• hemulen

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej på er här i tråden, jag har inte skrivit här innan men tjyvläst lite Har ett barn som föddes sommaren -09, hon kom till på 4e inseminationförsöket med donerade spermier. Nu har vi försökt med syskon sedan augusti -10. Har hunnit med 4 inseminationer, 1 IVF i mars -11 som blev plus sedan MA, 2 FET  i höstas som båda blev negativa och  nu i december nytt IVF som inte heller blev något. Har fyra 3 dagars embryon i frysen som vi hoppas kunna sätta in under våren i naturlig cykel. Jag blir också trött på svenska läkare, på mig har de inte kollat ett enda hormonprov (utom TSH som jag tjatade mig till) utan de kör bara på och diskuterar aldrig om man kan tänka sig att utreda något...

Underverket 06, jag känner lite som du, kan något ha blivit fel i mig efter förra grav eftersom det inte tar sig?! jag tror inte min kropp gillade att vara gravid, det var en ganska jobbig graviditet. Förlossningen slutade i urakut snitt och jag undrar ibland om min logiska kropp känner att nej, det var inget för mig... Å andra sidan brukar jag också försöka tänka att det kanske kommer snart. Jag är nu 38,5 år och jag har läst att det i genomsnitt tar 1 år för en 38 åring att bli gravid. Vid varje färsk ET har jag ca 30% chans och något lägre vid FET så statistiskt borde jag snart kunna bli gravid... Kanske är det likadant för dig? Det kanske kommer bara man ger det ännu längre tid?!

Jag tycker också att du ska göra kontraströntgen för att säkerställa att det verkligen ser bra ut. Hade du några problem med moderkakan vid förra förlossningen? Om de var tvugna att skrapa så kan det också göra att det blir ärrbildning och nästa embryo får svårare att fästa.

Jag hejar på och håller tummarna för alla kämpare i tråden!

• hemulen

Underverket, nej det låter ju inte som att förlossningen skulle påverkat din friska äggledare. Vi tänker göra FET med de embryon vi har i frysen och de lär nog ta hela våren för där vi går sätter de bara in ett embryo åt gången. Om inte det funkar då vet jag inte. Vi går via landstinget och jag vet inte om de låter oss göra ytterligare ett försök trots att vi är privatbetalande... Hoppas så klart på det eftersom vi kommit fram till att vi gärna skulle vilja ha samma donator till ett ev syskon.

• hemulen

Vi4, hur går det för dig? Tänker på dig och det du skrev sist om att du inte kände dig gravid längre Rynkar på näsan. Håller tummarna och hoppas sååå att du har fel! Kram!

• hemulen

Men åh Söte, vad jobbigt. Jag förstår att du är orolig, men så skööönt att det såg bra ut. Fy sjutton, vilken jobbig väntan där på 2 timmar. Håller mina tummar för fortsatt fin graviditet.

Vi4, hoppas, hoppas allt ser bra ut den 18e. Det behöver ju inte betyda något alls att du inte känner som vid tidigare graviditeter. He, he apropå att jag verkar positiv, då har du inte läst mitt depp-inlägg i 30+ tråden som jobbar på syskonFlört. Det går upp och ner här med.

• hemulen
    Uppdaterar

*VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    SyskonETT, 40 år, Sthlm, syskonförsök IVF 1 (misslyckades), inväntar FET.
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst 
    Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm. Väntar på att göra syskonförsök nr 3. 
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 3 ET & 2 FET 
    mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall )
    Celin, 39, Stockholm, IVF2 (syskon) väntar på FET 
    AnnaLinn -72, Halland, 3 IVF:er. 
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3. 
    Finfina, 43 år, IVF 3, CFC
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, FET - Biokemisk grav. Bor i Örebro, gjort IVF på CvL. Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL,  IVF nr 5 korta behandlingen på CFC, DK - avbröt då det bara var 1 follikel och gjirde insemination 21/10 
    Skytten, 40, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET 28/11, mens på RD 11. 
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI 30/11 mens RD 9
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro väntar på ICSI2  Centro Promea Turin, Italien
    Sunseed. 40 år, IVF 1(misslyckades), FET 1, testdag 21/12 minus. Väntar på FET 2.
    Bengalen: 38 år, 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC
    Hemulen, 38 år, 4 inseminationer, 2 IVFer, 2 FET. IVF 1 pos, MA v10.

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Hoppas på hemmamirakel! 
    Linköping68, 43 år, Linköping: Hemmaförsök, ev en IVF till om någon klinik säger ja..... 

***FET*** 
    pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU,  nytt FET v 50
    Oceanney, 42 år,Frankrike, syskonförsök, stimulerad FET2 20/12

***SPRAYAR*** 
    Anne f 41, Trönö, första spraydag 23 decIVF försök nr 1. 
    Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro 
    pp08, 41år, Stockholm, IVF7 (syskon) spraystart 24 okt

***SPRUTAR*** 
    Sushi. 42år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon. 
    Victoria71, Göteborg, IVF-centrum, IVF-försök nr 2, korta metoden menopur, sprutstart 11/1

***JAPANSKA METODEN***

***ÄP/ET*** 

***RUVARE OCH TESTDAG*** 
    bellami01, 38år, Försök #4, FET 25/8, TD 5/9 
    Boombabymamman, 39 år, Malmö, syskonförsök 1 med ICSI på Cura i Malmö, TD 7/11.
    Mia, 42 år, Göteborg, (2 IVF, FET x 2) nu FET 3, TD 14/12 
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 5 MA, FET 5/12 TD 23/12
    Thuleslapper, 38 år, Värmland (men går på USÖ),  FET 8/12, TD 24/12
    Oceanney, 42 år, Frankrike, syskonförsök, stimulerad ICSI/FET 20/12, TD 2/1

***GRAVIDA*** 
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg 
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12 
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1 
    Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1 
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. 
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan 
    Lumix, 40 år, BF mars 2012 
    Märtaros, 40 år, hemmaförsök, BF 25 april 2012 
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012
    Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) ÄP 16/11, ET 18/11,   27/11 TD 6/12
    Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Göteborg, (3 ICSI + 3 FET och 2 MA) . ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12, BF 5/8-2012
    Vi 4, 40 år, Carlanderska Gbg, IVF nr 1 (syskonförsök), ET 10/12, TD 24/12. BF 28/8 2012

***FÖDDA*** 
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42)
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar

• hemulen

Söte, jag fick de siffrorna berättade för mig en gång men minns dem inte exakt. Vid "vanliga" graviditeter har jag för mig att det är något på 1%, eller strax under. Vid IVF ligger siffran lite högre närmare typ 1.5-2%, och de vet inte varför (labchefen jag pratade med upplevde detta som lite av ett bekymmer). Är hon säker på att det är enäggs och inte så att hon blev spontant gravid samtidigt som IVFen funkade?

• hemulen

AnneF. Om man inte har dåliga äggreserver (eller något annat besvär som t.ex. endometrios) har jag fattat det som att det inte spelar någon roll om man kör långa eller korta protokollet. Många läkare och kliniker tycker att det är bättre med det långa för att de då kan styra mer precis när det blir äggplock, det blir alltså lättare för dem att planera verksamheten. Kanske läkaren du träffade sist bara ville hjälpa dig till ett snabbare försök eftersom det nu blev misslyckat? Man tycker ju verkligen att han kunde förklarat lite bättre hur han tänkte! Vad tror ni andra? Någon som vet något? Jag håller med Miss B, ring och be att få en förklaring. Kram!

• hemulen

Neeej, Vi4 så fruktansvärt tråkigt! Jag beklagar verkligen. Du har mitt stöd och mina tankar, har också gått igenom det du gör nu. Stor kram!

• hemulen

Nej MissB! Jag beklagar verkligen, fy vad tungt. Världen är inte rättvis! Hoppas du snabbt får komma till utredning och prover. Stor kram!

Maryhe, ja jösses vad med ägg! Men som du säger det är ju inte kvantitet utan kvalitet. Jag är också ganska lättstimulerad, fick ut 14 ägg första gången, "bara" 4 blev befruktade och tre klarade sig. Blev dock ingen bebis av dem. Senaste gången fick de ut tolv ägg (men det fanns 14 bara det att äggstocken gled undan hela tiden så hon fick inte tag på de två sista, rejält ont gjorde det också när hon pickade och körde runt med nålen), färskförsöket blev inget och väntar nu på FET. GULDÄGG, var är du?

Victoria, grattis till lyckat äggplock! Det kanske är du som värpt guld denna gång Flört, håller tummarna för det.
    34an, härligt att komma igång. Go girl! 

• hemulen

Grattis Victoria till ET! Hoppas det är din tur denna gång!
    För er sim undrar lite över svenska klinikers IVF/ICSI/IUI resultat jämfört med resten av Europa så hittade jag en intressant länk här, årsrapporter från 1997-2007. En imponerande samling data helt enkelt!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?