• hemulen

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Sunseed, grattis till att det fortfarande såg fint ut där inne!

Katt12, beklagar minuset. Vi är många här inne som precis vet hur det känns och kan dela din ledsenhet och sorg!Kram! 

• hemulen

Zin, wow, vilken sida! Du har ju skrivit hur mycket som helst! Toppen!

Sunseed, jag har också missfallsnoja... Jag slutade med prednisolon i v7 eller 8, då tabletterna tog slut. Jag hade då ätit 5 mg i ca tre veckor (högre doser dessförinnan) och körde på 2,5 mg/dag de sista dagarna. VUL var nog efter att jag slutat och då såg det bra ut. Men jag har en konstant oro att de små liven nu har dött och att det är pga att jag slutade med kortison (förbannat svårt är detdessutom att få tid till vul). Jag har egentligen inga autoimmuna sjukdomar i grunden.

• hemulen

Men åh Tjorven, så fantastiskt! Stort stort grattis till lilla Alicia! Blir så glad för er skull.

• hemulen

Jeanette, beklagar verkligen. Det är så tungt varje gång man står inför faktum att det inte blev något den här gången heller. Stor stödkram!

• hemulen

Snorpan, du verkar ju ha en bra äggreserv om du fick ut 20 ägg och 6 st blev fina embryon! Har ni satt in alla dessa? Har du eller har du haft PCO när du var yngre? Man brukar få många ägg då även som äldre... DHEA ska ju förbättra äggkvaliten och minska risken för missfall. Jag åt det inför mitt sista försök. Man ska vara lite försiktigt om man har PCO, då man redan kan ha förhöjda testosteronnivåer. DHEA ökar på både östrogen och testosteronhalterna. Jag har haft "PCO-light" som yngre men nu när jag är 39 år och har helt regelbundna cykler till skillnad från när jag var yngre samt att ul visar inte längre polycystiska ovarier så klassade jag in mig i kategorin som skulle kunna ha nytta av DHEA...

Sista gången jag gjorde IVF fick jag ett protokoll anpassat för PCO-kvinnor (fråga mig inte varför jag inte fick det tidigare, antagligen för att läkarna aldrig kollat FSH/LH eller frågat mig ordentligt om min menscykel.... Morr). Jag hade då också ätit DHEA. Av 9 (eller 10, minns inte) ägg blev 6 befruktade och alla blev fina embryon! 2 till mig och 4 till frysen. Båda två tog sig och jag är nu i v26

En stor kram till alla som kämpar här, det var länge sedan jag "såg" flera av er!

• hemulen

Hej Zin ?! Hur är allt med dig? Något försök på gång?

Bambi, roligt att se dig också . Långa protokollet med Menopur, samt Pregnyl för äl var det som de rekommenderade vid PCO. Alla de preparaten ska ge mognare ägg. Jag vet inte hur de kom fram till den låga startdosen, jag tror att de har det som standard vid första försöket och så svarade jag bra på det.

Har du läst i DHEA tråden? Där är följer som liksom du upplevt att slemhinnan varit för tjock... Det verkar som att det kanske finns ett samband där?

• hemulen

Zin, mitt hjärta från mobilen förvandlades till ?!... Det var ju inte alls meningen :-\

• hemulen

Härligt Zin, bra kämpat! Hjärta (där kom det Glad). Jag beundrar ditt tålamod att vänta in bra värden... Det är något jag inte riktigt har/ har haft, men det är ju såå värt det!

Snorpan, jag vet inte varför man gör långa protokollet vid PCO men kan tänka mig att det är just för att PCOare ofta har utebliven ÄL och då byggs slemhinnan på och blir jättetjock innan en mycket försenad och riklig blödning kommer. Så var det för mig då jag var yngre, blödde ca var 60e dag...

Är det förresten någon som är intresserad av ett gäng äl-tester? Jag har 2 st Clearblue digital, 11 st RFSU stickor och 2 av de billigaste från "testabilligt.se"? Inboxa om du är intresserad.

• hemulen

Lavinen, även jag har fått enormt mycket stöd och kunskap i den här tråden. En av de mest fantastiska trådarna på Familjeliv tycker jag Hjärta. Det var ju ett gäng som höll igång den ganska intensivt ett tag, men många har lämnat, antingen för att de blivit gravida, slutat försöka eller gått andra vägar som t.ex. ÄD eller adoption. Det verkar som att det är dags för ett nytt gäng att "äntra scenen" Hoppas ditt andra försök i maj blir bra och ger många fina embryon att ruva på! Själv läser jag ibland det som skrivs men har nog lämnat eftersom jag inte heller har frågor kring IVF längre. Blev gravid med tvillingar på min 7e insättning och har BF 1/6.

Snorpan02, håller tummarna för att allt går bra idag vid ET. Det låter ju lovande med 6 befruktade!

Underverket, jag beklagar så att ni fick sluta med IVF. Kan tänka mig att det är fruktansvärt tungt med gravida "yngligar" omkring... Livet kommer att ta nya vändningar och jag hoppas att du kommer till freds med hur er resa blir. Stor kram!

• hemulen

Nu har mina två små hjärtan kommit till världen! Den 28/5 föddes först en flicka 3040g, 50 cm. 11 minuter senare kom en pojke 3190 g, 51 cm. Det känns helt ofattbart och jag önskar av hela mitt hjärta att alla här inne får sin efterlängtade bebis Stor kram!

• hemulen

Och Mamma Gås, Torven och Veronica, tack igen för gratulationerna. Mamma Gås, dig tror jag att jag gratulerat för ett tag sedan ?! Ja, vad fort tiden går redan 4 månader!

• hemulen

Hej, hej och hurra Snorpan! Grattis till fina embryon, ska hålla tummarna för dig. Jag läser inte tråden så ofta längre, men kikar in då och då. Även jag körde en hel del tilläggsmediciner min sista IVF, bl.a. barnalbyl och kortison, men tror egentligen att det var det ändrade IVF protokollet som gjorde att det lyckades.

Tjorven, krya på önskningar till din man. Hoppas de hittar något som det finns bra behandling mot så att han blir frisk!  

• hemulen

Åh Myran, stort grattis till graviditeten! När är du beräknad? Hoppas att du mår ok? ! Även jag fick ju tvillingar och hade en helvetesgraviditet, men det är inget ämne för den här tråden.

Snorpan, jag skulle gjort en IVF till. Jag tror huvudsaken till att jag blev gravid var just byte av protokoll till sista IVFen.

Apropå odling så tror jag starkt att ju färre dagar i odlingsskålen är bättre. Embryona trivs bättre i livmodern, men har man väl fått en blasto så har man ju större chans till graviditet...

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?