IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Myran: ja om det heter prednisone där också så är det absolut samma! Fjällis: tack ;) ja o även vår kära Inanna är ju gravid nu efter att ha pressat tsh!
Myran: ja om det heter prednisone där också så är det absolut samma! Fjällis: tack ;) ja o även vår kära Inanna är ju gravid nu efter att ha pressat tsh!
Jag ser att jag får skynda på med hemsidan så finns förhoppningsvis svar på de flesta frågor på ett och samma ställe
Finafina: Lipolar, Active Care, Pharbio & Body Boost innehåller E-vitamin. Men Acos Omega 3 Forte innehåller bra grejor från sojabönor, 1000 mg omega 3 och inget E eller D-vit!
Finafina: hihi , nu ka vi inte ta i men det är kul att kolla upp grejor när frågorna kommer, ett utmärkt sätt att lära sig!
Bra talat Enya, Sunseed & Katte
Grattis Fina Svarar er andra senare!
Hej mina vänner!
Ja du Skytten, jag antar att det är som med det mesta annat, fråga du 10 pers får du 10 olika svar. Men vi får väl försöka reda ut ett och annat och sen får du bestämma vilken linje du vill gå på !
Först D-vitaminet, helt avgörande för hälsan, som en del inte ens vill kalla för en vitamin, det skulle lika gärna kunna klassas som ett hormon eftersom människan både kan producera eget D-vitamin och även tillgodogöra sig D-vitamin från kost & solljus. Våra könsceller har D-vitaminreceptorer varför infertilitet ofta behandlas med just D-vitamin.
Brist på D-vitmain är betydligt allvarligare och det har visat sig att tex 90% av alla kvinnor med ägglossningsproblem har låga D-vitaminnivåer. D-vitamin tillverkar dessutom antiinflammatoriska peptider som angriper & bekämpar bakterier & virus, motverkar högt blodtryck, diabetes och tom neurologiska sjukdomar. Man kan alltså säga att D-vitamin reglerar immunsystemet.
Jag skulle av dessa anledningar, trots att jag antagligen har sämst immunvärden av alla här inne, inte riskera att inte fylla på med D-vitamin under vinterhalvåret.
Detta är en favoritlänk som förklarar allt mycket bra!
illvet.se/manniskan/sjukdom-behandling/vitamin-d-ar-nyckeln-till-kroppens-forsvar
...och så till tsh & T4 fritt.
Även hypothyreos delas in i lätt, uttalad, subklinisk, central osv. Sahlgrenskas nedre refvärde är 10. För låg ämnesomsättning är det tillstånd när sköldkörteln inte bildar tillräckliga mängder av T3 & T4. Oavsett vilket mätverktyg som har använts för dina prover så skulle jag påstå att ditt T4 är för lågt, särskilt eftersom vi återigen tillhör gruppen "runt 40 som vill bli gravida" och inte referensgruppen. T4 är lika viktigt att testa som tsh eftersom den säger hur hormonproduktionen är.
De två olika mätmetoderna med referens enligt Karolinska som följer:
Metod DxI: 8 - 14 (utförs på Klinisk kemi vid Karolinska Solna, Danderyds och Norrtälje sjukhus)
Metod ModE: 12 - 23 (utförs på Klinisk kemi vid Karolinska Huddinge, Södersjukhuset och Södertälje sjukhus)
Om man sätter in Levaxin på dig så kommer tsh att sjunka och T4 att stiga, så funkar det. Du skulle kunna testa för tex primär hypotyreos. Eftersom sjukdomen och tyreiodeafunktionen innebär svårigheter att bli gravid, ökad risk för missfall och ökad risk för barnet så tycker jag att det är bättre att behandla, särskilt i vår ålder, även om dina värden inte är alarmerande. Tiden går! Det är även viktigt att veta att våra värden förändras helt naturligt, många har inte ens samma värden vid provtagning på förmiddag & eftermiddag samma dag. Däremot bör inte något värde förändras mer än 1,0.
Börjar ni båda med Orgalutran på dag 5....? Går ni på CFC i Danmark? Måste nog ringa CFC och höra om jag inte ska börja imorgon iaf, jag med.
Woo