• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • turlid70

Vår första besök på huddinge var kaotisk. Vi fastnade i trafiken (jag körde) och kom dit 15 minuter för sent, men de har ändå tagit emot oss och var mycket vänliga. Vi diskuterade inte korta metoden ens, den var inte aktuellt för oss som vi förstod. Vi pratade inte om flera försök heller, vi skulle lyckas på det första, var deras inställning. Sen gick vi igenom med barnmorska spray och sprutchema och hon visade hur man gör osv. Vi var mycket nöjda med besöket. Önskar er lycka till imorgon!

• linköping68

Hej
    Har varit på träff med läkare inför ev IVF 2. Har tagit AMH prov (inte fått svar än). Hur ska FSH ligga? Vet ni?

Hur var det med dessa värden... vad är bra och vad är mindre bra?
    Vilka kliniker kan ev säga nej pga lågt AMH? Vi ska välja mellan Carlanderska och Carl von Linné. Kanske blir det ingen pga min vikt (högt BMI) och min ålder.

Vad säger ni där ute? Vet ni något om detta?

• turlid70

Bra AMH värde ligger över 2,2 tror jag, jag har 1,7 vilket är acceptabelt skrev läkare. Allt över 0,7 ger chans till IVF, vet dock inte vilka kliniker har vilka begränsningar. Bra FSH värde ska ligga under 9 och jag hade 6,8 tror jag. Vilka värden har du? Var ligger Carlanderska?

• Inanna Li
    linköping68 skrev 2010-09-02 14:42:36 följande:
    Hej
    Har varit på träff med läkare inför ev IVF 2. Har tagit AMH prov (inte fått svar än). Hur ska FSH ligga? Vet ni?

Vilka kliniker kan ev säga nej pga lågt AMH? Vi ska välja mellan Carlanderska och Carl von Linné. Kanske blir det ingen pga min vikt (högt BMI) och min ålder.

Hej! FSH ska helst ligga under 9. Klinikerna brukar ha en rekommenderad gräns på minst 0.7 när det gäller AMH men i alla fall IVF-kliniken i Göteborg kan acceptera lägre AMH än så enligt min läkare. Man väger in andra faktorer som ålder och antal äggblåsor. En yngre person (låt oss säga under 35) kan ha ett lågt AMH-värde och därmed få kvarvarande äggblåsor men ändå bra äggkvalité på grund av sin ålder. När man är äldre är chansen mindre att lyckas med ett lågt AMH-värde eftersom man då har få ägg kvar och det är svårare att hitta guldägget om ca 80 % av äggen har kromosomfel.
  • oceanney
    linköping68 skrev 2010-09-02 14:42:36 följande:
    Hej

Enligt hemsidan skulle Carl von Linne inte säga nej pga av enbart AMH. De verkar göra en helhetsbedömning istället.

"Inget enskilt test klarar en sådan bedömning. AMH är ett sådant blodprov. Det mäter chansen att äggstockarna fortfarande har bra ägg kvar. Men studier visar att AMH ensamt är sämre än noggrann mätning av äggstockarna med ultraljud i kombination med analyser av andra hormoner. Nivåer på AMH ska alltså tolkas med stor försiktighet. Det bör ses som ett komplement till andra mätningar, och fortfarande på utprovningsstadiet. Ett lågt AMH ensamt ska alltså inte vara skäl att vägra ett par behandling. Det ska ses som en antydan att chanserna att lyckas troligen är lägre än genomsnittet, men andra tester behövs för att ge en säkrare bedömning. De nya data som kommer fram vid själva IVF-behandlingen är också starkare än ett enskilt AMH-värde."

www.linne.se/nyheter/

Lycka till!! 
  • Fahlvik

Jag fick provsvar och mitt TSH ligger på 0.8 helt plötsligt!
    För 6 veckor sedan var det 4. nå´nting! Hur kan det svänga så dramatiskt på några veckor när man ökat dosen gång på gång ända sedan april? Blev jätteförvånad, glad men nästan lite skeptisk samtidigt. Känner mig inte piggare eller bättre på nå´t sätt heller, som jag hade hoppats. Nåväl, fick tid för IVF om en dryg månad!!! Spännande!
    Gick igenom allt i våras med spray och sprutor men nu är det ju glömt så jag bokade en ny genomgång för det verkar inte helt enkeltFlört
    Önskar jag kunde hjälpa till med era värden men än så länge är jag novis, återkommer om några månader då jag också fått sätta mig in i allt Tyst

Fortsätter hålla tummarna för er!

• turlid70

Har varit på VUL i dag på Huddinge. De har hittat några äggblåsor! 3 st skapligt stora på ena sidan och 4 st på andra sidan, den största var på 13 mm. Det fanns några till små som skulle ev växa till sig lagom till ÄP. Tänk att se sitt ev framtida barn i den formen, hur många gär det egentligen? Jag är ganska nöjd faktiskt, men läkaren ville göra ett extra VUL på måndag. ÅP planerar han på onsdag nästa vecka, det drar ihop sig!

Vi var mycket trevligt bemötta idag, mycket positivt!

• turlid70
    Fahlvik skrev 2010-09-02 19:27:05 följande:
    Jag fick provsvar och mitt TSH ligger på 0.8 helt plötsligt!
    För 6 veckor sedan var det 4. nå´nting! Hur kan det svänga så dramatiskt på några veckor när man ökat dosen gång på gång ända sedan april? Blev jätteförvånad, glad men nästan lite skeptisk samtidigt. Känner mig inte piggare eller bättre på nå´t sätt heller, som jag hade hoppats. Nåväl, fick tid för IVF om en dryg månad!!! Spännande!
    Gick igenom allt i våras med spray och sprutor men nu är det ju glömt så jag bokade en ny genomgång för det verkar inte helt enkeltFlört
    Önskar jag kunde hjälpa till med era värden men än så länge är jag novis, återkommer om några månader då jag också fått sätta mig in i allt Tyst

Fortsätter hålla tummarna för er!
    Konstigt med ditt TSH värde, får du får hög dos nu? Det finns väl en nedre gräns också, gör det inte det? Ska man sluta med Levaxin när värdena har injusterats eller fortsätter man med samma dos typ för evigt?
  • Fahlvik

Turlid: Bra frågor! Blev så ställd när de ringde om det nya värdet att jag glömde fråga nå´t vettigt... Men jag ska fortsätta med samma dos, 75 mg. Undrar som du, ifall man ska kolla upp som vanligt om en månad? Det går nog inte att sluta med Levaxin...
    Ska passa på att fråga när jag är där på demo ;o) (Fast egentligen hoppas vi på att få slippa allt och lyckas på egen hand)
    Vilken dag börjar man tex med nässpray i den "långa varianten"?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?