• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-04-18 20:12:22 följande:
    Inanna: en sak till: du får kräka av dig här precis hur mycket du vill, det är det vi är till för. Vi kommer fortsätta lyssna vare sig du vill eller inte! Men tänk på dig själv nu också, det finns fortfarande fler alternativ. Så lätt ger vi inte upp här - du kommer att lyckas!!!
    Tack min vän! Har känt mig ledsen idag och har inte orkat skriva förrän nu. Kram! Ska fundera över allt du skrivit!
  • Inanna Li
    chichisita skrev 2011-04-19 04:54:04 följande:
    Inanna: Allvarligt talat så tycker jag inte alls att det låter så illa. Jag hade också tre befruktade ägg förra gången, och det vara bara två av dem som delade sig som de skulle. Det är inte kul att åldras, det håller jag med om, och jag känner själv paniken kommande smygande över att jag närmar mig 41 och fortfarande inte har lyckats sätta några barn till världen. Men jag har bestämt mig för att istället för att deppa försöka vara glad för att jag faktiskt fortfarande producerar ägg och att hoppet inte är helt ute än. Jag är yngre än dig och har redan sämre äggproduktion, men är absolut inte redo att ge upp än.  Försök att inte nojja så mycket över din ålder. Bortsett från stressen med att hinna få barn innan det blir försent tycker jag att det är rätt skönt att inte vara 20 längre.  
    Du har rätt att de egentligen är ett bra resultat för min ålder. När man är 42 och mer så är det ju jättebra att få ägg befruktade och som delar sig normalt överhuvudtaget . Men ålderspaniken är svår att leva med så här "de sista fertila åren". Jag är gärna 20 igen men då helst med den livserfarenhet jag har nu Skrattande!

Håller tummarna för dina blastisar! Kram!
  • Inanna Li
    augustibruden skrev 2011-04-19 10:04:25 följande:
    Ville bara heja på alla runt 40 som kämpar!! Själv har jag precis fyllt 40 och vi lyckades till slut efter 3 IVF och ett FET. Både mormor, mamma och jag har haft svårt att bli gravida utan att hitta orsaken. Alla 3 har lyckats till slut när vi varit runt 40 och sen har det lossnat. Personligen så tror jag våra problem har berott på ett för starkt immunförsvar.
    Jag håller tummarna för er!  
    Tack! Härligt att få inspiration och hopp från er som lyckats! Grattis efter allt kämpande {#emotions_dlg.flower}!
  • Spears

Sprutdag 4 gjorde jag ett blodprov på E2 det var 1500, vi får hoppas det är bra! Ultraljud på Fredag spännande :)

• Inanna Li
    Spears skrev 2011-04-19 18:51:46 följande:
    Sprutdag 4 gjorde jag ett blodprov på E2 det var 1500, vi får hoppas det är bra! Ultraljud på Fredag spännande :)
    Spännande med ultraljud! Håller tummarna för att det går bra!
  • Boe

Underverket,
    Jag håller med om att sambon inte riktigt förstår hur tufft det är med IVF. Jag mådde ganska bra fysiskt båda mina gånger med det är ju en sådan enorm press psykiskt. Man kan ju inte tänka på något annat (& så denna ständiga toaskräck). Känns ju också som så bortkastade pengar när/om det inte går vägen heller. Positivt är ju iallafall att han gärna vill ha din uppmärksamhet. Hoppas att du mår bättre efter erat samtal.

KramHjärta

• Zinfandel

Här har jag nu fått svar på den omfattande immunologiska utredning som gjorts på mig. Samtliga värden är bra och ligger inom referensramar men pga lite anmärkningsvärt lgE/immunoglobulin, min ålder och mina autoimmuna sjukdomar så får jag Prednisolon/kortison om jag vill. Känns skönt att ha en läkare på min sida som kämpar & försöker. Ska nu överväga detta, ev med Klexane/Fragmin, så får vi se sen......

• turlid70
    Zinfandel skrev 2011-04-19 21:45:08 följande:
    Här har jag nu fått svar på den omfattande immunologiska utredning som gjorts på mig. Samtliga värden är bra och ligger inom referensramar men pga lite anmärkningsvärt lgE/immunoglobulin, min ålder och mina autoimmuna sjukdomar så får jag Prednisolon/kortison om jag vill. Känns skönt att ha en läkare på min sida som kämpar & försöker. Ska nu överväga detta, ev med Klexane/Fragmin, så får vi se sen......
    Jag är så nyfiken :)) Vad är det de letade efter och vad är det de hittade? Anmärkningsvärt immunoglobulin och autoimmuna sjukdomar, vad är det?
  • Zinfandel
    turlid70 skrev 2011-04-19 21:55:16 följande:
    Jag är så nyfiken :)) Vad är det de letade efter och vad är det de hittade? Anmärkningsvärt immunoglobulin och autoimmuna sjukdomar, vad är det?
    Utredningen letar efter samtliga immunologiska problem, alltså allt som kan göra att kroppen stöter bort ett embryo. Vanliga autoimmuna sjukdomar är sköldkörtelproblem, glutenallergi, psoriasis, diabetes, reumatism, astma osv. Jag har ett jättestarkt immunförsvar, jag blir aldrig sjuk mer än snuvig, jag har aldrig haft tex kräksjuka , vilket ju är skönt, men det innebär också att kroppen stöter bort allt... Så nu ska vi dämpa det. Förhöjt lgE är vanligt vid immunbristsjukdomar, allergiska sjukdomar mm.
  • Fjällsippan

Grattis, Zinfandel, till att ha hittat en läkare som vill göra en ordentlig immunologisk utredning! Måste vara så oerhört skönt att ha en läkare som tar det här på allvar. Även fast jag får både Prednisolon och Fragmin så är det ju ett stort frågetecken för mig själv huruvida allt bottnar i en immunologisk problematik. Jag var som du tidigare; aldrig sjuk. Det senaste året har det dock ändrats, och under vintern har förkylningarna avlöst varandra. Även om det är jobbigt så hoppas jag på att det är ett bra tecken ur fertilitetssynpunkt. Nåväl, nog om mig. Vet du när nästa försök kan tänkas bli?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?