turlid70 skrev 2011-04-20 09:59:14 följande:
vi borde kanske tänka på adoption redan då, nu är det för sent för oss för det också.
Som andra också skriver så är det inte alls för sent för er att adoptera. Jag antar att du precis som jag är född 1970? Åldersgränsen (ej i lag utan en rekommendation från Socialstyrelsen) är att man inte ska vara 43 år fyllda då kommunen ger sitt medgivande.
Det första man behöver göra är att anmäla sig till sin kommun att man är intresserad av att adoptera. Sedan måste man gå den obligatoriska förädrautbildningskursen. Efter det kan man starta medgivandeutredningen hos kommunen som tar några månader.
Om man överhuvudtaget tror att det finns en chans att man skulle vilja adoptera så ska man så snart som möjligt anmäla sig till ngn adoptionsorganisation tex AC (Adoptionscentrum som är störst i Sverige). Kötiden räknas nämligen från den dag man går med i föreningen.
Många länder där det kommer barn från har mycket högra åldersgränser än vad Sverige kräver. Tex Kina och några andra där man kan vara 45-50 år gamla. Även i Sverige är det tillåtet att vara äldre om man kan tänka sig att adoptera ett ngt äldre barn eller barn med så kallade speciella behov. Kina har tex en speciell kö för detta och jag gissar att den person som var nästan 50 som nämndes i ngt inlägg ovan som nyligen adopterat från Kina gått den vägen.
Ngt man ska vara medveten om däremot är att ingen kommun i Sverige inleder en medgivandeutredning så länge man aktivt håller på med IVF. Helt j-a snett tycker jag. Så hur löser man det då? Jo, genom att blåljuga och säga att ja IVF det gjorde vi förut men nu har vi lämnat det stadiet bakom oss. Kommunen kan inte kolla ändå.
Jag och min man fortsätter glatt att IVFa trots att vi gått igenom hela adoptionssvängen och nu har ett medgivande från kommunen och väntar på att få skicka iväg våra papper till troligtvis Colombia (med Lesotho som backupplan). Vi har fått ett syskonmedgivande. Så vi hoppas på två som Colombianer alternativ Lesother (heter det så?)
Vi resonerar som så att alla barn är välkomna till oss hemmatillverkade, IVFbarn, adopterade...
Vår högsta lycka skulle vara om vi lyckades med både IVF och adoptionen.
Så Turlid om du tror adoption skulle vara ngt för dig och din man så ring imorgon och anmäl er till ngn organisation. Kram