• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-04-20 10:56:55 följande:
    Hur känner du dig idag, Inanna? Vi kommer ju bli synkisar - jag väntar också mensen (och därmed blir det sprutstart) i början på maj. Vilken cykeldag börjar man med sprutorna när man gör den korta?
    Det känns efter omständigheterna ganska bra idag. Denna vecka kör vi med hemmaförsök och hoppas på mirakel. Jag är på CD 14. Annars kommer nog mensen första veckan i maj. Man börjar spruta andra eller tredje mensdagen beroende på min kliniks öppettider så att första VUL inte ska ske under helgen. Kul att få följas åt denna gång! Jag ska bombadera min läkare med frågor om val av preparat och dos nästa vecka och säga att jag planerar 2 försök till före 43-årsdagen.
  • Fjällsippan
    Snösport skrev 2011-04-19 23:10:53 följande:
    Zinfandeln: Låter intressant det där om immunförsvaret.  Undras om man har det pckså? jo man kan undra mycket. Jag har ju inte heller haft så bra resultat men bästa på mitt 5:e men det som är bäst för mej är ju skitdåligt och deprimerande för andra så det känns lite konstiigt att läsa här idag tycker jag. Jag har skitit i statistik och trott att det bara är ett par % men läkaren sa sist att den var mycket högre givetvis men att jag fortfarande har någon % har inte gjort mej uppgiven utan kännt att jag har chans fortfarande, så psyket är en spännande vän och fiende för oss inser jag.

....Nä nu har jag vilat någon timme efter 5,5 timmars bilresa och nu ska det packas igen för fjällen så man orkar upp på jobb imorgon.
    Må väl tjejer och ta hand om tärande tankar för de hjälper väl inte så värst?  Här får det gnällas....tycker bara det är sorgligt för ältande hjälper inte den som gör det för det är ett negativt mantra i mina öron eller de som läser det heller. 
    Må väl! 
    Märkligt nog så har jag, trots alla försök, aldrig fått någon procentsats på våra chanser. Förmodligen för att våra chanser är så svårbedömda då allt har sett så perfekt ut på ytan; men har visat sig vara i det närmaste omöjligt ändå. Härligt med helg i fjällen; såg att "värmen" skulle söka sig uppåt under helgen !

Vad gäller mantra så har jag de senaste veckorna försökt att programmera mig själv positivt; jag tar fertilitetspromenader där jag a la mindfullnessmanér tänker "jag är fertilFörvånad"  eller  t o m "jag är jättefertilDrömmer" vid varje steg jag tar. Jag förstår att det låter lite barnsligt, men det hjälper mig att tränga bort onödiga tankar som ändå inte hjälper mig på något sätt. 
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-04-20 11:01:33 följande:
    Det känns efter omständigheterna ganska bra idag. Denna vecka kör vi med hemmaförsök och hoppas på mirakel. Jag är på CD 14. Annars kommer nog mensen första veckan i maj. Man börjar spruta andra eller tredje mensdagen beroende på min kliniks öppettider så att första VUL inte ska ske under helgen. Kul att få följas åt denna gång! Jag ska bombadera min läkare med frågor om val av preparat och dos nästa vecka och säga att jag planerar 2 försök till före 43-årsdagen.
    Vi har precis lämnat några hemmaförsöksdagar bakom oss. Sambon är en obotlig optimist vad gäller att vi ska lyckas hemma. Han tror fortfarande stenhårt på vår egen kapacitet. et känns bra !

Jag blir glad att höra att du mår lite bättre idag. Och bra att du har frågorna klara inför mötet med läkaren. Du har ju verkligen en bit upp till maxdos och dina äggstockar har ju inte "fått smaka på"  en högre eller full effekt ännu. Ska bli intressant att höra hur din läkare kommer att resonera vad gäller dosen. Jag tycker att du ska fråga om du får ta E2-värde också; eller i alla fall fråga henne om det kan vara till hjälp vid eventuell dosjustering.
  • Snösport

Fjällsippan: hi, hi, hi jag har ju också sådana promenader eller bilfärder : "jag kan blir gravid" Blir ju helt glad av det   
    Här är jag den obotliga optimisten också och mannen verkar tycka att allt blir nog bra hur det än blir men eftersom han tycker jag är en cool kvinna så tror han ju att det där kommer nog snart ska du se. Min tro går upp och ner men som du så finns det inget uppenbart fel mer än nu åldern så mirakel kan ske..bara hoppas att de sker!

Innan: Hoppas det lyckas nu för dej och Fjällsippan...måste ju ha några att se upp till!!!
    Innan "du kan bli gravid du har fina ägg" Solig 
    jag ska ha mens i nästa vecka men jag ska ju testa TSH i början på maj så det har höjt sej lite då det rasat detta året värre och ta cellprov då också som jag hoppat över nästan ett helt år för jag får aLLTID tid varje gång jag ska göra IVF och sedan är alla tider fullbokade. Vilket fall så gör jag troligtvis nästa i juni v 23 eller v 24 som är deras sista vecka man kan göra ÄP innan semestern. Men telefonmöte m ivf-läkaren i nästa vecka för att kolla av allt...annars får det väl bli i augusti/sept och det känns ju verkligen långt dit.

• Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-04-20 11:20:19 följande:
    Vi har precis lämnat några hemmaförsöksdagar bakom oss. Sambon är en obotlig optimist vad gäller att vi ska lyckas hemma. Han tror fortfarande stenhårt på vår egen kapacitet. et känns bra !

Jag blir glad att höra att du mår lite bättre idag. Och bra att du har frågorna klara inför mötet med läkaren. Du har ju verkligen en bit upp till maxdos och dina äggstockar har ju inte "fått smaka på"  en högre eller full effekt ännu. Ska bli intressant att höra hur din läkare kommer att resonera vad gäller dosen. Jag tycker att du ska fråga om du får ta E2-värde också; eller i alla fall fråga henne om det kan vara till hjälp vid eventuell dosjustering.
    Min sambo tror fortfarande på hemmaförsök också även om han har nedsatt spermakvalité. Helt omöjligt är det inte att det skulle gå även om våra chanser förstås är kraftigt försämrade. Kanske gissningvis 1 % (om vi nu ska "skoja" om procent och procentsatser Skrattande)!

Jag har ju bara provat 225 IE och maxdos är 450 så visst kan det hjälpa något med högre dos. Vet inte om de går med på E2-värde på min klinik. De går ju bara efter ultraljudet och blåsornas tillväxt.
  • Inanna Li
    Snösport skrev 2011-04-20 12:05:15 följande:
    Innan: Hoppas det lyckas nu för dej och Fjällsippan...måste ju ha några att se upp till!!!
    Innan "du kan bli gravid du har fina ägg" Solig 
    jag ska ha mens i nästa vecka men jag ska ju testa TSH i början på maj så det har höjt sej lite då det rasat detta året värre och ta cellprov då också som jag hoppat över nästan ett helt år för jag får aLLTID tid varje gång jag ska göra IVF och sedan är alla tider fullbokade. Vilket fall så gör jag troligtvis nästa i juni v 23 eller v 24 som är deras sista vecka man kan göra ÄP innan semestern. Men telefonmöte m ivf-läkaren i nästa vecka för att kolla av allt...annars får det väl bli i augusti/sept och det känns ju verkligen långt dit.
    Vi får hoppas på att det finns ett par fina ägg för mig (och Fjällsippan) även nästa gång. Håller tummarna för att du får ÄP innan semestern!
  • Zinfandel

Åhh jag gillar denna tråden, det är verkligen en annan nivå på tänkandet!!

Hmmm Turlid, det är ett spår jag hade följt upp iaf, det skadar inte. immunförsvaret försämras förvisso med åldern, men sååå gamla är vi ju inte... Däremot är jag rätt säker på att immunförsvaret påverkas av behandlingarna, hormonerna osv. 

Angående adoption så har min 50-åriga granne en 2,5 åring och hämtade ytterligare en 6 månaders i höstas när hon var 49, så det kan tydligen funka ;)

Fjällsippan: ja, det är korrekt att det är implantationen som strular pga immunförsvaret. Mitt immunförsvar är ju värsta killern, inget överlever i minn kropp.... Ps! Just hemkommen solbränd och stilig från semester Solig

Jag har heller aldrig fått några procentsatser eller scooring. Kanske var det inte lönt haha Flört Fjällis, jag gillar dina mantran Glad I vår verklighet och omgivning pratar vi aldrig om "om vi får barn" utan "när vi får barn" Glad Vi är fortfarande så övertygade att vi kommer att lyckas, kanske därför vi lagt IVF lite på hyllan Glad Inanna, skönt att höra att du är piggare idag {#emotions_dlg.flower} Ja, det är underbart att vara utredd, den utredningen vi har gjort är ju den vanliga MF-utredningen och den är bättre att göra i förebyggande syfte... Särskilt när vi nu är så där fem-i-tolv.

• kattenizze

Zinfandel: Ja, jag gillar verkligen den här tråden också, finns så mycket kloka, starka, fantastiska kvinnor här! Det är få man kan dela detta bekymmer med, men alla här VET vad vi går igenom....Jag undrar hur det går för dig Chichisita??
    Inanna: Om du bara haft en sån låg dos och ändå fått ok med ägg kan de väl knappast neka dig nya försök!! Det hade ju varit en helt annan sak om du legat på 450 och fått ut ett ägg liksom. Gör du ISCI också pga spermakvalitén? Vi fick ju göra det nu denna gång när jag blev gravid, trots att min mans spermier varit helt UA tidigare. Jag läste nånstans att någon tyckte att det var mer onaturligt att liksom våldföra spermien på ägget, och naturligtvis är det rent trams, men jag kan inte sluta tänka på det...Löjligt jag vet. Hur

• Zinfandel
    kattenizze skrev 2011-04-20 14:51:56 följande:

Inanna: Om du bara haft en sån låg dos och ändå fått ok med ägg kan de väl knappast neka dig nya försök!! Det hade ju varit en helt annan sak om du legat på 450 och fått ut ett ägg liksom. 

Bra kommentar där!
    kattenizze skrev 2011-04-20 14:51:56 följande:

Jag läste nånstans att någon tyckte att det var mer onaturligt att liksom våldföra spermien på ägget, och naturligtvis är det rent trams, men jag kan inte sluta tänka på det...Löjligt jag vet.

Haha, underbart GladSolig
  • kattenizze

Zinfandel: Vad häftigt att hon fick adoptera så sent!! Det var roligt att läsa. Vet du från vilket land det var?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?