• hemulen

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hitcher, hur menar du? Jag tror gynläkarna inte räknar MF blödning som mens utan för dem räknas nästa mens... Fast när jag hade plussat innan BIM och sen blödde på BIM så gick de med på att räkna det som vanlig mens efter blodprov och lite diskussion.

• hemulen

Underverket, stor kram till dig Rynkar på näsan  

Lillstoran och slemmis, grattis till glada nyheter!

Vi4, föstår att det måste kännas uselt att TSH var så högt tidigare. Kom ihåg att IVF hormonerna gör att TSH stiger, så var det alldeles efter att IVF försök så kanske det är det som speglas?! Läste tabellen du länkade till och binjurebarkssvikt stämde jättebra på mig men sen när den började yra om att man kan plocka upp andra människors stämningsläge så känns den ju inte helt vetenskaplig , som du skrev lite lustig tabell.

Själv har jag börjat med levaxin. Jag har fått alla mina TSH som är tagna sedan 2007, det är bara tre värden och jag har då legat på 1,7, 1,8 och 1,9. I år har jag haft 2,7 och 2,5. Jag tror på hypotesten att man är "sin egen referens" och att man kan uppleva sig hypotyreotisk om man ligger högre än vad man brukar göra, även om det är under referensintervallen. Mitt mål är att komma ner till ca 1,7 där jag var förut...

pp08 , skönt att mensen kommit . Hoppas att kroppen blir normal igen nu. Jag har fortfarande starkt pos gravtest, kändes som jag hade äl här ett par dagar men det är ju omöjligt att fånga eftersom äl stickan också är starkt pos hela tiden. Hoppas verkligen att allt har kommit ut, ska kolla det på onsdag.

• hemulen

Wow, Mammagås. Grattis till så fin skörd och befruktning! Nyfiken blir man självklart på om det kan vara DHEA?! Hade du annat protokoll än tidigare och vilket protokoll körde du nu?!

Jag har suttit och läst lite artiklar om DHEA nu och vad jag förstår så har man inte lyckats hitta några nackdelar med det. Studierna som är gjorda talar för att det har en positiv inverkan på antal ägg och embryon (studierna är gjorda på kvinnor med DOR- diminished ovarian reserve och FOR- functional ovarian reserve), det minskar antalet missfall och det blir fler bebisar (!) men det är för små studier för att man ska få vetenskaplig signifikans. Jag känner mig dock näst intill övertygad om att om det bara kommer lite större studier så kommer detta att bli del av framtidens behandling Glad. 1/3 av klinikerna globalt använder detta i sina protokoll. Jag lägger upp två av artiklarna i dropboxen (om jag lyckas).

Maryhe , vad läskigt med alla sklav. Skönt att ni är ok!

Heja Syskon nu, hoppas på fin skörd snart!

Imorgon ska jag på återbesök efter MA för att se att allt är uteoch diskutera om vi får göra ett försök till.
    Är lite nervös.  pp08, har du blankt gravtest nu?  

• hemulen

Så, nu har jag lagt tre artiklar i en mapp som heter "DHEA artiklar". Nu är jag ännu mer uppskruvad över resultaten jag läst om, får nog svårt att sova nu...  Flört Bla står det att DHEA har bra effekt även på kvinnor 40-47 år, ger större möjlighet till spontangraviditet, även hos dem som blivit rekommederade ÄD!

• hemulen

Victoria, jag är som du lite nyfiken på vad vi alla gjort för olika stimuleringar och vad som gett olika resultat. Har lite funderingar på om vi kan sammanställa det och vill maila dig ett dokument Glad. Kan jag få komma in till dig?!

• hemulen

Studierna som är gjorda verkar vara på sånt som säljs receptfritt i USA, typ det som MammaGås köpt på DHEA.com. 50 mg/dag verkar vara "standard", men även 75 mg (och 25) har använts.
    Studierna visar att DHEAt verkar på primordialfolliklarna (de anlag som blir till mogna ägg efter tre månader) så man har effekt efter ca tre-fyra månader.

Läs gärna någon av artiklarna (en är ganska lättläst, en något svårare och den tredje kanske lite väl mastig...).

• hemulen

Alla DHEA studier nämner en "index patient", en amerikansk kvinna 43 år gammal som tog saken i egna händer och börjde efterforska vad hon kunde göra för att öka sina chanser att bli gravid. Hon började äta DHEA på eget initiativ. IVF cykel 1 och två hade hon fått ut ca 2 eller 3 ägg, som alla blev befruktade. Cykel 4-5 ca 6 ägg och nästan alla befruktade, cykel 6-7 ca 15 ägg och 10 befrukade, cykel 8-9 ca 17 ägg och 12-13 befruktade... Storyn förtäljer inte huruvida hon fick någon bebis eller inte, efter sista cykeln hade hon 66 embryon i frysen ! (Verkar lite knasigt kanske...) men jag tycker den är fantastisk! Hon är den som "startade" intresset för forskning på DHEA.

Nu ska jag sluta spamma och försöka sova!

• hemulen

Åh Tuva, vad tråkigt att höra att du känner dig så utmattad. Som alla andra skriver, det allra viktigaste är att du får tid att ta hand om dig och försöka vila och göra må-bra saker. Jag tycker också du ska sjukskriva dig, med all rätt! Stor stödkram Hjärta!

Vi träffade en bra läkare idag. Vi får göra ett nytt försök i augusti (hurra!) och han var öppen för mina förslag på protokoll. Vi diskuterade också om det kanske var så att jag har/har haft PCOS vilket ingen riktigt velat brytt sig om förut. Han kollade lite och frågade lite och kom fram till att jo, så var det nog. Då tenderar man också att få många omogna ägg vid IVF och därmed dålig befruktning (vilket stämmer på mig). Nu fick jag Synarela och Menopur samt Pregnyl som alla tre ska kunna bidra till mer mogna ägg. DHEA hade han inte hört talas om (!), märkligt tycker jag eftersom det är ett universitetessjukhus och han är verksamhetschef. Men han var ödmjuk och lyssnande och skulle genast gå och läsa på. Jag pressade inte honom på att få Prasterone utskrivet eftersom han inte visste något om det utan tänker att jag får köpa själv. Blir lite osäker på om jag nu är en PCOS-typ om det då är lämpligt för mig...

Vul var ganska ok, det fanns någon liten rest kvar som han inte kunde säga vad det var men ska på nytt Vul innan sprutstart i augusti.   

• hemulen

Men ååååh Tuva, du verkligen, verkligen förtjänar ju att vara gravid! Med tanke på att du mått som du mått senaste veckan och dessutom känner igen det från tidigare graviditet så kan det ju faktiskt vara något på gång! Det är ju väldigt tidigt att plussa på ÄL+8. Jag håller mina tummar för att det faktiskt kommer ett plus om några dagar Hjärta . Det kan ju också varit en biokemisk graviditet som redan slutat och då är det ju fantastisk att det hände av sig själv! Är det pisstickorna det är fel på så blir man förbannad! Jag har också stickor från april, fast från "billiga tester", de ser likadana ut. Kanske är det fel på mina också?!

Har försökt läsa ikapp då jag varit upptagen av slutexaminationer och examensfirande (hurra!). Vad ni skrivit mycket.

Stor kram till alla som kämpar med tankarna om hur livet blir utan ev egna barn. Jag har också det (fast utan ev syskon då) och det svänger upp och ner. Vissa starka dagar känns det som att det kommer också att bli bra, medan det andra dagar känns som att livet liksom är kört då! Extra dåligt känns det om någon annan försöker säga det till mig, då får jag panik!

Stor kram också till er som kämpar med närståendes sjukdomar Hjärta!

Vickan, beklagar så ditt MA. Det är förj-vligt helt enkelt! Ta dig tid att sörja och deppa och sedan komma igen med nya tag!

Maryhe, grattis på fördelsedagen!

Mammagås! Herregud, vilket urfint resultat! Det måste ju bara bli bebis av detta! Grattis!

• hemulen

Nu syskon, grattis till genomfört äggplock! Har du hört något från kliniken hur det gått? Håller tummarna för att det finns ett guldägg där! Förstår att du blev besviken med tre ägg på 8 blåsor. Jag undrar varför det blir så att blåsorna är tomma? Man tar ju älsprutan för att de ska mogna och lossna från "väggen" så att det går att suga ut dem. Har äl sprutan då haft dålig effekt, eller kan blåsorna vara hellt utan ägg?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?