• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Fjällsippan
    augustibruden skrev 2011-04-19 11:24:01 följande:
    Kanske blir immunförsvaret lite svagare med åldern också.... 
    Kanske orsaken till att jag sjäv lyckades först vid 39. Fick iofs Trombyl den ruvningen. Undra om Innohep och Fragmin har samma effekt? Någon som vet?
  • augustibruden
    Fjällsippan skrev 2011-04-19 11:33:12 följande:
    augustibruden: glömde ju säga jättegrattis till graviditeten{#emotions_dlg.flower}! När är det dags?
    Tack!! I midsommar är det dags för bebis : )

Jag tror att både Trombyl, Innohep och Fragmin har samma effekt, det är iallafall vad min läkare sa.
    Jag vet att en del som inte har lika medgörliga läkare som jag har ätit Albyl Minor som är receptfritt. Ska tydligen ha samma effekt.
  • Zinfandel
    Fjällsippan skrev 2011-04-19 11:30:13 följande:
    Kanske orsaken till att jag sjäv lyckades först vid 39. Fick iofs Trombyl den ruvningen. Undra om Innohep och Fragmin har samma effekt? Någon som vet?
    Innohep har väl kraftigare blodförtunnande och effekten ökar i samband med acitylsalicylsyra varför man ofta sätter in Trombyl också. Då fungerar väl Trombyl som ett komplement just för att öka effekten?
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-04-19 11:40:11 följande:
    Innohep har väl kraftigare blodförtunnande och effekten ökar i samband med acitylsalicylsyra varför man ofta sätter in Trombyl också. Då fungerar väl Trombyl som ett komplement just för att öka effekten?
    Jo, men jag får Trombyl+Fragmin. Ser att det är olika verksamma substanser i Fragmin och Innohep, så Innohepen är kraftfullare? 
  • Zinfandel

Det är ju helt olika aktiva substanser i dem. 

Heparin är ytterligare ett preparat som är en blandning av  Innohep och Fragmin och tillsammans med Trombyl är det ännu mer effektivt.

• Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-04-19 11:50:15 följande:
    Det är ju helt olika aktiva substanser i dem. 

Heparin är ytterligare ett preparat som är en blandning av  Innohep och Fragmin och tillsammans med Trombyl är det ännu mer effektivt.

Och så den gamla vanliga funderingen; undra varför vissa IVF-läkare föredrar det ena framför det andra? 
  • underverket 06

Zinfandel: Jo, är ledsen därför att sambon inte förstår att jag också tycker situtionen är jobbig. Han är mest sur på att jag inte är intresserad av sex. Eller visst har jag lite lust, men jag är nojig. Att jag går upp i mig själv har han ingen som helst förståelse för. Det kommer ju sluta med att jag går med på att ha samlag, även fast jag är nojig över det. Är ju dessutom hemma med halsont, så har ju ännu mer tid att tänka. Men nu ska jag röja lite hemma här o sedan får vi se hur samtalet mellan mig o sambon går ikväll.

• Zinfandel

Underverket: Du får verkligen inte lägga för mycket energi på honom, lägg den på dig själv och din kropp istället. Jag har inte precis världens mest engagerade man men jag valde att inte pressa fram det, jag körde racet istället. Nu är jag den mentalt starkaste av oss så jag har inte problem med det, dessutom tycker jag att ruvtiden är så mysig så jag gottar ner mig i mig själv :) Är din man med på behandlingarna? Om inte så är det nog bra, för att se vad du går igenom. Om jag ska leka söndagsbilagepsykolog så handlar allt säkert om prestationsångest för dessa män - hepp de kan inte göra sina kvinnor gravida Förvånad. Så istället för att vara engagerade och förstående så kör de på livet som vanligt och skjuter verkligheten bortom sig, tänk vad deras kvinnor måste gå igenom och det kan inget göra. Du måste nog sätta dig ner och försöka förklara varje känsla och tanke i din kropp för att han ska förstå. Du måste förklara att du har genomgått ett operativt ingrepp, vilket det faktiskt är. Du gör en rejäl "uppoffring" för er skull, han får bidra med det han kan. Dessutom finns det ju andra sätt att ha sex på än penetrering och just där men först och främst så måste han visa dig den respekten. Du ska inte säga ja för hans skull. Tänk nu på dig själv, din kropp och pyret som växer där inne! Nu är det prioritering som gäller och det bestämmer du över. Ge inte med dig om det inte känns rätt och var inte ledsen över det heller. Låt magkänslan bestämma, den brukar ha rätt..... KRAMAR

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?