• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Enya70
    Inanna Li skrev 2011-04-18 15:17:21 följande:
    Inget är omöjligt även om jag inte hoppas på det värsta. Om man kan gå från 15 ägg till 7 ägg på samma dos på ett år och från hundraprocentig befruktningsgrad till femtioprocentig så kan det ju faktiskt vara så att värdet har sjunkit till hälften eller mer. Hemska smärtsamma tanke! De sista fertila åren kan raset gå riktigt snabbt. Men det kanske är bättre att få veta hur det ligger till innan man slänger ut en massa pengar på nåt som inte kommer funka ...

Tack Turlid! Vi får se hur jag gör!
    I höstas hade jag ett försök där det blev 5 ägg ut men inga som delade sig vidare efter befruktning.
    Nu i vår fick jag på exakt samma protokoll långa metoden, samma medicin och samma dos
    9 ägg ut vara 4 delade sig fint efter befruktning och jag fick 3 tillbaka.

Nu plussade jag inte i alla fall men min danska läkare säger att det här med äggproduktionen går lite i skov. Efter mitt försök i höstas när det gick så himla dåligt ville han att vi skulle vila och vänta i flera månader på nytt försök just därför att mina äggstockar just då var inne i en konstig fas.

Nu efter förra försöket med många fina ägg ville han istället vi ska göra ett nytt försök så snart som möjligt för att han tror jag är inne i en bra period.

Inanna - kanske hade du just en sådan lite sämre månad nu vid förra försöket. Tydligen kan det skifta rejält från månad till månad

Kram och ge inte upp!
  • Inanna Li
    Enya70 skrev 2011-04-18 15:29:57 följande:
    I höstas hade jag ett försök där det blev 5 ägg ut men inga som delade sig vidare efter befruktning.
    Nu i vår fick jag på exakt samma protokoll långa metoden, samma medicin och samma dos
    9 ägg ut vara 4 delade sig fint efter befruktning och jag fick 3 tillbaka.

Nu plussade jag inte i alla fall men min danska läkare säger att det här med äggproduktionen går lite i skov. Efter mitt försök i höstas när det gick så himla dåligt ville han att vi skulle vila och vänta i flera månader på nytt försök just därför att mina äggstockar just då var inne i en konstig fas.

Nu efter förra försöket med många fina ägg ville han istället vi ska göra ett nytt försök så snart som möjligt för att han tror jag är inne i en bra period.

Inanna - kanske hade du just en sådan lite sämre månad nu vid förra försöket. Tydligen kan det skifta rejält från månad till månad

Kram och ge inte upp!
    Tack Enya (och tack alla andra tjejer som bemödar sig med att kommentera mitt gnäll)! Visst kan det nog vara så att man har bra och dåliga månader. Men enligt Ockhams rakkniv ska man ju välja den enklaste förklaringen men det behöver ju inte vara sanningen i alla lägen ...

Jag har ju gjort två ingrepp i livmodern förra året. En operation då jag tog bort polyper i augusti och en skrapning i november. Vet inte hur stor betydelse sådant kan ha heller. Men det har ju förstås inget med äggstockarna att göra.

Läste några artiklar på nätet om förändringar av antalet äggblåsor från månad till månad. Tydligen ska det vara mer vanligt hos unga kvinnor (mest hos kvinnor under 25) att antalet skiftar jättemycket. Hos äldre brukar det vara mer stablit, kanske som mest 4 + eller 4 - olika månader.

Hoppas du är inne i en bra period. Fint att din läkare tror så! Kram!
  • kattenizze

Inanna: Jag har haft 3 ägg ut näst sista gången och 10 nu så vad 17, det kan skifta! Och nu är jag dundergravid. Jag har en svägerska som är född 70 och som också kämpar med sitt första barn, och jag blir såååå irriterad på hur nonchalant vården bemöter henne och hennes sambo. Nä de är för gamla för allt, inte ens en missfallsutredning får de efter hennes fyra missfall...Nä hon e minsann för gammal! Man kan ju bevisligen bli med barn efter 40!! Nä, jag tycker du Inanna inte ska ge upp!!

• kattenizze

Hispan: Jag beklagar ditt minus. Hoppas ni får en skön sommarvila, även om ni inte önskade det.

• kattenizze

Enya: Jag tycker din läkare verkar vettig och väldigt engagerad. Hoppas det är er tur nu!!

• Enya70
    kattenizze skrev 2011-04-18 17:45:23 följande:
    Enya: Jag tycker din läkare verkar vettig och väldigt engagerad. Hoppas det är er tur nu!!
    Tack Kattenizze! Det hoppas jag också {#emotions_dlg.flower} Kram
  • Zinfandel

Inanna: nu blir jag lite arg på dig. Du kan faktiskt inte trycka ner dig själv med siffror, statistik & "förra gången". Jag hade ett betydligt sämre resultat än du vid mitt senaste ÄP (jaja, jag har ett par år på mig men det är ingen tröst) men jag har inte reflekterat över det förrän nu när du nämner det gång på gång. Jag tolkade det bara som att "så blev det denna gång" och inte som att min fertilitet hade sjunkit i raketfart. Vet du vad statistiken baseras på - 100 kvinnor eller 1000? Har de exakt samma referenser som du? Har de haft samma värden som du? Är det +40 kvinnor överlag (det kan ju skilja en massa på en 41-åring och en 45-åring...). Är deras män i exakt samma status som din? Gäller den 2010 eller en längre period?
    Såklart har ni inte samma förutsättningar - statistisk ska bara vara en måttstock, inget annat. 

Om vi då lägger ner statistiken så har vi dig själv kvar. Som du läst har massor här fått olika/bättre resultat vid senare tillfälle, även vid samma behandling. Det är precis som att majoriteten av alla kvinnor endast har 10 ÄL/år. Du kan nog inte börja jämföra förrän du gjort 6-7-8 ÄP, då kanske man kan se ett samband. Jag för min egen del ser inget som helst samband ännu, det är för tidigt. Det är så otroligt mycket som påverkar.

Du får inte vara så hård mot dig själv, du är ingen äggproduktionsapparat. Jag får nästan känslan att du nästan får lite panik, det är ingen bra metod. Du måste ge dig själv en ärlig chans nu!!

Förlåt kära Inanna att jag är hård mot dig men du får inte göra så här mot dig själv. Hur var förresten din mans spermier nu vid senaste försöket - kan inte minnas att du nämnt det..?
    Och tänk på killens ord vid busshållplatsen Kyss

• Inanna Li
    kattenizze skrev 2011-04-18 17:41:06 följande:
    Inanna: Jag har haft 3 ägg ut näst sista gången och 10 nu så vad 17, det kan skifta! Och nu är jag dundergravid. Jag har en svägerska som är född 70 och som också kämpar med sitt första barn, och jag blir såååå irriterad på hur nonchalant vården bemöter henne och hennes sambo. Nä de är för gamla för allt, inte ens en missfallsutredning får de efter hennes fyra missfall...Nä hon e minsann för gammal! Man kan ju bevisligen bli med barn efter 40!! Nä, jag tycker du Inanna inte ska ge upp!!
    Tack! Ja, den vanliga vården har jag inte haft kontakt med. Tyckte inte att det var någon idé att försöka ens. Jag fick inte opererera bort mina livmoderspolyper i offentlig regi eftersom Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg vägrar hjälpa kvinnor över 40 med fertrilitetsbefrämjande åtgärder så jag fick betala 26 000 för en privat operation. Att de hade kunnat vara elakartad cancer (bara 5 % risk) struntade de i.
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-04-18 18:07:37 följande:
    Inanna: nu blir jag lite arg på dig. Du kan faktiskt inte trycka ner dig själv med siffror, statistik & "förra gången". Jag hade ett betydligt sämre resultat än du vid mitt senaste ÄP (jaja, jag har ett par år på mig men det är ingen tröst) men jag har inte reflekterat över det förrän nu när du nämner det gång på gång. Jag tolkade det bara som att "så blev det denna gång" och inte som att min fertilitet hade sjunkit i raketfart. Vet du vad statistiken baseras på - 100 kvinnor eller 1000? Har de exakt samma referenser som du? Har de haft samma värden som du? Är det +40 kvinnor överlag (det kan ju skilja en massa på en 41-åring och en 45-åring...). Är deras män i exakt samma status som din? Gäller den 2010 eller en längre period?
    Såklart har ni inte samma förutsättningar - statistisk ska bara vara en måttstock, inget annat. 

Om vi då lägger ner statistiken så har vi dig själv kvar. Som du läst har massor här fått olika/bättre resultat vid senare tillfälle, även vid samma behandling. Det är precis som att majoriteten av alla kvinnor endast har 10 ÄL/år. Du kan nog inte börja jämföra förrän du gjort 6-7-8 ÄP, då kanske man kan se ett samband. Jag för min egen del ser inget som helst samband ännu, det är för tidigt. Det är så otroligt mycket som påverkar.

Du får inte vara så hård mot dig själv, du är ingen äggproduktionsapparat. Jag får nästan känslan att du nästan får lite panik, det är ingen bra metod. Du måste ge dig själv en ärlig chans nu!!

Förlåt kära Inanna att jag är hård mot dig men du får inte göra så här mot dig själv. Hur var förresten din mans spermier nu vid senaste försöket - kan inte minnas att du nämnt det..?
    Och tänk på killens ord vid busshållplatsen Kyss

Du har helt rätt Zinfandel. Jag överreagerar egentligen och jag jämför mig bara med mig själv. Förlåt om jag har fått dig att känna att du fick ett dåligt resultat sist. Det har aldrig varit min mening. Förlåt alla andra också.  Enda anledningen till att jag har varit så upprörd är ju att det blev så mycket sämre på ett år och det gör mig orolig. Och att jag känner en press på mig att vara så mycket bättre än andra i min ålder för att få fortsätta på min klinik.  Och det är sant att jag borde tänka på hur sambons spermaprov samverkar. Han har ju inte slutat dricka alkohol och snusar alldeles för mycket och förmodligen är mycket av det medfött också. Han har väldigt svårt att befrukta mina ägg naturligt så vi måste göra ICSI så vem vet om det inte var hans utvalda spermier som var dåliga sist? Vi fick bara veta att spermierna var OK för ICSI men inte hur bra/dåligt provet faktiskt var.

Ska tänka på killen på busshållplatsen. Jag ska försöka få lite skön "rastaman vibration" nu. Leva livet i lugn reggaetakt fram till läkarbesöket! Efter 4 ICSI kanske man kan se ett samband!

Tack Zinfandel! Du är bäst. Du gör rätt i att skälla lite på mig Glad!
  • Zinfandel

Inanna: du behöver inte be om ursäkt!! Jag har full förståelse för att du letar information, vem har inte gjort det om jag Glad. Men du får inte skuldbelägga dig själv, du får inte bära hela ansvaret på dina axlar, du får inte anklaga dig själv. Det är jätteviktigt!! Det kanske är läge att frysa ner spermier nu, de åldras ju också.. Om ni väljer ÄD nästa år så har ni ju spemier från detta året. Det är säkert alls att det förbättras för att ni slutar med alkohol, tobak osv, glöm inte att ni måste leva också. Mediterar du...?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?