• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • turlid70

Du börjar spraya ca en vecka innnan din mens och sprayar i 2 veckor (minst, jag sprayade 23 dagar!). Sen börjar du stimulera dina äggstockar i ca 2 veckor till, det blir 3 veckor efter din mens och då är ägglossning förskjuten en vecka för dig. Du får egentligen ingen egen ägglossning, dina egna hormoner är nedreglerade då, du får stimulerad ägglossning i ditt fall 1 vecka efter den dag som du egentligen skulle haft din egen.

Om jag var du skulle jag minska på levaxin till en halv tablett, om du inte får något vettigt svar av dina läkare, du ligger så lågt nu så det gör inget om TSH ökar lite, jag tror inte att för lågt värde är så bra heller. Eller medicinerar man mot det med levaxin också.

När börjar du spraya?

• Fahlvik

BIM är på fredag så sprayen är 17 dagar efter det, om nästan 3 veckor alltså.
    Frågade om TSH-värdet som ju var 0,8 senast men sköterskan tyckte inte det var nå´n fara. Hon trodde inte mina symptom tydde på "överdos". Men frågar igen om inte symptomen försvinner.

Bra förklaring, det verkar stämma alltså. Både din och min förklaring stämmer men jag har så korta cykler (21-24 dagar) så dag 17, när jag skulle börja med spray skulle jag haft ÄL för flera dagar sedan. Antagligen ytterligare en anledning till varför tvåan aldrig kommer. Men sista gången hade jag en cykel på 26 dagar så det tyder kanske på att Levaxinet hjälper.

• Fahlvik

Nu vet jag inte hur jag tänkte, jag hinner ju ha ÄL innan jag börjar med sprayen! Klarnade inte förrän jag läste mitt eget inlägg, ha, ha. Nä, dags för sängen NU!

• turlid70

Ja, du hinner ha din egen ÄL innan du börjar med sprayning så att vill ni satsa på naturen då är det väl köra på. Men du får testa tidigt om ni lyckats eller inte så att du inte hinner spraya för länge, för att sprayen kan förskjuta din egen mens med flera dagar. 

• underverket 06

Ni som gör IVF vid 40, har ni fått ta AMH prov, där de mäter någon slags äggstocksreserv. Jag tog inför vårt syskonförsök. Jag sprayar nu. Hade 1,4 o det är väl sådär, men jag ska ändå ha goda chanser att svara på behandlingen. Har man under 0,7 tror jag inte man får göra IVF, för då är chanserna minimala att lyckas.

• turlid70

jag visste inget om AMH tills jag fick höra från experter här och kollade i mina utredningspapper. Jag hade AMH på 1,7 i februari, började ned IVF 3 augusti och svarade mycket bra på behandlingen, fick ut 12 ägg igår på äggplock, fyller 40 om 2 månader.

• turlid70

Nu har jag pratat med kliniken och 10 av mina 12 ägg har blivit befruktade, jag är så lycklig just nu! Tydligen har min mans sperma förbättrats sedan sist (då hade han bara 1 milljon spermier med 2% dugliga och normalt ska det vara 200 milljoner) och de har delat upp befruktningen, hälften befruktats med mikroinjektion och hälften på naturlig väg och båda gick bra. De kunde inte säga något om celldelningen än men verkade positiva att det skulle gå bra. Jag är så lättad!

• Inanna Li
    turlid70 skrev 2010-09-09 13:41:43 följande:
    Nu har jag pratat med kliniken och 10 av mina 12 ägg har blivit befruktade, jag är så lycklig just nu! Tydligen har min mans sperma förbättrats sedan sist (då hade han bara 1 milljon spermier med 2% dugliga och normalt ska det vara 200 milljoner) och de har delat upp befruktningen, hälften befruktats med mikroinjektion och hälften på naturlig väg och båda gick bra. De kunde inte säga något om celldelningen än men verkade positiva att det skulle gå bra. Jag är så lättad!
    Vilket jättebra resultat! Grattis Turlid!
  • turlid70
    Inanna Li skrev 2010-09-09 14:14:49 följande:
    Vilket jättebra resultat! Grattis Turlid!
    Tack så mycket, ett steg bara kvar, sen är det bara att vänta. Jag är så glad!
  • pp08

Jag var 38 år när jag gjorde mina 3 IVF färskförsök. Sista försöket lyckades och vi fick tom 2 fina befruktade ägg till frysen. Nu är jag 40år och gjort ett FET (syskon-frysförsök), testdag imorgon men känner nog att mensen är på gång. Har ett ägg kvar i frysen, om det inte går blir det kanske ett nytt färskförsök inom inte allt för lång tid.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?