• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Skytten: jag förstod precis hur du menade, jag tror att fler har tänkt precis likadant! Men som du också säger så finner man det ofta inte förrän man går in och tittar så på så vis har jag nästan "tur" eftersom det inte är ett ingrepp som man vanligtvis gör. Efter att ha plöjt bibeln så vet jag nu att många som har endo felaktigt får diagnosen IBS, de flesta får aldrig ens diagnosen utan istället "oförklarligt barnlös" eller nån annan diagnos för man missar endon samt den immunologiska inverkan. Hela 30% har dessutom fibromyalgi. Hypotyreos, MS, reumatism och SLE är också mycket vanligt förekommande. 60% av alla som har endo har även allergier och 12% har astma. Så bara genom mitt höga TNF-alfa kan man misstänka detta. I Sverige kan man ta ett prov som heter CA125 som kan visa förhöjda värden vid endo.

• Zinfandel

Mamma Gås: som jag skrev här ovan så hittar man inte endo på vääldigt många förrän man öppnar och tittar (tänk då alla man inte gör det på), det är ju en av de absolut vanligaste orsakerna till infertilitet. Däremot har jag misstänkt det länge så det kom inte helt som en överraskning men som tur var, var det lite. Jag antar att det är bland annat därför vissa lyckas med långa metoden för att de troligen har endo. Usch så jobbigt med din mamma, stor kram Hjärta

• Zinfandel

Sunseed: håll isär immunologiska sjukdomar/tillstånd/reaktioner (överkänslighet, allergier, och inflammationer) och autoimmunitet (när immunsystemet felaktigt angriper den egna vävnaden) - immunologiska sjukdomar behöver alltså inte vara autoimmuna. Men Precis som Cathy säger så har man vissa sjukdomar så kan man misstänka att man även har andra. Sen behöver man inte som jag ha hela kitet Flört

• Zinfandel
    Sunseed skrev 2012-03-06 17:05:01 följande:
    Det jag försöker fundera ut med hjälp av er kloka människor och dom här tankarna är om det överhuvudtaget är bra för mig (som kanske inte har ett nedsatt immunförsvar) att t ex börja med kortison. Eller är det allmänt vedertaget att alla med fibromyalgi har ett överaktivt immunförsvar?
    Av alla dina inlägg så har jag uppfattat att ovan är din fråga/fundering.

Det vanligaste vid fibro är väl att man sätter in tricykliska antidepressiva medel och tex antiinflammatoriska läkemedel mot värken. Även B-12-behandling, med tillskott av folsyra, rekommenderas numer allt oftare
    och en del får mindre symtom av Östrogen. Jag har hört många som lindras betydligt av kortison.

Men eftersom vi inte är läkare här utan bara spanare och väldigt ambitiösa kunskapstörstande barnlängtande varelser Flört som bollar idéer och som söker finna ledtrådar så rådgör med din läkare! Glöm dock inte att poängtera att du är "lite äldre" och vill ha barn. Men hade  jag varit som du så är det ett spår jag hade sökt vidare på.
  • Zinfandel

Hej vänner, eftersom flera av er dras med fibromyalgi så blev det bibeldax Flört Om ni har Beer-boken så ägnar han ett helt kapitel (s 109) åt sjukdomen som tveklöst är autoimmun och ställer till det med barnlöshet. Han skriver först att det har tagit lång tid att förstå denna sjukdom. 

As well as its effects on blood vessels /as detailed in its role in migraines and Raynauds syndrome), serotonine is a regulator of the production of TNF-alpha. If Serotonin levels falls, these inflammatory cytokines are left to multiply out of control. High cytokines levels are typically associated with fibromyalgia. Besides inflammation, excessive cytokine activity can induce flu-like symptoms including fever, achiness and fatigue.
    The result of all this volatile immune activity is the disruption of the central nervous system by an "antibody factory" that is constantly being fueled and hyperactive T ells and excessive amounts of TNF-alpha.

Another marker for fibromyalgia is the presence of elevated levels of antinuclear antibodies. In addition, antibodies to phospholopids have been detected in 90% of those with the disease (...) Indeed, the results of a retrospective study of over 400 chronically ill patients have reveled that 83% had one or more coagulation protein defects. 

Han kallar dem gemensamt för Catergory 5:
    - Fibromyalgi
    - Sköldkörtelstrul
    - Depression
    -  Diabetes
    - Migrän
    - Fatique

Kan även innefatta PMS, sömnbesvär, oro, nattsvettningar,

Denna kategori som gör IVF får ofta:
    - 2 eller fler misslyckanden
    - Fragmenterade embryon
    - Embryona delar sig långsamt
    - Få ägg och dålig kvalitet

Vid låga serotonin nivåer märks ofta följande:
    - Höga prolaktinnivåer
    - Låga progesteronnivåer
    - Slemhinna mindre än 8 mm på CD 13-14
    - Högt estradiolvärde och fsh på CD 3

Gonatt! Hjärta 

• Zinfandel
    Sunseed skrev 2012-03-07 08:49:39 följande:
    Zinfandel: Du är fantastisk! Ett alldeles eget Zinipedia här i tråden. TACK! Hjärta
    Haha, gud vad roligt SkrattandeSolig
  • Zinfandel

FinaFina & Anne: underbara, fantastiska kämpande tjejer, det är verkligen orättvist vilka vägar livet har tagit oss. Ni är alltid lika stöttande, goa, ödmjuka och gulliga på alla sätt & vis, det är oerhört ledsamt att det inte funkar. Men ge inte upp, allt slit måste bara löna sig någon gång. Det måste bara vara någon mening med allt. Stor kram till er båda Hjärta

• Zinfandel
    MissBoring skrev 2012-03-07 17:31:01 följande:
    Lillstoran så ni ska inte göra någon IVF nu då? Utan skaffa hundd istället? Fast då kan ni ju kanske inte resa så mycket...
    Underbart svar SkrattandeSkrattande
  • Zinfandel

Tjorvis: Dhea - Dehydroepiandrosteron - är en naturlig fosfolipidnutrient, alltså ett steroidhormon som produceras av binjurarna. Den kallas populärt för  “moderhormonen” eftersom kroppen först framställer dhea, sen andra hormoner. För låga nivåer kan medföra många sjukdomar. I USA är det mycket vanligt att IVF-patienter får DHEA för att förbättra äggkvalitén men i Sverige är det inte lagligt längre. Många tar Arginin & Dhea i fertilitetssyfte.

7-keto tillhör gruppen steroider (en DHEA-metabolit) och rent biokemiskt är detta en steroid, men observera att det inte är någon androgen anabol steroid och omvandlas inte till testosteron, därför har det inte samma tradiga biverkningar som Dhea, det är därför lagligt att sälja och mycket billigare. Det är däremot dopingklassat sedan 1 jan 2012. 7-keto anses av en del bli ett genombrott i framtida fertilitetsbehandlingar på äldre kvinnor med dålig äggkvalitet.

Sunseed: ring din klinik. 

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?