• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Fahlvik

Turlid: Jo, vi har haft första besöket redan men då kom vi överens om att invänta bra TSH-värde för optimala förhållanden innan IVF. Det var innan sommaren så därför har jag glömt det mesta. Har recept o allt utskrivet. Tycker det är lite luddigt allting, känns som jag hade gett "patienterna" ett scema för att få lite överblick om jag ansvarade för kliniken. Nu får jag maila/ringa om ditt och datt.
    Vi ska göra IVF i kommande cykel som börjar ungefär om en vecka.  Har inte väntat annars, bara på TSH:t. Inser att det är bråttom!
    (Jag har hört att det är svårt att bli gravid med för högt TSH men inte omöjligt)
    Vi har ett barn och det gick på första försöket, naturligt. Men nu är jag 40...
    Väntar med spänning på hur det går för dig på onsdag!

Inanna: Hur långt har du kommit i behandlingen? Önskar dig också lycka till!

• turlid70
    Inanna Li skrev 2010-09-05 12:02:30 följande:
    Lycka till med ÄP på onsdag turlid!
    Tack! Hur går det för dig? Du ska också till sjukhuset här i veckan, var det inte så?
  • Inanna Li

Hej alla!

Jag ska på VUL på onsdag för att kolla att jag läkt ordentligt efter min polypoperation. Sedan blir det FET senare i september. Spännande och läskigt. Nu när jag inte har några mig veterligen uppenbarliga fysiska hinder får jag bara hoppas på att blastocysterna har rätt antal kromosomer. Skulle verkligen önska att jag var några år yngre!

Fahlvik - Jag gjorde min första IVF/ICSI i maj/juni, korta protokollet, sprutade med 225 IE Gonal-F i tio dagar. Sedan plockades jag på 15 ägg, 13 mogna blev befruktade. Ruvade på två tredagarsodlade embryon av perfekt kvalité men testade minus. Fick sedan tre långtidsodlade blastocyster till frysen. Har i augusti opererat bort två polyper i livmodern då dessa kan ha påverkat implantationen av embryona. Men det kan ju tyvärr ha varit så att embryona inte hade klarat sig ändå!

Nu ska jag göra mitt första FET i september, förmodligen fem dagar efter ÄL.

• sushikatten

Innana68: Härligt att komma igång. Jag satt in en blastis 5 dagars på dag 6. Vet inte varför! Ska du göra stimulerat eller ostim?

• Fahlvik

Inser att jag har en del termer att lära, men jag har ju någon att fråga för ni är ju insatta! Låter fantastiskt med 15 ägg! Varav 13 befruktade!
    (Vad är FET?)
    Har ni gjort/fått en utredning? Jag fick inte pga åldern, bara ultraljud och ett ämnesomsättningstest som jag själv initierade. Så mycket kan vara anledningen till att det inte går så bra. Har IBS-liknande magont vilket gör att jag misstänkt Endometrios också men IVF kunde ju funka trots det. Famlar lite i mörkret men ger inte upp, än...

• Inanna Li
    sushikatten skrev 2010-09-05 18:41:18 följande:
    Innana68: Härligt att komma igång. Jag satt in en blastis 5 dagars på dag 6. Vet inte varför! Ska du göra stimulerat eller ostim?
    Det är tänkt att jag ska göra ostimulerat.. Men jag ska nog få progesteronstöd från med ÄL då jag har en något kort lutealfas. Det kanske inte hjälper men det känns tryggare att ta det. Kanske har man ändå något större chans med stimulerat. Läste någon artikel om det på nätet för ett tag sen.Om jag misslyckas med dennna första blastis kanske det blir läge att fundera på det.

Så fruktansvärt sorgligt att du misslyckades med din blastis. Man vill ju så gärna tro att när embryot klarat sig ända dit så ska det gå hela vägen. Hoppas du får nya fina embryon senare i höst om du bestämmer dig för att försöka igen! Bara det att du lyckats odla till blastocyststadiet tyder ju på att du inte ska ge upp!
  • turlid70

Hej alla. Det gick jättebra på ÄP idag. Det blev överförväntad 12 ägg, vem kunde tro det? Maken sa att det fanns minns 15 blåsor, var kom dessa ifrån vi såg inte så många på VUL? Men vi är supperglada oavsett. Nu är det bara vänta och se hur många blir befruktade. Hoppas hoppas att de har bra kvalité bara.

Vi blev otroligt vänligt mottagna och omhändertagna. Jag såg inget under själva uttaget, då jag fick något skönt i armen och brydde mig inte kan man väl säga, jag förstår varför folk vill bli knarkare :)) Jag trodde jag somnade och hade snarkat, jag frågade maken och läkaren om jag hade gjort det, det kändes verkligen så.

Maken var jätte gullig hela dan, han trodde inte att han fick vara med under själva uttaget, men han blev så glad att det fick han så att han själv hade presterat i en burk utan svårigheter. Efter uttaget handlade han frukost till mig och passade på att köpa kaffe och kaka till sig själv men hade nog med förnuft att dricka det direkt i cafeterian.

Vi kom hen vid ca 1 tiden och jag sovit några timmar. Har lite ont i magen, men annars mår jag helt ok, blöder inte heller.

Inanna, hur gick det för dig idag?

• Inanna Li

Oj, vilken fantastisk skörd Turlid! Grattis! Nästan lika bra som min Flört! Hoppas du får mångra av dessa ägg befruktade och flera till frysen! Jag tyckte också att äggplocket  gick bra. Vi blev jättefint omhändertagna och läkaren och sköterskan berömde mig för att jag låg så stilla under ingreppet. Jag ville ju inte riskera att missa några ägg Glad och så var jag ju väldigt groggy av morfinet! Provrör efter provrör fylldes och det blev 15 ägg ur 18 tömda blåsor.

Jag var på VUL igår. Allt såg ok ut förutom att denna nya läkare konstaterade att jag har några muskelknutor(myom) på livmodern men att de är små. Detta har ingen annan läkare påpekat förut. Hoppas verkligen inte att detta också blir ett hinder. Jag har försökt läsa på allt om muskelknutor och känner mig något lugnad då flera lyckas bli gravida trots dessa och att man oftast inte opererar små myom. Jag trodde ju att min livmoder skulle vara "fin" nu efter polypoperationen då läkaren som opererat mig just sagt att min livmoder ser fin ut. Ja, alltid ska man oroa sig för något men jag har ju nästan ingen tid kvar att bli gravid på ...  Efter 43 blir chanserna minimala då äggkvalitén enligt statistiken rasar. Hoppas jag hinner ...

Jag ska göra FET om ca två veckor, ska kolla ÄL-stegring med stickor och ringa kliniken så fort den glada gubben dyker upp!

• turlid70

Hoppas det går bra för dig och snart får du utslag på ÄL-stickan och lyckad FET efter det. Håller tummarna för dig!

Hur går det för er andra då? Har ni något att berätta?

• Fahlvik

Vad roligt att hitta era sammanfattningar av besöken redan ikväll, och skönt att det gått bra o smärtfritt!
    Jag ringde kliniken idag för att få lite koll på vad som ska göras och när och återigen dök det genast upp nya frågor... Fattade att det är 14 dagar med nässpray och sedan 14 dagar med sprutor. Det betyder ju att man skjuter upp ägglossningen med ca. 2 veckor, eller? Har jag fattat det alldeles åt skogen?
    Insåg inte detta förrän jag skulle förklara för maken hemma ;o)

Enligt sköterskan skulle jag inte ta fler TSH-prov förrän efter 14 dagars nässpray och då kan man ju bara hoppas på att värdena ligger i normalintervallet... Är lite orolig för värdet (kanske har för hög dos) för jag har känt mig lite konstig den sista veckan, slemmig i halsen trots att förkylningen är över sedan 1,5 vecka, pyttelite illamående (men har alla mens-på-gång-symptom) och stark puls.

Fortsätter hålla tummarna för er!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?