• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Inanna Li
    oceanney skrev 2011-04-17 23:13:10 följande:
    Håller med! Med dina fina äggskörder finns det ingen anledning att det inte skulle lyckas. Tycker också att du ska testa en annan klinik och läkare nästa gång. Viktigt med positiv läkare, eller i värsta fall neutral. Skulle också överväga 2-3-dagarsodlade för att nu prova någonting nytt. Du får fler till frysen och fler FET-chanser. Kram!
    Tack! Kram! 2-dagarsodlade verkar ändå vara allt jag får nuförtiden. Med 3 befruktade av 7 ägg blev det ingen långtidsodling och inget till frysen. Min "glansperiod" är nog över för gott. Märkligt att man kan gå från good responder till poor responder på bara tio månader. Från hyfsat bra chanser till ÄD som bästa hopp! Men det finns ju inget man kan göra åt det. Det är obarmhärtligt att passera 42 och se allt rasa i snabb takt! Och jag som inte ville ge experterna rätt!
  • Snösport

Kattenizze: Åh, vad härligt för ER, pluss är bra, stark pluss är väldigt bra Solig

kattenizze, mammaGås, enya, chisisita: tack tack, det blir gynläkaren först sedan drar vi på kurs en dag så hoppas det är goda besked annars blir jag väl tyst när vi ska åka i gemensamma bilen hela em och kvällen till kursen.
    Jo våren är verkligen i Luleå--snön har smält värre nu halva gräsmattan syns och ca 30 cm tjockt kvar på resten men smälter i raketfart. Avresa mot fjällen på onsdagskväll igen

• Snösport

Innan: Nä det är ju det trista men som min läkare sa förra gången att fakta att jag psykiskt och fysiskt mådde så bra sist hjälper också resultaten, jag är nu mer rädd att mina resultat kan bli sämre också men han verkar ganska lugn bara jag håller mej så lugn som förra gången  och mår så bra så blir det nog ok.   Jag har ju få från början så jag kan ju liksominte ha ras för då finns det ju inga ägg alls.
    Får se, men oavsett hur det blir så tror jag det är bra att försöka stressa ner, livet har sin gång man blir äldre helt enkelt och ÄD är en bra grej om man har råd.

• pp08
    Inanna Li skrev 2011-04-18 09:32:31 följande:
    Tack! Kram! 2-dagarsodlade verkar ändå vara allt jag får nuförtiden. Med 3 befruktade av 7 ägg blev det ingen långtidsodling och inget till frysen. Min "glansperiod" är nog över för gott. Märkligt att man kan gå från good responder till poor responder på bara tio månader. Från hyfsat bra chanser till ÄD som bästa hopp! Men det finns ju inget man kan göra åt det. Det är obarmhärtligt att passera 42 och se allt rasa i snabb takt! Och jag som inte ville ge experterna rätt!
    Inanna, jag går på CVL och läste deras senaste info på hemsidan. De säger att 2-dagars embryon har lika goda chanser  än 5-dagars. Det som skiljer sig är om de fortsätter att växa efter 2 dagar också, och då kan de välja ut det bästa ägget, säger dock ingenting om förmågan att fästa och utveckla sig vidare.  De återför sällan flerdagars embryon eller blastocyter och anser att mammans livmoder är bästa "värmeskåpen". Odlar bara längre om det finns tidigare historik om många återföringar utan graviditet, många åägg/embryo att välja/odla länge etc.
    Flicka 2009 ; MF feb2011
  • Inanna Li
    pp08 skrev 2011-04-18 09:58:35 följande:
    Inanna, jag går på CVL och läste deras senaste info på hemsidan. De säger att 2-dagars embryon har lika goda chanser  än 5-dagars. Det som skiljer sig är om de fortsätter att växa efter 2 dagar också, och då kan de välja ut det bästa ägget, säger dock ingenting om förmågan att fästa och utveckla sig vidare.  De återför sällan flerdagars embryon eller blastocyter och anser att mammans livmoder är bästa "värmeskåpen". Odlar bara längre om det finns tidigare historik om många återföringar utan graviditet, många åägg/embryo att välja/odla länge etc.
    Tack för information. Jag vet att CVL inte brukar långtidsodla och att livmodern förmodligen är bästa miljön för embryot i alla fall. Men när kliniker i Sverige inte gör PGD (analyserar kromosomer )på rutin hos äldre kvinnor så är långtidsodling enda vägen att skilja agnarna från vetet fast som du skriver kan man ju inte veta säkert ändå. Min klinik brukar inte långtidsodla embryon från kvinnor över 39 så jag hade ju turen att få göra det vid 41,5 års ålder.  Resultatet blev ändå tre usla blastocyster. I år får jag vara glad om mina ägg blir befruktade överhuvudtaget.
  • Mia69

Stort grattis till Plus, kattenizze!!!
    Snösport: lycka till hos gyn imorgon. Härligt med skidåkning!!!

Inanna: Du vet faktiskt inte om du gått från good responder till dålig responder förrän du gjort en IVF till. Det finns ju flera exempel här i tråden på att man kan få olika skörd vid olika IVF-omgångar. Att du hade många antrala folliklar före förra IVF talar för att du fortsatt har en god äggreserv! Att din mamma kom in i klimakteriet sent talar också för att det finns många ägg kvar. Det är dessutom inte sannolikt att AMH har rasat på 10 månader. Allt detta talar för att det kan bli en bra skörd vid nästa IVF så försök tänka på det som talar för dig istället.
    Åldern kommer ju vi ju båda inte ifrån. Den finns där som ett stort orosmoln givetvis, men alla har inte samma förutsättningar. En del får barn efter 45 och hos en del är äggen av dålig kvalitet redan före 40. Det kan ju inte vara så att så fort en kvinna fyller 42 blir alla ägg dåliga. Siffror är siffror och det mesta talar för att du tillhör den grupp av kvinnor som kan ha en möjlighet att få ett bra ägg efter 42 år. Sedan handlar det säkert även om lite tur och slump (tyvärr). I vår ålder tror jag man måste prova minst 10 embryon för att rent statistiskt ha en rimlig chans. Att säga till en 42 åring som genomgått några återföringar "att detta är meningslöst" är som att säga till en 32 åring att detta kommer inte att gå efter 1 IVF. Att ge "statistiken" en chans i vår ålder är tyvärr DYRT och jobbigt.
    Din läkare kommer sannolikt inte vara speciellt positiv. Vi har ju inte höga odds men man måste ju bestämma själv om runt 10% per återföring (om dessa odds nu stämmer) är något man vill satsa sina pengar på. En TRISS-lott med 10% chans till storvinst skulle jag köpa och tycka att jag hade en ganska stor chans...(vi köper ju dessutom flera sådana lotter).

• Fjällsippan

Inanna: instämmer med alla fantastiska och insiktsfulla "peptalks" här i tråden! Jag har dock en helt annan fråga: om du ska på möte den 28 hinner du med en IVF i maj då? Hinner du med det långa protokollet innan sommarstängningen? Om inte tycker jag att du ska ligga på kliniken att få en tidigare tid. 

Snösport: lycka till med kollen idag. Åh, vad jag hoppas att den där cystan har försvunnit!!! 

• Snösport
    Fjällsippan skrev 2011-04-18 11:31:39 följande:
    Snösport: lycka till med kollen idag. Åh, vad jag hoppas att den där cystan har försvunnit!!! 
    Jo men visst!! Här syntes det ingen cysta alls...undrar ju då hon inte såg den 15 dgr innan den var stor och en annan såg den men den kan pulsera och den kan försvinna efter en gång också. Härligt!!

tror ändå jag ska välja att göra IVF i juni om IVFläkaren inte säger emot för mitt TSH har ju varit så lågt nu sedan slutat på februari så jag vill kolla riktigt hur det står till i början på maj också. har ju bara 0,1 sedan ett tag fast jag bytt från dos 125 mg Levaxin till 75 mg...får se 2 maj om vi kan köra på i juni.
    Ska försöka få telefonmöte med IVFläkaren igen i nästa vecka eller när han kan.
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-04-18 11:31:39 följande:
    Inanna: instämmer med alla fantastiska och insiktsfulla "peptalks" här i tråden! Jag har dock en helt annan fråga: om du ska på möte den 28 hinner du med en IVF i maj då? Hinner du med det långa protokollet innan sommarstängningen? Om inte tycker jag att du ska ligga på kliniken att få en tidigare tid. 
    Jag ska ju göra korta protokolllet så jag borde hinna. Mensen kommer förmodligen nån gång de två första veckorna i maj. Tack för stöd och omtanke!
  • Inanna Li
    Snösport skrev 2011-04-18 09:49:48 följande:
    Innan: Nä det är ju det trista men som min läkare sa förra gången att fakta att jag psykiskt och fysiskt mådde så bra sist hjälper också resultaten, jag är nu mer rädd att mina resultat kan bli sämre också men han verkar ganska lugn bara jag håller mej så lugn som förra gången  och mår så bra så blir det nog ok.   Jag har ju få från början så jag kan ju liksominte ha ras för då finns det ju inga ägg alls.
    Får se, men oavsett hur det blir så tror jag det är bra att försöka stressa ner, livet har sin gång man blir äldre helt enkelt och ÄD är en bra grej om man har råd.
    Hoppas det går bra för dig också. Det kan nog inverka lite hur man mår också även om stress inte ska påverka resultatet. Jo, jag hoppas ju på ÄD fast jag inte har råd men det kanske kan lösa sig på något sätt.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?