att jag inte har gett mig några förbud, jag tar ett glas vin eller en chokladbit om jag känner för det, livsnjuteriet är lika viktigt Tungan ute. Vi äter heller i stort sett aldrig fast food, transfetter eller färdigmat men det är för att vi älskar och arbetar med mat. Om jag inte hade vetat att det är pga av ett värde som jag antagligen inte blir gravid så hade jag kanske inte satsat allt, men nu med högst 2 försök kvar så kände jag att det är lika bra att köra allt, det handlar inte om så lång tid. Om det inte sjunker tillräckligt så får vi sätta in TNF-blockerare, i detta fall Humira (7000-10000 kr/injektion). Mitt nya mission är att få utkskrivet ett biologiskt läkemedel, håll tummarna för att det lyckas Glad! Min målsättning är att kunna göra nästa försök i april.

Skytten: min akupunktör hävdade att hon skulle kunna sänka mitt tsh så det är säkert möjligt! Det finns 2 olika verktyg för att mäta T4 så det beror på vilket ditt lab använder. Men enligt den äldre skalan är refvärdet 12-16 och det nya 16-22.

Ytterligare ett av mina långa inlägg Flört
  • Zinfandel

Fjällis: nope, har inte lyckats få testat det i Sverigeland... Nej, jag ska inte ta Trombyl än, måste vänta till efter op, men det är korrekt att acetylsalicylsyra kan dämpa det en aning.

• Zinfandel

Tack Soligor för bra länk & text!

Finafina: grattis till lyckat ÄP! Tycker absolut du ska vara nöjd, det är inte precis fy skam! Nej, jag tar inga akupunkturörter. 

• Zinfandel

Härligt Linköping!! Solig

Förlåt att jag är tjatig och fruktansvärt jobbig Flört men nu har jag läst en del på Fertility & sterility och det står ju att 3 studier visar att tsh ökar under stimulering och 2 studier att det inte gör det så man konstaterar att mer forskning behövs. Man har även fastställt gränsvärdet till 2,5 men tillägger att lägre är till en fördel. Och - alla gör som man vill!!

Anne: Lilla Ru har kommit för at stanna Hjärta 

Vi 4: Hjärta Visst är det "kul" när de får frågor som de inte riktigt kan besvara!

Maryhe: Intressant läsning som vanligt! Ska du inte överväga att höja dosen Medrol..? 

• Zinfandel

Maryhe, tror att woo tog 16 mg precis som Enya runt ET. Ele: kul att se dig här! Ja, vi blir ju äldre.... :))

• Zinfandel

Myran: jag kollade och kortison i Spanien heter Normonsona. Det finns även Dacortin men jag tror att det är kräm.

Anne: sounds gooood Drömmer 

Finafina: kortison borde naturligtvis alla kliniker sätta in på åtminstone 3:e försöket. Du bör antagligen upp i min 10-15 mg för att det ska ha nån effekt. Däremot hjälper det tyvärr inte alla, jag har varit uppe i betydligt högre doser men icke... Då blir det immunterapi!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?