• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Inanna Li

Carlanderska har ingen övre åldersgräns och IVF-kliniken i Göteborg tror jag tar emot nya patienter som inte fyllt 43.

• Inanna Li

Fahlvik - vagitorierna som du fått recept på ska du ta först efter äggplocket så det är långt fram i behandlingen! De innehåller progesteron som ska lura kroppen att du är gravid då du inte haft en normal ägglossning under IVF-behandlingen. Detta hormon stimulerar livmoderslemhinnan så att det blir möjligt för embryot att implantera och växa till sig.

• turlid70
    Fahlvik skrev 2010-09-10 21:12:09 följande:
    Grattis Turlid, 10 befruktade! Låter väldigt hoppfullt!

Linköping68: Funderar på om man är generösare i storstäder, kanske ni ska göra ett försök i Göteborg, tex? Här finns två kliniker, Carlanderska och IVF-kliniken som jag går på.

För er läst om mitt illamående sedan en dryg vecka tillbaka: Idag kom mensen och jag har inte känt mig illamående mer efter lunch idag. Känns nästan som det hängde ihop. Vet inte vad det var men det är skönt att må som vanligt igen. Om 17 dagar börjar alltså nässprayiningen! Ser INTE fram emot sprutorna och hoppas fortfarande på att det ska lösa sig innan vi kommer så långt...

På måndag blir det ett nytt samtal till kliniken, förstår inte vad alla recept är till för, tex ett recept på vagito... nå´nting? Det har de inte nämnt, när ska hinna ta det mellan alla sprutor, sprayer, ampuller osv? De hade fått dubbelt så många samtal om jag inte hade lärt av er på Familjeliv Flört
    Jag har också haft illamående ofta från ÄL till mens, vet inte vad det beror på.

Du ska inte ta några andra mediciner än spray om 16 dagar, sen börjar du med sprutor, som du har många av, efter att du har fått din nästa mens, exakta datum får du från din barnmorska. Dessa sprutor brukar vara Menopur, som jag hade, sen finns det också Gonal-f och några fler sorter. Du har också fått recept på en spruta till, bara en alltså, detta är en ägglossningsspruta. När du är färdig behandlad ska du ta denna spruta 36 timmar innan äggplockning. Efter återförandet av ett/två embryon ska du börja med vaggisa, som Inanna har redan berättat om.

Jag var precis likadan i början och hade massor med frågor, men det är bara fråga på, jag svarar så gott jag kan. Sen har vi flera experter här :)) som har hjälpt mig.

Ska du spraya med Synarela? Tänk på att den räcker endast i 15 dagar, ska du behandlas längre än så måste du ha 2 flaskor. Lycka till med behandlingen!
  • tea71

Linköping, kanske långt att åka men precis som turild skriver är Falun ööpna även om man är lite äldre. Om jag minns rätt gör de ÄP fram till 43. Jag tycker de har varit helt fantastiska när vi gjorde vårt första IVF, kände mig så välkommen. Det handlar inte om att de lovade att allt skulle fungera men kände att det är ok att försöka göra allt även om man är lite äldre. Vi bor i Sthlm och går då hos en underbar hemortsläkare och det är alltså bara för ÄP och återförande som vi åker till Falun. Läkaren och Falun har kontakt under hela behandlingstiden. Nu är vi inne på vårt andra IVF och ÄP nästa vecka. Vet inte om det kan vara ett alternativ. Falun gör även långtidsodling men förutsätter att man har tillräckligt många ägg. Tror det står en äldersgräns på hemsidan men jag är 40 och eftersom jag fick tillräckligt många ägg var det inte någon frågan om åldern.

Jag är jättenöjd med Falun men är också min enda erfarenhet. Förmodar att alla kliniker är bra sen beror det nog lite på personalen man träffar. Viss skillnad är det kanske i inriktning mm ex Falun som är kända för sitt arbete med långtidsodling.

• Fahlvik

Tack Inanna och Turlid för beskrivning! Ska skriva ut så jag kan glutta när jag blir osäkerSkål
    Vad bra att veta NÄR man ska ta det ena o andra!

Sprutan innehåller (nog) Puregon, det står bara "Eo" på. (På receptet med Pregnyl står det äggmognadsspruta.)

Ja, sprayen heter Synarela och jag tror att jag ursprungligen skulle ta 300mg men i telefon ändrade doktorn till 350 för hon hade fått resultatet på ovarialreserven. När jag ringde nästa gång stod det 375 mg i receptet enligt sköterskan. Är det mycket, tycker ni som vet? Fick inga siffror på "reserven".
    På Synarela-receptet står att den innehåller 200 mikrogram/dos och att det är 60 doser och får expedieras 2 gånger. Räcker det, tro?

Skönt att fler kan vara illamående mellan äl och mens, jag har bara varit det en gång, och då kom ingen mens ;o)

• turlid70

Jag fick missfall i december och så mådde jag illa nästan varje gång mellan äl och mens efter det, kroppen är så konstig, den trodde nog att jag var gravid varje gång.

Det är Puregon 375 som du ska spruta med, det betyder att du ska blanda ihop 5 kapslar, det går inte blanda ihop till 350, för att varje kapsel innehåller 75. Jag hade menopur 300, 4 kapslar och det blev 12 ägg.

Synarela 60 doser, samma som jag hade räcker som sagt i 15 dagar, ska du behandlas längre än så måste du se till att ta ut en flaska till i god tid. Jag behandlades med synarela i 23 dagar och fick fullständig panik när den tog slut på dag 19 och jag hade ingen ny hemma, för att jag fattade inte att den ena skulle räcka till endast 15 dagar. Det är bäst att kolla upp, dessutom fortsätter man med Synarela under sprutperiod med halva dosen dock.

• Fahlvik

Aha, då missförstod vi nog varandra när jag ringde kliniken senast. Känner mig mycket lugnare nu, tack!
    Så sorgligt med missfall, desto mer förtjänar ni en "färdig" bebis denna gång.

• turlid70

Ni som har genomgått hela vegen en IVF-behandling, hade ni några biverkningar av vagitorerna? Vilka i så fall?

• Inanna Li
    turlid70 skrev 2010-09-13 12:24:28 följande:
    Ni som har genomgått hela vegen en IVF-behandling, hade ni några biverkningar av vagitorerna? Vilka i så fall?
    Jag hade ömma bröst, svullen mage och lite yrsel/illamående.
  • turlid70

Hur tidigt efter ET fick du dessa symptom? Hur länge använde du vagitorerna, fram till testdag eller längre/kortare?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?